Juli 2010

Eindelijk is het dan zover. Het huis bijna leeg, flink wat spullen verkocht, de caravan verkocht, de auto verkocht, de fietsen ondergebracht.

Woensdag 21 juli 2010
Omstreeks 18:45 keren wij Enschede onze rug toe om te gaan zoeken naar een nieuw onderkomen voor de winter voor ons en onze boot. De watersportvereniging heeft contact gezocht met de gemeente Enschede om te overleggen over wonen in de haven. Natuurlijk is de gemeente Enschede daar niet mee eens. Wij hebben dus te verstaan gekregen dat het niet langer mogelijk is om op onze plek aan de steiger te verblijven. Daarom is tijdens deze reis één van de doelen op zoek te gaan naar een gemeente waar wij en ons salaris welkom zijn. We varen samen op met Johan, een nieuwe vriend en lid van de watersportvereniging. Het opvaren met anderen is voor ons een nieuwe belevenis. Aangezien de sluis bij Hengelo na 18:00 niet meer wordt bediend maken we vast aan de wachtsteiger. Het is nog warm en aangenaam vertoeven op het achterdek. Het begint weliswaar te regenen maar daar hebben wij op ons overdekte terras geen last van. We hebben het over muziek, muziek en, o ja, we praten ook nog even over muziek. Tussen het praten door maken we muziek.

Zwaaikom bij Hengelo
Zwaaikom bij Hengelo

Enschede – Sluis Hengelo. V. 18:15 – A. 18:45. Km. 4,5. De urenteller staat op 2340.

22-07.
Voor de goede communicatie heb ik gisteravond een portofoontje gegeven aan Johan. Ze hadden een jaar in de kast gelegen dus ik had ze eerst opgeladen maar ik heb de klok niet ingesteld. Daarom denkt Johan om 7:30 dat het al 09:00 uur is. Hij klimt bij ons aan boord om zijn gitaar op te halen die hij gisteravond had achter gelaten. Wij breken een record door al om 08:15 los te maken. De sluis staat al open en nadat ik de sluismeesteres heb opgeroepen mogen we binnen varen. We zakken 9 meter. Het is een stuk frisser geworden vergeleken met gisteren toen het nog 31 graden was maar dat vinden wij helemaal niet erg. Later doet Johan, die buiten staat te sturen, er nog een jasje bij aan. Wij varen met een gangetje van tussen de 8 en 9 kilometer per uur. Na drie kwartier arriveren wij bij sluis Delden. Volgens de sluismeester moeten wij even wachten dus wij maken vast aan de wachtsteiger voor jachten aan de bakboordzijde. Nog geen half uur later horen wij de Anita, een vrachtschip wat altijd zand en grind komt brengen in Enschede. Een goede bekende dus. Zij komt van de richting Zutphen dus wij hebben geluk. De sluis staat al open en de sluismeester roept ons op om te zeggen dat we binnen mogen varen.

Sluis Delden
Sluis Delden

ven later zijn we 6 meter gezakt en varen wij uit. Naarmate we in de richting Goor varen wordt het wat drukker op het kanaal. In de buurt van Lochem is er opvallend veel pleziervaart te bespeuren. Een kilometer of wat voor sluis Eefde doemt aan de stuurboordzijde het passantenhaventje “De Eerste Aanleg” op. Er is nog plek zat dus we varen binnen en maken onze schuiten vast aan de zijsteiger. We besluiten vanavond in het restaurant bij de haven een hapje te gaan eten.


Sluis Hengelo – De Eerste Aanleg, Almen. V. 8:15 – A. 13:15 Km. 42,3 Uren 2346. Twee sluizen.

23-07.
Johan wilde graag naar een winkel om een tandenborstel te kopen die hij is vergeten. Helaas is de dichtstbijzijnde supermarkt 7 km. verwijderd en om nou 14 km. te gaan fietsen voor een tandenborstel is ook zo wat. Na enig zoeken denkt hij het alternatief gevonden te hebben: Een nog in het cellofaan verpakte nieuwe schilderskwast. Nadat wij van het gelach zijn bekomen stel ik voor dat hij dit stuk gereedschap beter kan gebruiken als scheerkwast. Bij nader inzien laat hij de kwast voor wat hij is en besluit bij de eerstvolgende gelegenheid een winkel op te zoeken. Het is 09:15 als we de motor starten. We liggen met de kop naar de wal in het passantenhaventje van Almen dus moet ik achteruit steken en draaien om dan het kanaal op te kunnen varen. Alles gaat goed tot we plotseling vanaf de richting Lochem een groot vrachtschip aan zien komen denderen. Net als onze boot met de neus in het kanaal steekt komt het gevaarte met grote snelheid langsstomen en gooit de boeggolf ons ondanks dat ik volle kracht vooruit geef met geweld weer terug in het nauwe haventje. De overigens sterke DAF scheepsmotor haalt helemaal niets uit, het is net of ik met het gooien van een watje de waterkraan probeer te stoppen. In de haven slaat de kont van het schip naar links en zwiept de binnenkomende sloot water het voorschip naar achter waardoor we een halve pirouette draaien. Elegant maar bloedlink want door een geluk bij een ongeluk raakt onze rubberen bijboot het anker van een clipperaak die aan de kant ligt waardoor ons naar de wal zwiepende achterkant wordt afgeremd en er wonderlijk genoeg nog geen krasje wordt veroorzaakt. Het water in het haventje is nog zo woelig dat ik er de grootste moeite mee heb om het schip van alle obstakels af te houden. Als de rust is weergekeerd onderneem ik nog een poging om uit te varen en dit keer lukt het. Na een korte afstand komt om de bocht sluis Eefde in zicht. Het vrachtschip dat zojuist voorbij kwam sjezen wacht op de volgende schutting. Het is zo groot dat er geen jacht meer bij de sluiskolk inpast. Wij leggen aan aan de bakboordsteiger om te wachten tot de volgende schutting.

