Over het motorschip Vrijheid

De bemanning
De tweekoppige bemanning bestaat uit Hans en Erica. Wij zijn elkaar in 2004 tegengekomen en wonen sinds december 2004 samen, eerst in onze woning in Enschede, maar sinds juni 2008 op onze motorkruiser. De woning is helaas door de financiële crisis onverkoopbaar gebleken en is sinds november 2010 verhuurd.

Wonen
Aangezien wij geen vaste ligplaats hebben en onze woning verhuurd is, zijn wij ‘zwervers zonder vaste woon- of verblijfplaats’. Wij hebben een briefadres in Enschede, maar wonen, behoudens enkele maanden in de winter, overal en nergens.
Meteen na de aankoop van het schip in mei 2008 zijn wij begonnen met de aanpassingen die nodig zijn voor een permanent verblijf. Er moest een wasmachine geplaatst worden en een droger. De omvormer van 1100W was niet voldoende, dus hebben we die vervangen door een 3000W-exemplaar. Er was reeds een cv-installatie aan boord met radiatoren, maar de primitieve petroleumkachel onder in het ruim was sterk verouderd en niet geschikt. Deze hebben wij na de eerste winter in 2009 laten vervangen. Er kwam een moderne, dieselgestookte HR ketel met warmwatervoorziening met circulatiepomp en klokthermostaat. Dit was een hele verbetering, niet alleen in warmte, maar ook in comfort en brandstofverbruik.
In september 2010 hadden wij een grote brand aan boord waardoor de hele achterkajuit is uitgebrand. Deze is geheel nieuw ingetimmerd en wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog enige verbeteringen door te voeren. Inmiddels hebben wij de boot zodanig voor elkaar dat we alle comfort aan boord hebben die je ook in een normaal huis aantreft. Het is natuurlijk wel een heel stuk kleiner dan een huis. Wij hebben geen plaats voor een boekenkast of een DVD rek. Boeken, muziek en films bewaren wij voornamelijk op de harde schijf. Er is ook geen plaats voor een uitgebreide garderobe of snuisterijen. Wij hebben van beiden zo weinig mogelijk. Alle hoeken en gaten worden zo efficiënt mogelijk gebruikt. Je wilt niet weten wat er allemaal nog in die boot past! Voor wat betreft aanschaf van spullen moeten wij altijd kijken naar de afmetingen. Past het wel? Vandaar dat we regelmatig met een rolbandmaat op stap gaan.

Entertainment
De boot is voorzien van een 26" televisiescherm op de achterwand van de kajuit, een AV-versterker met een combi satelliet-digitenne-ontvanger en een Blue-Ray speler, alles in HD. Het geluid wordt verzorgd door de AV-versterker waarop vier in de scheepswanden ingebouwde luidsprekers zijn aangesloten. We hebben een automatisch satelliet-volgsysteem boven op de mast voor televisieontvangst van diverse satellieten. We hebben een draadloos WIFI netwerk met mobiel internet waarop de laptops, de Blue-Rayspeler en de printer zijn aangesloten.

Sanitair
We hebben een badkamer met douche en toilet welke uitkomen op een 500 l vuilwatertank in het achteronder. In de slaaphut in de achterkajuit bevindt zich nog een wastafel met warm en koud stromend water.

Kombuis
Deze is voorzien van een 4-pits gaskookplaat met thermische beveiliging, een gewone inbouwkoelkast op 230V, weliswaar met extreem laag energieverbruik, zoals alle apparatuur aan boord. Een magnetron/grill/bakovencombinatie behoort ook tot de uitrustingsstukken. Onder de vloer in de kombuis ligt een 1100 l verswatertank, welke wij ongeveer eens in de twee weken moeten vullen. Voor in de punt is een rondzit aangebracht, welke eenvoudig kan worden omgebouwd tot een logeerbed. Onder de rondzit in de punt is de boegschroef aangebracht.

Slapen
In de eigenaarshut bevindt zich achter de badkamer aan de stuurboordwand een tweepersoons bed met matras 140 bij 200 cm. De lattenbodem is opklapbaar gemaakt, waardoor de grote bergruimte onder het bed gemakkelijk toegankelijk is. De achterwand en de bakboordwand worden grotendeels ingenomen door inbouwkasten en een bureaublad c.q. navigatietafel.In een kastje in het achteronder bevindt zich de roerkoning.

Machinekamer
Onder de vloer in de stuurhut (woonkamer) bevindt zich de machinekamer. Daarin bevindt zich de hoofdmotor, een DAF DD 575 6 cilinder Diesel en een Velvet hydraulische keerkoppeling. De aandrijfas is van roestvrij staal en is vetgesmeerd. Aan het achterschot bevindt zich een vetpot. Op de motor is een 100A dynamo aangebracht waarmee de startaccu’s en de lichtaccu’s worden opgeladen. De startaccu’s, 2 X 180Ah, bevinden zich aan stuurboordzijde. De lichtaccu’s, 4 X 230Ah, bevinden zich aan bakboordzijde. Aan weerskanten achterin staan de stalen brandstoftanks opgesteld, elk van 500 liter en onderling met elkaar doorverbonden. Vooraan staat de verwarmingsketel, een dieselgestookte Roca Gavina HR-ketel van 21 Kw. met warmwatervoorziening. Vooraan aan stuurboordzijde is de hydrofoor opgesteld, een drukvat met 24V pomp voor de watervoorziening aan boord. Achter, aan stuurboordzijde, bevindt zich de vuilwaterpomp, de dekwaspomp en een driewegkraan ten behoeve van de dekwas. De overige ruimte wordt benut voor gereedschap, reserveonderdelen en benodigdheden.