vorige | volgende

Augustus 2012

01-08
Wij hebben forse zijwind als wij rond de klok van twaalf afscheid nemen van Johan en achteruit de box uitvaren. We volgen de rivier De Lende tot aan de Mr. H.P. Linthorst Homansluis die de toegangspoort vormt tot de provincie Friesland. Het is er een drukte van belang. Als wij aan komen varen ligt de sluis net vol en er liggen ook nog een aantal boten aan de wachtsteiger. Gelukkig is er geen middagpauze anders zou er een enorme file van boten ontstaan. Het niveauverschil is miniem waardoor het schutten vlot verloopt. Het in- en uitvaren duurt langer dan het schutten zelf. Er zijn achter ons inmiddels weer zoveel boten gearriveerd dat er mensen naast ons dubbel komen liggen. Het invaren verloopt nogal chaotisch maar na enige tijd kunnen wij toch aan de andere kant uitvaren. Daar is inmiddels een schier eindeloze file ontstaan dus de sluiswachter hoeft zich niet te vervelen. We hebben het plan opgevat naar Oldemarkt te varen, een klein dorpje nog nèt in de provincie Overijssel. Als we een paar honderd meter voorbij de sluis stuurboord uitgaan lopen wij tegen de Wolvegabrug aan. Op de kaart staat dat men deze brug zelf moet bedienen. Dus manouvreer ik de boot naar de kant waarna Erica van boord stapt. De slinger van de brugbediening is echter geblokkeerd waardoor de pogingen van Erica om de brug open te draaien op niets uitlopen. Van een voorbijganger hoort zij dat men voor bediening eerst de sleutel van het slot moet ophalen bij de sluis en na afloop de sleutel weer moet terugbrengen. Aan het eilandje waar we net omheen zijn gevaren is een aanlegplaats en wij besluiten spontaan om hier een nachtje te blijven liggen. Tot onze verbazing en ergernis komt er rond zeven uur ’s avonds nog een man met een geldbuidel langs om ons € 11,- liggeld af te troggelen. Wij verlangen naar Friesland met haar vele gratis marrekriteplekken (www.marrekrite.nl externe link ). Voor € 13,- (niet eens verplicht) koop je een Marrekritevlaggetje om een bijdrage te leveren aan het onderhoud van de ligplaatsen.
Vijf kilometer in twee uur. Positie: 52°50'18.9"N, 005°56'09.8"E externe link .

02-08
Tegen half twaalf maken wij los en keren de boot. Wij hebben het plannetje om naar Oldemarkt te gaan laten varen en richten nu onze steven op Friesland. Wij volgen de Jonkers- of Helomavaort in noordwestelijke richting en passeren de onzichtbare provinciale grens naar Friesland. Dat we inderdaad in Friesland zijn zien we aan de eerste Marrekriteplek die we aan bakboord tegenkomen, aan de grens van natuurgebied de Rottige Meente. Ter hoogte van Zevenbuurt varen wij een zigzagkoers de Pier Cristiaanssleat in naar Echtenerbrug. Daar betalen wij € 2,10 aan bruggeld en even later varen wij op het Tjeukemeer. Wij volgen de vaargeul naar Follega, volgen de Follegasleat en draaien stuurboord uit het Prinses Margrietkanaal op. Wij steken het Koevorder Meer over en volgen het kanaal verder tot aan het Snekermeer waar wij aan stuurboordzijde tegen drie uur vastmaken bij een Marrekrite ligplek.
Drieëndertig kilometer in drie en een half uur. Positie: 53°01'03.7"N, 005°43'43.6"E externe link .

02 t/m 04-08
Met de bijboot varen wij het stadje in om boodschappen en brandstof te kopen. Eerst leggen wij even aan bij een watersportwinkel om een Marrekritevlaggetje te kopen. Wij willen later nog uitgebreid het stadje gaan bekijken maar als wij terug naar de boot varen zien wij een groot bord waarop te lezen staat dat de Haukesleat, die de verbinding vormt tussen Sneek en het Snekermeer, wordt afgesloten in verband met de Sneekweek, een week vol activiteiten en feesten. Shoot, daar zitten wij niet op te wachten. Dan kunnen wij niet eens het stadje in om evt. nog boodschappen te halen. Dan varen wij maar eerst een stukje verder.