Wachten bij de sluis Eefde
Wachten bij de sluis Eefde

Als de sluis is gedraaid zien we dat de openstaande deur aan de onderkant open blijft staan. De sluismeester is niet van plan om voor de jachten, waar er inmiddels een paar bij zijn gekomen, de sluis te bedienen. Het duurt ruim een uur voordat er van de andere kant een ander vrachtschip komt opschutten. Inmiddels is de tanker Iris ook vanaf Lochem bij de sluis aangekomen en zoals het nu eenmaal is gaat beroepsvaart voor. Gelukkig is de Iris niet zo groot waardoor er een viertal jachten bij de kolk in passen. Na het uitvaren van het laatste stukje kanaal draaien wij stuurboord de IJssel af. Het is mooi weer. Niet te warm en mooie wolkenpartijen aan het firmament.

Ergens tussen Olst en Wijhe
Ergens tussen Olst en Wijhe

Wij varen na enige tijd door Deventer. Wij hadden afgesproken om in Wijhe in het passantenhaventje te gaan liggen waar Johan boodschappen wil gaan doen. Vlak voor Wijhe roept Johan mij via de portofoon op en stelt voor om verder te varen naar Hattem. Daar liggen we een stuk rustiger omdat de jachthaven verder van de IJssel verwijderd is. Na een prachtige tocht arriveren wij rond 16:00 bij het Apeldoorns Kanaal waar we, na gekeerd te zijn, stroomopwaarts invaren. De havenmeester dirigeert ons helemaal om de steigers heen naar de andere kant van de haven waar wij een box kiezen om aan te leggen.

Jachthaven van Hattem
Jachthaven van Hattem

We drinken een biertje op het achterdek.
Almen V. 9:30 – Hattem A. 16:00. Km. 97,3 uren 2352. 1 sluis.

24-07.
Het is al 10:30 als we hartelijk afscheid nemen van Johan. Hij wil richting noorden terwijl wij richting randmeren gaan. Het is aardig afgekoeld en na de hete dagen van de afgelopen tijd vinden wij dat helemaal niet erg. Zonder problemen zakken wij de IJssel af. Er is hoegenaamd geen verkeer op het water, slechts af en toe wat pleziervaart en twee binnenvaartschepen in de opvaart. Na Kampen passeren wij de kruising met het Ganzendiep om na 10 kilometer bakboord uit te draaien naar de vaargeul van het Vossemeer. Wat later komen wij aan bij de Roggebotsluis waar een kleine file van pleziervaartuigen ontstaat. Het wachten duurt niet lang. Toch is er nog een schipper van een motorjacht die vanaf zijn flybridge op luide toon zijn ongenoegen uit over het feit dat er wel veel ruimte zit tussen de boten die aan de wachtsteiger hebben aangelegd zodat hij er niet meer bij kan. Nog geen vijf minuten later gaan de sluisdeuren open en komt er een zwerm boten uitgevaren van zeer uiteenlopende soort. Als laatste komen de zeilboten met staande mast want voor deze schippers moet de brug worden bediend. Meteen na het uitvaren kunnen eerst de zeilboten aan onze kant binnenvaren om de brug zo snel mogelijk weer te kunnen sluiten zodat er geen onnodig oponthoud ontstaat voor het wegverkeer. Omdat het waterniveau van de IJssel behoorlijk laag is valt er geen verschil in de waterstand met het Drontermeer te bemerken. Wij merken niet eens of wij naar boven of naar beneden schutten. Vrijwel meteen gaan aan de voorzijde de sluisdeuren al weer open en kunnen wij uitvaren. De schipper op de flybridge komt met luid motorgebrom achter ons op en loopt ons voorbij. Hij beleeft zo te merken niet veel plezier aan zijn vakantie. In tegenstelling tot de IJssel is hier veel verkeer. De vaargeul is breed dus er is ruimte genoeg. Op het water is de lente nog niet voorbij want wij komen verschillende gezinnetjes tegen van diverse soorten watervogels.

Mam, doe niet zo flauw
Mam, doe niet zo flauw

De zon doet zich weer flink gelden dus doen we het raam in de tent weer open zodat er frisse lucht naar binnen kan komen waaien.

