De arrogantie van de macht

De digitale techniek vordert met rasse schreden, maar soms kan het toch nog niet snel genoeg gaan. Sinds wij aan boord van onze boot wonen hebben wij mobiel internet via het UMTS netwerk van T-Mobile. Het is duur en het is traag, maar er is op dit moment niets anders, dus zijn we ervan afhankelijk. Net zoals de meeste wereldburgers zijn wij met onze tijd meegegaan en maken dagelijks veelvuldig gebruik van internet. Dat ging tot nu toe onder voornoemde condities redelijk naar wens. Tot een paar weken geleden toen wij er via een ongewone bankafschrijving toevallig achter kwamen dat T-Mobile plotseling ons abonnement had gewijzigd naar een andere vorm, met een datalimiet van 15 Gb. Na het bereiken van deze limiet gaat ineens drastisch de snelheid omlaag waardoor het internet niet meer werkbaar is.

Hoe komt dat nu? De telefoonproviders hebben sinds de komst van UMTS, de Smartphone en de Tabletcomputer uitbundig reclame gemaakt voor abonnementen en toestellen met gratis internet. Nu er zoveel mensen zijn die deze abonnementen hebben aangeschaft en veelvuldig gebruik maken van internet via het mobiele netwerk begint het netwerk overbelast te raken. Daarom hebben de drie netwerkproviders in hun arrogantie besloten om de internetklanten de keel dicht te knijpen met een datalimiet, met de achterliggende gedachte dat men voor het uploaden of downloaden van grote bestanden dan maar gebruik moet maken van een vaste internetaansluiting. Overstappen op een andere provider haalt niets uit, want ze hebben tegelijkertijd dezelfde maatregelen genomen, dus dan kom je van de regen in de drup.

Ik denk daarom dat de providers deze actie met elkaar hebben afgesproken. Eerst verkopen ze zoveel mogelijk abonnementen met gratis internet en nu hun bankrekeningen gespekt zijn moeten de klanten het bezuren met een limiet. Daarbij gaan ze volkomen voorbij aan een groepje mensen die niet in een huis wonen, waar wij ook toe behoren, die geen vast internetabonnement kunnen afsluiten. Wij zijn volkomen aangewezen op het mobiele netwerk en zijn dan ook snel door deze datalimiet heen. Er bestaat wel een omslachtige procedure om, weliswaar tegen extra betaling, de snelheid weer te herstellen voor de volgende 15 Gb. Het bellen naar de klantenservice levert alleen maar meer frustratie op. De mensen zijn wel vriendelijk, maar ze mogen niets. Het is slikken of stikken.

De nieuwe techniek, het 4G oftewel LTE-protocol dat al draait in Zweden, Australië en verschillende andere delen van de wereld, ligt klaar op de plank om te worden uitgerold, maar loopt vertraging op omdat de overheid niet snel genoeg de benodigde frequentiebanden kan leveren. Zodra die beschikbaar komen moeten ze nog eerst worden geveild, waarna de telefoonmaatschappijen de zendmasten van nieuwe antennes moeten voorzien. Voordat dit allemaal rond is en de nieuwe techniek voor ons beschikbaar komt, zijn we anderhalf tot twee jaar verder. Dus zolang zullen we nog door moeten modderen met de arrogantie van T-Mobile. Wat kan een mens dan toch ongeduldig zijn.

Hans