05-08
Wij verlaten onze ligplaats tegen één uur en varen de vaargeul in in noordoostelijke richting over het Snekermeer. Na de openstaande schutsluis volgen wij de Nije Wetering, onderdeel van het Prinses Margrietkanaal die als een groot lint door het Friese merenlandschap trekt. We passeren het plaatsje Inrsum en komen een aantal kilometer verderop op het Pikmeer bij het plaatsje Grou. Wij verlaten de vaargeul naar stuurboord en vinden aan de rand van het meer een mooie ligplek midden in de natuur waar wij even na tweeën aanleggen.
Veertien kilometer in twee uur. Positie: 53°05'28.9"N, 005°51'31.7"E externe link .

06 t/m 09-08
Wij varen met de bijboot het Pikmeer over naar het plaatsje Grou. In Friesland zijn er maar weinig grote steden maar er zijn wel veel dorpjes en kleine plaatsjes zoals deze: een winkelstraatje, een paar restaurantjes rondom een kerk. Vanwege de woonwijken die om het plaatsje zijn gegroeid zijn er twee supermarkten, beide te bereiken met de boot. De regel voor Marrekrite-aanlegplekken is maximaal 3 x 24 uur. Om niet te lang op één plek te blijven liggen verhalen wij een keer naar de overkant van de sloot waar wij aan liggen.

10-08
De Sneekweek is voorbij en wij willen toch graag nog Sneek gaan bekijken, dus maken wij tegen half één los en varen terug naar Sneek.

Snekermeer
Snekermeer

Als wij op het Snekermeer komen is het een drukte van belang. Er liggen tientallen boten naast de vaargeul voor anker en even later weten wij ook waarom. Er worden zeilwedstrijden gehouden met Skutsjes. Dat trekt natuurlijk veel toeschouwers. Wij varen de drukte voorbij en draaien stuurboord uit de Haukesloot op richting Sneek waar wij rond drie uur aan stuurboord een lege aanlegsteiger vinden, vlak voor de stad.

Haukesleat
Haukesleat

Een mooi uitgangspunt om met de bijboot de stad uitgebreid te gaan verkennen.
Vijftien kilometer in twee en een half uur. Positie: 53°01'25.1"N, 005°41'52.2"E externe link .

13 t/m 19-08
De bijboot doet geregeld dienst om naar de stad te varen. Bij de Aldi komen wij een sterk afgeprijsd GSM-alarmsysteem tegen. Ik heb er al vaker aan gedacht om onze boot te beveiligen tegen diefstal en inbraak en deze kans laat ik niet voorbij gaan. Het alarm bestaat uit een centrale met twee draadloze sensors, een bewegingsdetector en een magnetisch deur-/raamcontact. Als een van deze twee sensors wordt geactiveerd, klinkt er niet alleen een hard geluid maar wordt door de centrale automatisch naar mijn mobiele telefoon gebeld. Zo weten wij het direct als er wordt ingebroken en kunnen wij maatregelen nemen. Wij nemen voor de alarmcentrale meteen een prepaid simcard mee voor een tientje. Nadat de 3 x 24 uur verstreken zijn maken wij los van onze ligplaats in de Haukesloot en varen met voldoende voorraden naar het Snekermeer. Bij het schiereiland Greate Griene vinden wij een mooie plek om enkele dagen door te brengen.

Zonsondergang aan het Snekermeer
Zonsondergang aan het Snekermeer

Het komende weekend wordt het tropisch warm. Vrijdag, terwijl de temperatuur nog aangenaam is, maken wij met de bijboot een uitstapje naar het dorpje Terherne en nemen koffie met gebak op het terras tegenover de ‘Kameleonboerderij’, een themamuseum op verschillende locaties geinspireerd door de beroemde Kameleonreeks, kinderboeken van Hotze de Roos over de tweeling Hielke en Sietse Klinkhamer. Het dorpje zelf stelt niet zoveel voor. Het is voornamelijk een gewilde watersportlocatie met veel jachthavens, scheepswerven en hele woonwijken met villa’s compleet met aanlegplaats voor de boot. Zaterdag varen wij met de bijboot nog eens naar Sneek voor wat boodschappen. Tegen de avond waag ik een duik. De temperatuur is lekker maar het water is nogal troebel. Onder water kan ik nog geen meter kijken door de bruine soep. De zwempartij duurt niet lang. Zondag brengen wij voornamelijk door op het achterdek, zuchtend onder de tropische hitte.

Waterpret op het Snekermeer
Waterpret op het Snekermeer

Warm
Warm

Veel mensen zoeken verkoeling in, op of aan het Snekermeer.
Positie: 53°00'52.2"N, 005°44'26.3"E externe link .

21 en 22-08
Wij laten de bijboot zakken en varen naar het stadje Akkrum. Vlak bij het centrum is een passantenhaven voor kleine boten waar wij met onze rubberboot aanleggen.