Randmeren
Hollands plaatje: Randmeren

Met enige regelmaat kruisen snelle jachten en speedboten onze weg die nogal hinderlijke golfslag veroorzaken. Op het Veluwemeer dobbert een rubber bootje midden in de vaargeul met een paar tieners. Ze worden aangesproken door een paar mannen van de KNRM die met een rib onderweg zijn om eventuele drenkelingen te redden. Even later zoeft de reddingsboot ons voorbij op zoek naar andere gevaren. We waren wat vroeg bij Elburg en we hebben besloten om na Elburg een vrije ligplek te zoeken. Helaas zijn die tot Harderwijk aan toe niet voorhanden dus varen we maar door tot we een paar honderd meter achter de Harderbrug het vogeleilandje aanvaren in het zicht van de stad. Tot onze verbazing lezen wij op een bord dat er voor deze ligplaatsen liggeld geheven wordt. Dat is nieuw voor ons. We liggen een paar uur als er waarachtig op de reling geklopt wordt door een meneer van de Stichting Gastvrije Meren die liggeld komt innen en ons desgevraagd vertelt dat het onderhoud voor de eilandjes is overgedragen aan deze Stichting. De gemeente bezuinigt, wij betalen. Er zijn verder geen voorzieningen behalve twee palen in de grond waar we onze trossen rond kunnen gooien. Omdat wij toch waar voor ons geld willen vraagt Erica aan de man of deze ons afval wil meenemen. Daar heeft de vriendelijke man geen probleem mee en even later vertrekt hij gewapend met € 7,20 en een zak rommel naar de volgende schipper. Morgen varen we verder naar Huizen want we hebben een afspraakje met twee jonge dames en een ouwe heer.
Hattem V. 10:30 Harderwijk A. 16:45 Km. 164,4 uren 2358.

25-07.
Tegen 09:30 draaien wij de inham van het vogeleilandje uit om onze weg te vervolgen richting Huizen. Het is zondag dus er is een gezellige drukte op het water. Het valt wel op als je zo kijkt naar andere boten dat er bijna geen enkele hetzelfde is. Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld auto’s, heel goed te zien dat boten zelden in serieproductie uit een fabriekshal komen rollen. Bijna elk schip wordt vanaf de stalen romp opgebouwd, meestal naar de wens van de eerste eigenaar. Bovendien zie je veel schepen die in de loop van hun toch vaak lange leven worden verbouwd naar de smaak van de nieuwe eigenaren. Zo ontstaat er een bonte mengeling van boten en bootjes, de een soms nog mooier of lelijker dan de andere. Wij varen door het wijde water van het Wolderwijd, passeren Strand Horst en Strand Nulde door het Nuldernauw en waar het water weer wat wijder wordt zien we in de verte de Nijkerkersluis waar zich een groepje boten vormt om in te varen.

Nijkerker sluis met brug over de N 301
Nijkerker sluis met brug over de N 301

Het is mooi weer en het is gezellig vol in de sluis waar de stewards de lijnen aanpakken van de schippers. In de sluis houden wij de boot aan de kant met een sliptros.

MS Vrijheid in de Nijkerker sluis
MS Vrijheid in de Nijkerker sluis

Via het Nijkerkernauw passeren wij Bunschoten-Spakenburg en de monding van de Eem. De bruine vloot is ook goed vertegenwoordigd op het water.

Bruine vloot
Bruine vloot

Voorbij het eilandje Dode Hond varen wij onder de Stichtse Brug door van de A27. Wij nemen de tweede vaargeul die ons naar de ingang voert van de haven van Huizen. Er is plek genoeg langs de lange kade en we leggen de Vrijheid aan bij restaurant ‘De Haven van Huizen’. Tegen vieren ontvangen wij het eerste bezoek. Joop is een oude kennis van mijn vader. Hij heeft vorig jaar onze digitale piano overgenomen en daar hebben wij nog een gebruiksaanwijzing van gevonden. Na een gezellige babbel neemt Joop weer afscheid waarna wij een hapje gaan eten in het voornoemde restaurant.

Harderwijk V. 09:30 Huizen A. 13:30 Km. 199,7 uren 2362. 1 sluis.

26-07.
Er is een auto-electronicazaak in de buurt dus ik loop er even naartoe om te vragen of ze ook dikke accukabels verkopen. Dat hebben ze dus duiken wij onder in de machinekamer om op te meten hoeveel kabel wij nodig hebben van de nieuwe dynamo naar de lichtaccu’s. Daarna loop ik weer terug en bestel twee kabels 35 mm2 van 3meter 40 met ogen. Rond 11:00 komen onze opstappers aangereden. Na enig zoeken vinden wij elkaar en nemen we Janette en Glenda aan boord.

