vorige | volgende

April-mei-juni 2012

Alles is in gereedheid gebracht. Ongeveer 500 Ltr diesel in de tanks, 1100 Ltr water, voor een week boodschappen in de koelkast. Fietsen aan boord, auto op de ‘Zomerresidentie’. Koelwater en motorolie gecontroleerd, schroefas gesmeerd.

27-04
Tegen 10:15 arriveren onze gasten uit Westerhaar/Vriezenveenschewijk die met de trein zijn komen aanreizen vanuit Almelo naar Enschede Drienerlo. De Schippers hebben er vanaf dat stationnetje bij de Grolsch Arena naar de haven al een hele wandeling op zitten. Gelukkig is het vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een beetje mooi weer. Zodra zij aan boord zijn starten we tegen 10:30 de motor, maken de trossen los en varen weg uit de Enschedese haven. We beginnen deze trip goed met meteen al gasten aan boord. Omdat we weten dat we bij sluis Hengelo altijd een poosje moeten wachten hebben we de koffie daar gepland. Zodra wij de koffie en de heerlijke versnapering die onze gasten hebben meegebracht op hebben gaat, alsof het zo gepland was, de sluisdeur open en kunnen wij invaren. Na negen meter te zijn gezakt varen wij door het Hengelose pand. Jan ziet er wel brood in om even aan het roer te gaan zitten. Ik maak hem wegwijs en zichtbaar genietend vaart hij het hele stuk tot vlak voor Delden. Ondertussen zitten de dames gezellig op het achterdek te babbelen. Uit de haven van de Twentsche Watersport Vereniging net buiten Hengelo komen twee bootjes uitvaren. Na een rustige tocht komen wij bij sluis Delden waar we vrijwel meteen tesamen met de twee andere “jachies” geschut worden. Na nog eens zes en een halve meter gezakt te zijn komt er uit de zijtak van Almelo nog een jacht die voor ons uit vaart. De reis verloopt voorspoedig. Tussen Goor en Lochem eten we bij een verse kop koffie een paar sandwiches. Tegen 15:45 arriveren wij in Lochem waar we net achter de brug aan bakboord gaan aanleggen. Hier gaan onze opstappers van boord en rijden vanaf het dichtbij gelegen station met de trein weer terug naar huis. Wij nemen hartelijk afscheid van Jan en Reini. Bedankt voor de gezelligheid! Even later staan ze ons enthousiast vanaf de brug uit te zwaaien. Wat leuk!! We zijn nog nooit op deze manier op weg gebracht. Na een uurtje komen wij in de buurt van sluis Eefde alwaar wij de nacht willen doorbrengen. Even zijn we bang dat de voor ons varende jachten de paar beschikbare plaatsen aan de jachtensteiger zullen bezetten maar niets is minder waar. Het jacht uit Almelo is in het haventje ‘De Nieuwe Aanleg’ bij Almen gaan liggen en de twee overgebleven jachten uit Hengelo wachten op een schutting bij sluis Eefde. We hebben de steiger helemaal voor onszelf.
Precies om 16:00 leggen we aan na 46 kilometer te hebben afgelegd in vijf en een half uur. De urenteller staat op 2677. We zijn op weg!

28-04
(Op verzoek van een lezer zet ik aan het eind van een vaardag de coördinaten van de nieuwe verblijfplaats in.)
Aangezien wij op een mooie plek liggen besluiten wij een dagje in Eefde te blijven liggen. Wij kijken graag naar Snooker en op dit moment kunnen wij ons hart ophalen aan de World Championship in Sheffield, Engeland. In de loop van de dag wil ik de generator even starten om de accu’s op peil te houden maar ik krijg dat ding met geen mogelijkheid aan de praat. Voordat we gingen varen heeft ie een onderhoudsbeurt gehad en proefgedraaid. We gaan onmiddellijk over in de stroombesparingsmodus. We willen natuurlijk niet dat we straks zonder zitten. Één van de twee accubanken is al hoogbejaard en eigenlijk aan vervanging toe.

29-04
We willen vandaag de IJssel op en verwachten een lange vaardag. Tegen de klok van 10:00 starten we de motor en gooien de trossen los. Wonder boven wonder komt er net een vrachtschip de sluis uitvaren dus we kunnen zo invaren. We liggen alleen in de grote sluiskolk en zakken een meter of acht naar beneden. Ik kijk nog even goed naar de sluisdeur die afgelopen januari plotseling met veel donder en geraas naar beneden kwam vallen. Er is natuurlijk helemaal niets bijzonders aan te zien. Ruim drie kilometer verderop draaien we naar bakboord de IJssel op en voelen meteen de stroming. We moeten 46 kilometer stroomopwaarts varen tot de Nederrijn dus ik geef flink gas. Door dicht bij de stuurboordwal te blijven en tussen de kribben te varen boek ik flinke snelheidswinst door gebruik te maken van de “neer”stroom tussen de kribben. Rond 15:45 komen wij aan bij de IJsselkop waar we stuurboord uit de Nederrijn afgaan richting Arnhem. Het rivierlandschap is hier prachtig.

Mooi rivierenlandschap
Mooi rivierlandschap

We varen Arnhem voorbij om even later bij de Spoorbrug te komen.