Onze boodschappenboot in de passantenhaven van Akkrum
Onze boodschappenboot in de passantenhaven van Akkrum

Daarna verkennen wij het stadje. Er zijn enkele winkelstraten maar je bent er al gauw uitgekeken. Op de terugweg stoppen wij even bij de haven van de watersportvereniging in Akkrum om te vragen of wij morgen welkom zijn.

23-08
Wij varen vanaf onze ligplaats in de natuur naar de kleine jachthaven van de Watersportvereniging AWS. We kunnen er nog net bij. In de middag zetten wij onze fietsen overboord om op zoek te gaan naar een supermarkt. Wij komen terecht bij een opvallend groot filiaal van Poiesz (rare naam eigenlijk), een Friese supermarktketen. Met volle bepakking keren wij terug aan boord.
Enkele kilometers gevaren. Positie: 53°02'59.6"N, 005°49'37.4"E externe link .

24-08
Wij zijn met de trein naar Enschede voor doktersbezoek. Daarna op vriendenbezoek, bij Rudy en Siny die heerlijk voor ons gekookt hebben. In de avond brengt Rudy ons naar het station en keren wij met de trein terug naar Akkrum.

25-08
Wij kopen nog enkele onderdelen voor de mast in de naastgelegen watersportwinkel. Wij nemen water in en in de middag varen wij weer een stukje naar buiten.
Positie: 53°02'40.3"N, 005°48'26.8"E externe link .

26 t/m 28-08
De rust is overweldigend. Buiten de vogels en het dagelijks gesnor van onze generator is het stil.

29-08
Tegen tienen varen wij weg van onze rustige ligplaats in het doodlopende Henshuster Diel en volgen de Meinesleat. Aan het eind volgen wij stuurboord de vaargeul richting De Hoarne die achter de brug uitmondt in de Neije Wjittering, onderdeel van het Prinses Margrietkanaal. Wij gaan stuurboord het kanaal op richting Leeuwarden. Na zeven kilometer steken wij het Pikmeer over en gaan bakboord uiit naar het plaatsje Grou. Meteen daarna gaan wij weer stuurboord uit naar de Wide Galle, de staande mastroute naar het noorden. We volgen het vaarwater dat steeds van naam verandert. De bediening van de twee bruggen laat niets te wensen over. Aan de linkerzijde van het vaarwater liggen vele mooie woonboten.

Woonboten langs de Neare Galle bij Grou
Woonboten langs de Neare Galle bij Grou

Het bochtige vaarwater voert ons dwars door het mooie Friese boerenlandschap. Het is hier dun bevolkt.

Fries boerenlandschap
Fries boerenlandschap

Na enige tijd doemt in de verte het dorpje Warga (Wergea) op. We varen om het dorpje heen. We hadden er ook dwars doorheen kunnen varen maar dat zag ik te laat. Dat bewaren we voor een volgende reis. Na enige tijd varen wij over het Akwaduct Langdeel en door de vaargeul door de woonwijk Hempens. Even later volgen wij de bocht naar Bakboord naar het Van Harinxma kanaal. Voor de vier bruggen in dit deel van het kanaal (H 53) moet onze mast een stukje worden gestreken. Bij de splitsing draaien wij scherp stuurboord naar de Harlingenvaart en moeten even wachten voor de Slauerhoffbrug, een bijzondere ophaalbrug die er met een beetje fantasie uitziet als een enorme vliegenklapper.

Slauerhoffbrug, Leeuwarden
Slauerhoffbrug, Leeuwarden

Bij de Verlaatsbrug betalen wij de bruggelden à € 6,50 die wij aan de gemeente Leeuwarden verschuldigd zijn voor de bediening van alle bruggen binnen de gemeente. Het is druk in de stad. In de Westerstadsgracht vinden wij tegen enen nog net een plaatsje bij het toiletgebouw. Er staat een automaat waar men een betaalkaart kan kopen. Deze dient te worden ‘geladen’ met een bedrag. Met deze kaart kan water en electra worden afgerekend. Havengeld kan men pinnen bij de automaat. We zijn mooi vroeg dus we stappen overboord en gaan Leeuwarden in. Het is ook wel weer even lekker om in een grote stad te lopen. Bij de T-Mobile-winkel verleng ik ons internet-abonnement met een jaar. Het is traag en het is duur maar er is geen alternatief. Met de verlenging krijgen we wel een jaar lang elke maand een tientje korting. En dan maar hopen dat over een jaar het nieuwe, veel snellere mobiele 4G-netwerk beschikbaar is.
Tweeëndertig kilometer in drie uur. Positie: 53°12'03.2"N, 005°47'17.9"E externe link .

vorige | volgende