Janette, Erica en Glenda
Janette, Erica en Glenda

Zij rijden later op de dag door naar hun vakantieadres in Hillegom maar willen dolgraag eerst even een eindje met ons meevaren op de Vrijheid. Nadat we koffie en thee hebben gedronken maken wij rond 12:15 los en varen het Gooimeer op. Wij volgen de vaargeul tot Almere Haven waar we rond de klok van één binnenvaren. De haven ligt helemaal vol dus maken we de boot vast aan de watersteiger. We kunnen wel een paar honderd liter gebruiken dus terwijl Erica en Glenda water bunkeren loop ik met Janette naar Bakker Bart voor lekkere belegde broodjes voor de lunch. Als het brood op is en de watertank vol varen wij terug naar het Gooimeer en varen een stukje terug, onder de Stichtse brug door. Wij passeren een vissersboot. De visser is zijn netten aan het schoonspuiten.

netten schoonspuiten
Netten schoonspuiten

Even later gaan wij stuurboord uit in de vaargeul naar de monding van de Eem. Deze rivier is bevaarbaar tot Amersfoort. Zover gaan we niet want als het 15:15 is maken wij vlak voor Eembrugge rechtsomkeert om terug te varen naar Huizen. Er vallen onderweg een paar flinke hoosbuien en de wind wakkert ook flink aan. Gelukkig zitten we warm en droog onder de kap. Na een onstuimige tocht komen wij weer terug in de haven van Huizen waar wij na enige tijd weer afscheid nemen van onze gasten die doorrijden naar hun vakantieadres voor de komende week. We zijn allebei moe van de afgelopen dagen. Ik loop weer naar de winkel om onze accukabels op te halen. We hebben geen zin om nu nog eten te koken dus maken we het ons gemakkelijk en vullen nogmaals onze buik in het restaurant waar we pal voor liggen.
Huizen V. 12:15 Almere Haven A. 13:00 V. 13:45 via de Eem Huizen A. 16:30. Km. 234,5 uren 2366.

27-07.
We hebben allebei nog zin in een dag ‘niks’ dus nemen een snipperdag. In de loop van de dag installeren wij de accukabels die we gisteren bij de auto-electronicazaak hebben opgehaald. Alles past perfect en de test is veelbelovend. We zijn erg benieuwd hoeveel de dynamo zal leveren met de nieuwe kabels. We hebben gisteren een muntstuk van € 0,50 in de stroomautomaat van de walstroom gegooid en er komt maar geen eind aan. Kennelijk is er een defect in de automaat. ‘Een vergissing van de bank in ons voordeel’.

28-07.
Als we tegen 10:00 aanstalten maken om weg te gaan hebben we nog steeds walstroom van dat ene muntje. Gisteren zijn we een eindje de Eem opgevaren die bevaarbaar is tot Amersfoort. De wens om eens in de passantenhaven van Amersfoort af te meren stamt uit de tijd toen ik nog werkzaam was op de trein van waaruit men een mooie blik heeft op de Eemhaven. Daarom gaan we bij de vaargeul in het Gooimeer stuurboord uit, varen onder de Stichtsebrug door en gaan na enige tijd nogmaals stuurboord naar de Eem. Deze rivier die vooral in de zomer hoegenaamd geen stroom heeft slingert zich door het weidelandschap. Er zijn veel watervogels. Ter hoogte van Eemdijk is er een veerpont met daarnaast een aantal huizen waar grote tuinen aan het water grenzen. Ook hier heeft de crisis toegeslagen want er staan een aantal van deze mooie woningen te koop. Buiten de bebouwde kom zien we een aantal grote boerderijen.

Boerderij langs de Eem
Boerderij langs de Eem

Bij Eembrugge schakel ik de marifoon over op kanaal 22 en meld me netjes om te vragen om een brugopening. Ik krijg geen antwoord. Wel wordt even later de brug bediend. Even later varen we onder de A1 door en laten Baarn rechts liggen. Een paar kilometer verderop ligt de fietsbrug bij Malesluis en ik pak wederom de marifoon en vraag om brugbediening. Ik krijg weer geen antwoord, maar de brug gaat even later netjes open. Na een laatste bocht varen wij het industriële havengebied van Amersfoort binnen. Er ligt van alles aan de kant. Tussen de woonboten ligt er o.a. dit:

Malle Pietje?
Malle Pietje?

We hebben de indruk dat Malle Pietje hier is neergestreken. Er scheiden ons nog twee bruggen van de passantenhaven ‘Eemhaven’ van Amersfoort en, volhardend als ik ben, pak ik de marifoon weer eens en roep de brugwachter op bij de Koppelbrug. Dit keer krijg ik niet alleen geen antwoord, maar er gebeurt ook niets. Na een paar keer te hebben geroepen, pak ik de telefoon en bel het nummer dat aan de waterkant op een bord te lezen staat. De brugwachter meldt zich na enige tijd. Op mijn vraag waarom er niet op de marifoon wordt gereageerd roept hij dat het ding kapot is. Hij moet nog elders vandaan komen, dus duurt het even voor hij arriveert en de brug voor ons bedient. De volgende brug moet hij ook bedienen dus we sukkelen langzaam ernaar toe. In de passantenhaven van Amersfoort gaat het er modern aan toe. Havengeld moet worden gepind bij een geldautomaat en stroom en water moeten worden afgenomen met een SEP-key, een soort electronische sleutel die men net als een chipknip moet opladen. Wij hebben niet zo’n key maar gelukkig komen wij met volle accu’s aan en hebben nog water voldoende in de tank. Aan het eind van de middag zetten wij de fietsen overboord en gaan de stad in die gemakkelijk bereikbaar is vanaf de haven. We doen wat inkopen en gaan daarna een lekker hapje eten bij de chinees.
Huizen V. 10:00 Amersfoort A. 14:00. Km. 263 uren 2370.