Is het een cadeautje?
Is het een cadeautje?

We vragen ons verbaasd af wie er in deze slechte economische tijd nu een spoorbrug koopt. Iets verderop komen wij rond 16:20 aan bij sluis Driel waar we ligplaats nemen bij het passantenhaventje achter de remming. Even later zitten wij heerlijk te genieten op het achterdek. Het zonnetje schijnt en het is windstil. Ik bel naar Janette die hier vlakbij woont. Zo komt het dat we rond 20:15 met zijn drieën op het achterdek zitten. Het weerzien is hartelijk en we praten even flink bij.
60 kilometer in 6,5 uur. Coördinaten huidige standplaats: 51°58'07.8"N, 005°48'30.5"E. externe link

30-04 t/m 02-05
Wij liggen langer dan gepland in de passantenhaven van de gemeente Renkum bij sluis Driel. We hebben een probleem met de generator. Deze heeft het laten afweten en wij hebben geprobeerd hem te repareren. De moeilijkheid zit hem erin dat we de kap er niet helemaal af krijgen omdat er een schroef van het omhulsel ongeloofelijk vast zit en de schroefkop doorgedraaid is waardoor wij er geen schroevendraaier meer op kunnen zetten. Ik heb al wel ontdekt dat het een brandstofprobleem is en dat de carburateur moet worden gereinigd. Gelukkig hebben wij Janette bereid gevonden om met ons naar IJsselmuiden te rijden waar de generator gekocht is drie jaar geleden. Wij hebben met Bostools afgesproken dat zij het euvel proberen te verhelpen zodat wij een werkende generator weer mee aan boord kunnen nemen. Mocht het niet lukken het ding te repareren, dan hebben wij geen andere keuze dan een nieuwe aan te schaffen. We merken nu wel dat we niet zonder kunnen. Nu wij meerdere dagen bij sluis Driel liggen waar geen walstroom is moeten wij telkens als de accu’s uitgeput dreigen te raken gaan ‘stroomvaren’. Dat is omslachtig en duur aan brandstof.
We zijn ook nog in een ander avontuur verwikkeld geraakt. Wij waren getuigen van een aanvaring. Een zeilbootje dat een tijdje bij ons had gelegen botste tijdens de vertrekprocedure tegen een splinternieuw jacht waardoor er flinke schade ontstond. De mensen van het zeiljachtje, een hoogbejaard echtpaar, bevrijdden zich uit de verstrengeling van beide boten en maakten dat ze wegkwamen. Wij zagen het allemaal gebeuren, hadden net de boot losgegooid om te gaan stroomvaren dus hebben wij de achtervolging ingezet. Zij waren echter sneller dan wij waardoor wij ze vlak voor Arnhem zijn kwijtgeraakt. Wij konden wel ongeveer nagaan waar ze verdwenen moeten zijn dus was de politie gisteren bij ons aan boord om onze getuigenverklaring op te nemen. Wij konden de politie waardevolle informatie verschaffen waarmee zij, volgens de agent, zeker in staat zijn om de daders op te sporen. Wel moet onze verklaring worden vastgelegd in een proces-verbaal dat wij nog moeten ondertekenen zodat wij zowiezo nog even moeten blijven. Mocht de havenmeester verhaal komen halen waarom wij hier zo lang liggen kunnen wij zeggen dat wij op last van de politie nog niet mogen vertrekken J .
Tegen 13:00 staan wij met generator op de parkeerplaats bij de sluis. Tien minuten later komt Janette aanrijden; ze heeft haar dochter Glenda meegebracht. Glenda moet nog even een plasje dus de dames lopen nog even naar de boot terwijl ik op de parkeerplaats wacht. Even later zijn we onderweg naar IJsselmuiden. Rond 14:30 komen wij aan. De monteur gaat meteen aan het werk en ik kijk goed op zijn vingers. Even later heeft hij de carburateur al uit het apparaat. Ik heb nu goed gezien hoe dat moet dus hoeven wij de volgende keer niet meer naar IJsselmuiden voor hetzelfde euvel. Het duurt een poosje en kennelijk wordt de goede man ietwat nerveus met zoveel pottenkijkers. Hij verzoekt ons vriendelijk om even weg te gaan en aan het eind van de middag terug te komen…. Wij rijden even naar een plaatselijke supermarkt en kopen wat noodzakelijke waar. Als wij terug bij de auto zijn belt de man van Bostools om te melden dat de generator het weer doet. Wij rijden onmiddellijk terug, laden het ding in de auto en rekenen € 55,- af. Da’s goedkoper dan een nieuwe! Als wij terug zijn bij de boot nemen wij hem meteen weer in gebruik. Op het achterdek bij de ‘Schadeburen’ zien wij de oude eigenaar van de zeilboot die de aanvaring heeft veroorzaakt. Later, als onze gasten vertrokken zijn, vertelt de buurman dat hij de man zelf heeft opgespoord. De man was niet verzekerd! Hij heeft de zondaar voor de keus gesteld de schade te vergoeden of hij zou de politie aan de deur krijgen. Met een tevreden gevoel en volle accu’s gaan we slapen.

vorige | volgende