29-07.
We nemen een dag rust. In de middag fietsen we nogmaals naar Amersfoort op zoek naar een
apotheek. Helaas vinden wij die niet. Als tweede plan zoeken wij een supermarkt op om de
voorraden aan te vullen. Deze vinden wij vlak bij de haven in een splinternieuwe wijk in de gedaante van Dirk van den Broek. Geladen met twee volle rugzakken keren wij ‘bootwaarts’.

30-07.
Rond half tien duwen wij onze boot van de kant om onze reis te vervolgen, maar het zal nog tot 10:00 duren tot wij Amersfoort achter ons kunnen laten.

Dag Amersfoort
Dag, Amersfoort

De brugwachter geeft ons het gevoel dat wij in Amersfoort Del Mar zitten. Hij heeft net als onze zuiderlingen alle tijd van de wereld. Gelukkig hebben wij dat ook, maar het is wel irritant. Terug bij de fietsbrug bij Malesluis krijg ik weer geen antwoord op mijn oproep op de marifoon. Ik plaats een testuitzending om de werking van de marifoon te testen en dit keer krijg ik een respons van de brugwachter van ‘Waternet’. Dus toch. Ik vraag netjes om een brugbediening en die krijg ik dan ook prompt. Bij de Eembrug worden wij ook op onze wenken bediend, waarna wij niet meer gehinderd worden de Eem verder af te varen en op het Eemmeer te belanden. Het is druk op het water. Je kunt merken dat het hoogseizoen is . Na de Stichtse brug voor de zoveelste keer te zijn gepasseerd, doemt even later de Hollandse brug op aan de horizon, de belangrijke verbinding van de regio Amsterdam en Almere en Lelystad in de Flevopolder.

Hollandse Brug
Hollandse Brug

Achter deze brug begint het IJmeer. Wij willen richting Hollandse Vecht en zouden recht onder het eilandje Pampus richting Muiden kunnen gaan. Wij vinden echter het sluisgeld van € 7,50 voor de Groote zeesluis in Muiden buiten alle proporties dus hebben we besloten om om te varen via Amsterdam. Dan zijn we dat geld ook wel kwijt aan diesel maar dan hebben we er wel mooie vaaruren voor terug. Tot ons genoegen constateren wij dat de nieuwe dynamo feilloos zijn werk doet. Wij zijn in Amersfoort vertrokken met de accu’s op 50% en zien dat de dynamo tijdens het varen ruim 60A. produceert. Na een mooie oversteek varen wij het Buiten IJ op, onder de Schelllingwouder brug door tot aan de Oranjesluizen. De middelste sluis staat open, dus kunnen wij zo binnenvaren. De enorme sluiskolk ligt al vol met recreatievaart.

Oranjesluizen bij Amsterdam
Oranjesluizen bij Amsterdam

Meteen na de sluis gaan we scherp bakboord uit en komen even later in het Amsterdam-Rijnkanaal terecht. Na enige tijd laten wij Amsterdam weer achter ons. Ter hoogte van Diemen varen wij onder de spoorbrug door, waar we worden opgelopen door een vrachtschip.

spoorbrug bij Diemen
Spoorbrug bij Diemen

Een kilometer verderop varen wij bakboord uit door het gat in de reusachtige damwand waar meteen daarachter brug De Uitkomst ligt. De brugwachter loopt buiten rond te scharrelen, maar als hij ons ziet klimt hij in zijn hok om de brug te openen. Na de brug varen wij op het Smal Weesp die aan beide zijden helemaal vol ligt met passanten. In het midden is er nog een smalle vaargeul over. Een eindje verderop komen wij bij de eerste brug. Er ligt al een sloep te dobberen. Na een korte wachttijd wordt de brug bediend en de brugwachtster gaat met ons mee naar de Zwaatjesbrug om deze te openen en meteen het bruggeld ad  3, te innen. Weesp ligt helemaal vol met boten. Na de laatste brug gaan we scherp stuurboord de Hollandse Vecht op waar we nog even moeten wachten op bediening van de Lange Vechtbrug. De brugwachter moet van de vorige brug komen. Ook de passantenplekken langs de Hollandse Vecht zijn allemaal bezet. Wij vrezen al dat het een lange vaardag wordt vandaag maar tot onze verbazing is de “Plank” aan de linkeroever net buiten Weesp helemaal leeg. Wij draaien de Vrijheid met haar kont in de schaduw en leggen aan. We hebben 85% stroom, water, eten en drinken. Wie doet ons wat.
Amersfoort V. 09:30 Weesp A. 16:30 Km. 326 uren 2376.

31-07.
De plek waar we liggen is mooi. Er komt veel scheepvaart langs en soms voelen wij ons net de koningin. We zitten achter het raam en zwaaien naar het defilé dat aan ons voorbij trekt. Het weer is wisselvallig en met zekere regelmaat valt er een bui. In de loop van de avond horen wij vanuit de verte muziek en geschreeuw en denken aan de vele mensen die in de haven van Weesp liggen en waar kennelijk een muziekevenement aan de gang is. Wij zijn geen feestbeesten en zijn blij dat we er niet bij liggen. We hebben het heerlijk rustig aan onze plank.

01-08.
Het is prachtig weer als we rond 10:15 de motor starten. Omdat we precies achter een onoverzichtelijke bocht liggen, vaar ik eerst een stukje in de verkeerde richting, om iets verderop de boot te keren.

Een plank in de Vecht. Aanmeren 3X24 uur toegestaan.
Een plank in de Vecht. Aanmeren 3X24 uur toegestaan.

Met een kalm gangetje varen wij de Vecht op richting Utrecht. De rivier meandert door het steeds mooier wordende landschap. We passeren de Uitermeersluis aan bakboordzijde en iets verderop de Vechtbrug Uitermeer. De oevers zijn rijkelijk voorzien van woonboten, de één nog mooier dan de ander.

Hinderdam
De Vecht

Velen van hen hebben er een sloep bij liggen of een ander soort boot. Ter hoogte van Hinderdam passeren wij de Zanderijsluis die toegang biedt tot de Ankeveense plassen. Na een scherpe bocht ligt een paar honderd meter verderop Nigtevecht. In het dorp is aan de stuurboordzijde een beweegbare brug en een openstaande sluis naar het Amsterdam-Rijnkanaal die parallel loopt aan de Vecht. Wij vervolgen de prachtige rivier met een scherpe bocht naar links. Links ligt Nederhorst den Berg. We hebben onze snelheid inmiddels verlaagd naar iets meer dan 7 km/u. In vlot wandeltempo varen wij langs de kaasboerderij in Overmeer en passeren de sluis naar het Hilversums Kanaal welke tussen de Kortenhoefse plassen en de Loosdrechtse plassen naar Hilversum voert. Ik geef een summiere opsomming van de markante plaatsen waar we langs komen. Door de uitgebreide foto-impressie zal verdere beschrijving overbodig zijn.

hortensia’s

Tuinhuisje

Een brug

geiten

Houten huis

bloemenrand

Kasteeltje

Kasteeltje

Groene oevers


Ophaalbrug

Groene oevers

prieel

Watervogels

Eenden

Steigertje

Roeibootjes

Wij varen door of langs Vreeland, Loenen, Nieuwersluis, Breukelen, Maarssen, komen bij Oud-Zuilen waar we de mast moeten laten zakken voor een vaste brug van 4 meter en vinden twee en een halve kilometer voor het centrum van Utrecht een ligplaats. Morgen ontvangen wij Barbara. Zij gaat met ons mee in de bijboot waarmee we door de Oude Gracht dwars door het centrum van Utrecht willen varen.
Weesp V. 10:15 Oud-Zuilen A. 14:00 Km. 367,3 uren 2381.

02-08.
Het belooft vandaag een natte dag te worden. In de morgen is het nog droog en terwijl Erica met de fiets op zoek gaat naar een apotheek maak ik de bijboot reisvaardig. Er kan wat lucht bij in, de peddels moeten nog aan de zijbalgen worden bevestigd, het water moet eruit en de motor moet een keer gestart worden. De losse benzinetank zet ik bij de boot in en met de brandstofslang sluit ik de tank aan op de buitenboordmotor. Na een paar keer aan het koord te hebben getrokken slaat de motor aan. De Yamaha loopt als een zonnetje. Tegen 12:45 meldt Barbara telefonisch dat ze het niet redt om op tijd te komen dus kunnen we niet gedrieën naar Utrecht varen zoals gepland was. Wij besluiten dan maar met zijn tweeën te gaan.


Vecht bij Oud-Zuilen
Vecht bij Oud-Zuilen

Het is nog een hele reis naar de Weerdsluis, die toegang biedt tot de grachten van Utrecht.

andere Vrijheid
Een andere Vrijheid…We willen niet ruilen!

We hebben geluk, want we kunnen vrijwel meteen invaren. Het is een enorme sluiskolk en omdat we maar met een paar boten zijn, lijkt het net of er niets in ligt. De sluis wordt nog helemaal met de hand bediend door twee sluismeesters. Het schutten duurt lang en wel na een half uur gaan de deuren eindelijk open. Vrijwel meteen begint het te regenen, eerst zachtjes, maar het wordt steeds erger. Gelukkig hebben wij een paar regenjassen meegenomen, maar toch krijgen wij de broek nat. In konvooi varen wij door de Oudegracht en we smachten allebei naar een kop warme koffie met appelgebak. Helaas is het in de gehele Oudegracht nergens toegestaan om aan te leggen, dus varen wij kwijlend de gezellig ogende horecagelegenheden voorbij. Aan het eind is de ingang naar het Merwedekanaal, maar wij varen onder de linker brug door, in de hoop in de Stadsbuitengracht een gezellig, warm en vooral droog café te vinden met iets warms in de maag, maar helaas… Nu mag je op diverse plaatsen wel aanleggen, maar daar is niks warms en droogs te vinden. Zeiknat komen wij uiteindelijk weer terug bij de Weerdsluis. We weten een plekje te vinden om aan te leggen en wij gaan alsnog op zoek naar een droge plek om te zitten. Na een heel eind tippelen vinden wij een café, waar ondanks het bord ‘Verboden te roken’ driftig wordt gepaft. De rookslierten drijven mij onmiddellijk weer naar buiten. Erica gaat snel naar het toilet, terwijl ik buiten wacht. Nergens koffie in de buurt, dus gaan wij onverrichterzake weer aan boord van onze rubberboot.

De Vecht in Utrecht

Na een lange terugtocht (het is inmiddels droog geworden) komen wij terug in Oud-Zuilen. Meteen na onze aankomst is Barbara er ook. De bijboot maken wij vast aan de zwemtrap en we gaan eindelijk koffie drinken. Daarna gaan we een hapje eten bij een bistro in Maarssen. Na een gezellig samenzijn gaat Barbara weer terug naar huis en wij ploffen doodmoe op een zetel. Die bijboot zien we morgen wel…

03-08.
Tegen half tien ga ik, na de dagelijkse checks aan schroefas en motor, naar buiten om de bijboot in de davits te hangen. Tja, daar ben ik wel een beetje te laat mee, want die blijkt spoorloos verdwenen. Het enige wat we nog vinden, is een afgesneden stuk touw en een stootwil. Onze bijboot blijkt afgelopen nacht, terwijl wij genoten van een welverdiende nachtrust, gestolen te zijn. GGRPPPLLWWXXZZZ@@@####!!!!! Ellendige Klootzakken. Nergens kunnen ze van af blijven. Een meneer die een klein bootje heeft liggen op dezelfde ligplaats vertelt ons dat hier vaker boten gestolen zijn. Hij vaart naar Utrecht en hij belooft uit te zullen kijken naar de Zodiac. Behoorlijk ontdaan gaan we maar varen. Wij varen terug in de richting Maarssen, waar wij een dependance van de KLPD, waterpolitie, weten. We leggen daar aan en een vriendelijke agent vertelt ons dat hij niks voor ons kan doen en dat we maar via internet aangifte moeten doen. Dat doen we meteen. Ik bel ook meteen de verzekering, die belooft een schadeformulier te sturen. Nadat wij alles geregeld hebben, maken wij weer los en varen terug naar de doorgangssluis naar het Amsterdam-Rijnkanaal.
Wij varen zuidwaarts. Het kanaal is erg onrustig. Het varen lijkt een beetje op rodeo-rijden. Door de verschillende stromingen slingert de boot heen en weer en regelmatig duiken wij met de kop in een golfdal om meteen daarna weer omhoog te steigeren. Na een paar kilometer gehots en geklots gaan we stuurboord uit het Merwedekanaal Benoorden de Lek in en kunnen meteen de Zuidersluis bij Jutphaas invaren, waarin al een paar boten liggen te wachten. Ter hoogte van Nieuwegein houden wij links aan om even later aan de wachtplaats van de Koninginnesluis aan te leggen voor de volgende schutting. Het wachten duurt niet lang. Na de sluis steken wij de Lek recht over om aan de andere kant het Merwedekanaal Bezuiden de Lek in te varen. De sluismeester van de Grote Sluis bij Vianen is kennelijk met zijn verkeerde been uit bed gestapt vanmorgen. Wat een chagrijn! Na de sluis komen wij in colonne op het kanaal. Ik blijf netjes via de marifoon brugbediening aanvragen, maar krijg steevast geen antwoord. Bij elke brug moeten we wachten totdat de sluismeester van daarnet het behaagt de brug te bedienen.

Merwedekanaal, Meerkerksebrug


Bij de Meerkerksebrug gaat er iets mis. Mijn voorgangers gaan door rood door de openstaande brug, die groen staat voor de andere kant. Nu begint de man plotseling in de marifoon te schreeuwen. Jammer genoeg voor hem hebben de voorgangers geen marifoon, dus die horen het niet. Ik kan me niet bedwingen en geef een snibbig antwoord terug. ‘Fijn dat u ook eens in de marifoon praat!’ Wij horen hem niet weer. Bij Arkel zijn we natuurlijk net te laat bij de spoorbrug, die slechts twee keer per uur wordt gedraaid. Net voorbij Arkel splitst het kanaal zich in het hoofdkanaal en het Lingekanaal. De brugwachter (een andere) geeft meteen respons op mijn oproep en vraagt vriendelijk of wij via het Lingekanaal willen varen. Wij geven een paar van onze voorgangers de boodschap door en houden links aan naar de Schotdeurense brug, die meteen bediend wordt.

Schutsluis Lingekanaal bij Arkel

In Gorinchem gaan we stuurboord onder de brug van de Gorichemsekanaalsluis door en houden bakboord aan naar de Grote Merwedesluis. De vriendelijke mevrouw doet de brug voor ons open, waarna wij binnen kunnen varen. Na de sluis steken wij de brede Merwede recht over naar de oude veerhaven van Sleeuwijk, waar wij aan een steiger van de jachthaven aldaar aanleggen. We hebben het wel even gehad. Dat was wat de Engelsen noemen een ‘Bumpy ride’ vandaag. De jachthaven is flink aan de prijs (€ 1,50 per meter), maar dat is inclusief stroom en water. Wij gaan meteen door naar het restaurant boven het havenkantoor. We bestellen een verrassingsmenu en worden aangenaam verrast. Het eten is schandalig duur, maar we hebben wel schandalig lekker gegeten.

Hongerige ganzen
Hongerige ganzen

Oud-Zuilen V. 10:30 Sleeuwijk A. 17:30 Km. 401,3 uren 2387.

04-08.
In de morgen ga ik via internet op zoek naar een nieuwe bijboot. Via Marktplaats kom ik terecht bij Parcon in Werkendam, die een aanbieding heeft. Tegen 10:30 starten wij en gaan in de afvaart de Merwede af. Er staat een straffe wind en de golven zijn navenant. Een uurtje later houden wij bij de Kop van de oude Wiel bakboord aan en varen na een paar honderd meter de ingang van het Steurgat in naar de Biesboschsluis. Meteen na de sluis ligt aan de linkerkant de jachthaven van de Watersportvereniging Werkendam. Met enige moeite leggen wij aan en tussen de buien door gaan we naar het bedrijf, wat een paar honderd meter van de jachthaven op het industrieterrein zit. Wij worden geholpen door een zeer vriendelijke en enthousiaste jongeman. Wij kopen een Brig D330, een opblaasbare rubberboot van 3,30 meter met twee zitplanken en vaste houten bodem. Daarbij een Yamaha 4-takt 4 Pk. buitenboordmotor en een externe brandstoftank. Daarbij nog het nodige touwwerk om hem in de davits te kunnen hangen. In de loop van de middag wordt de boot bezorgd, net tussen de hevige regenbuien door. Ik had een jerrycannetje met benzine meegepakt, maar dat was niet nodig geweest. Er zit al een paar liter benzine in de tank. Wat een service! De boot wordt te water gelaten en wij varen met onze nieuwe aanwinst naar de Vrijheid. De motor is veel stiller dan de vorige en verbruikt ook veel minder brandstof. Bovendien gebruikt hij geen mengsmering, maar gewone benzine.

De nieuwe bijboot
De nieuwe bijboot

05-08.
Het is vandaag nogal wisselvallig. Wij hebben het een en ander nodig. Allereerst aanvullend touw en hang- en sluitwerk om de nieuwe aanwinst in de davits te kunnen hangen. Eerst gaan we maar eens op de fiets naar een grote watersportwinkel vlak in de buurt. De winkel is zo groot dat ie veel weg heeft van een flinke bouwmarkt. In de magazijnstellingen vinden wij alles wat we nodig hebben en nog wat meer, o.a. een steeksleutel maat 46 die op de roerkoning past. We brengen de buit eerst naar de boot. Daarna gaan wij met twee rugzakken het stadje in naar de supermarkten. Bij de Aldi kopen wij behalve levensmiddelen ook een grote waterdichte zak en voor het gemak doen we die ook maar meteen vol met boodschappen en hangen hem aan mijn rugzak. Ik zak bijna door de fiets van het gewicht. Dit is geen goed idee, niet voor mij en ook niet voor die arme fiets. Bij de C 1000 kopen we het resterende waarna wij ons weer terug naar de boot begeven. Tenslotte bestijgen wij nogmaals het stalen ros, ditmaal met twee lege jerrycans om bij het nabij gelegen pompstation benzine te kopen. Steeds als wij op stap gaan is het droog en steeds als we net binnen zijn begint het weer te gieten. Zo houden we onszelf in ieder geval droog.

06-08.
Het is nagenoeg windstil als we de vriendelijke havenmeester van WSV Werkendam gedag zwaaien.
We waren te lamlendig om het takeltuig voor de bijboot in orde te maken, dus hebben we de bijboot op sleeptouw genomen. Meteen na het uitvaren houden we links aan en gaan zuidwaarts over het Steurgat. De natuur is prachtig. We varen dwars door het nationale natuurpark Biesbosch.
Het stikt hier van de huurbootjes van zeer verschillende aard. Je koopt een vlot, gaat naar de Gamma en dan krijg je dit:

Vlot
Tuinhuisje? Of stuurhut?

Sommige mensen laten zich door de natuur varen met luxe rondvaartschepen.

Zilvermeeuw 2
Rondvaartboot op de Spijkerboor

Ter hoogte van de Amercentrale gaan we stuurboord uit de Bergse Maas af, die even later overgaat in de Amer. Er staat een zwakke stroom mee van ongeveer 1 km/u. Wat verderop komen wij op het Hollandsdiep, waar we bakboord aanhouden richting Zeeland. We passeren één van de drukste waterknooppunten van Nederland, waar de Dordtse Kil uitkomt in het Hollandsdiep. Er is weinig scheepvaart te bespeuren. Na ongeveer een uur komen wij aan bij de jachtensluis van de Volkeraksluizen, waar we even moeten aanleggen om te wachten op de volgende schutting. Er ligt een behoorlijk aantal jachten aan de wachtsteiger, maar in de grote sluiskolk vind je daar weinig van terug.