vorige | volgende

Mei

1 mei
Het is voor ons doen nog vroeg, kwart voor tien, als ik de sluisdeur open zie staan en een paar schepen ervoor die klaar liggen om in te varen. Ik start de motor en nadat wij de trossen hebben losgemaakt roep ik de sluis op. Als we opschieten kunnen we nog mee zegt ze. Prima, we zijn al onderweg. De zon staat stralend aan de hemel. Na de sluis en het laatste stukje Twentekanaal gaan wij bakboord uit de IJssel op. Er staat een flinke stroom van vier tot vijf kilometer per uur. Het water staat boven normaal dus wij vermoeden dat er flink wat gesmolten Alpensneeuw onder ons doorvloeit. Wij hebben geen haast dus we draaien ‘slechts’ 1500 tpm. Door dicht aan de stuurboordwal te blijven boeken wij een snelheidswinst van tussen de 1 en 3 kilometer per uur. Wij komen echter slechts af en toe boven de 8 kilometer per uur. Het water is woelig dus ik moet veel aan het roer draaien om op koers te blijven. Enige tijd later komt Zutphen in zicht. Met een slakkegangetje daaien wij door de bochtige rivier en passeren Bronkhorst, Dieren, Doesburg en Rheden.

IJssel
IJssel

Na een, zo het lijkt, eindeloze tocht komen wij aan bij de IJsselkop. Er is geen scheepvaart in de buurt dus zonder af te stoppen draai ik stuurboord uit de Nederrijn af richting Arnhem. De snelheid loopt plotseling op van 5,4 naar 16,8 kilometer per uur.

Nederrijn bij Arnhem
Nederrijn bij Arnhem

Na de urenlange slakkengang hebben wij het idee dat we plotseling in een speedboot zitten. Het was een lange vaardag als wij net voor vijf uur vastmaken aan het passantensteigertje van Renkum, net achter de remming van sluis Driel. Hier gaan wij een paar dagen blijven.
De tripmeter staat op 102,6 kilometer dus we hebben bijna zestig kilometer afgelegd in ruim zeven uur. Positie: 51°58'21.3"N, 5°48'26.6"E Google Maps.

2 t/m 10 mei
Het is goed toeven in de mooie omgeving achter de sluis bij Driel. Wij maken van het mooie weer gebruik om de roest op onze boot te lijf te gaan met krabber, staalborstel en Owatrol. Tevens ontvangen wij gasten aan boord. Eerst komt Janette alleen gezellig even bijpraten en zondagmiddag komt ze weer terug met dochter Glenda. We genieten van het mooie weer op het achterdek en nemen een kijkje bij de sluis. We fietsen over de stuwwal naar het dorpje Doorwerth en vullen de voorraden aan. We gaan met de fiets naar het pontje van Driel en steken over naar de andere oever.

Fietspontje bij Driel
Fietspontje bij Driel

Aan deze kant van de Nederrijn heb je een mooi zicht op de gesloten stuw.

Stuw bij Driel
Stuw bij Driel

We maken een mooie fietstocht naar Elst waar wij door het centrum wandelen. Op de terugweg stoppen wij nog even bij een AH in het dorpje Driel waarna wij met het pontje weer oversteken en huiswaarts gaan.
Wij zijn min of meer gedwongen om hier wat langer te blijven omdat wij nog een afspraak hebben in Enschede. Tegen het eind van de week wordt het kouder en natter.

11 mei
Tegen half elf starten wij dan eindelijk weer de motor en varen weg van de passantensteiger bij Driel. Onze watertank is bijna leeg dus moeten wij een jachthaven gaan opzoeken. Wij keren op onze schreden terug en worstelen de Nederrijn op richting Arnhem. Verbaasd constateer ik dat er een groot passagiersschip vanuit de stuw door komt. De stuw is open waardoor er niet meer geschut hoeft te worden.

Openstaande stuw bij Driel
Openstaande stuw bij Driel

Het is koud en het regent. Daardoor krijgen wij weer een beetje herfstgevoel. Dat het toch echt lente is zien wij onderweg als wij dit ganzenpaar tegenkomen:

Nakomelingen
Nakomelingen

Na een moeizame tocht door de sterke stroming arriveren wij rond het middaguur bij de watersportvereniging Jason in Arnhem. In de middag zetten wij onze fietsen overboord en gaan inkopen in het nabij gelegen winkelcentrum. Wij blijven hier vier dagen. Dinsdag moeten wij met de trein naar Enschede. Wij rekenen het havengeld af, € 51,50 exclusief stroom, inclusief water.
Ruim tien kilometer afgelegd in anderhalf uur. Positie: 51°58'15,4"N, 5°55'39,3"E Google Maps.

15 mei
Nadat wij nogmaals de watertank hebben gevuld gaan wij rond kwart over tien de Malburgerhaven van Arnhem uit. Even later varen wij stroomafwaarts over de Nederrijn richting sluis Driel. Door de hoge waterstand is de stuw nog steeds geopend waardoor wij niet hoeven te schutten. Vorige week hebben wij hier nog achter de remming aan de steiger gelegen.

Achter de remming bij Driel
Achter de remming bij Driel

Nu varen wij door de stuw naar het volgende rivierpand tussen Driel en Amerongen. Het lijkt wel een ereboog waar wij onderdoor varen.

Stuw bij Driel
Stuw bij Driel

Naarmate wij vorderen gaat het steeds harder regenen. Ter hoogte van Rhenen valt het met bakken uit de lucht. Aangezien de zon niet schijnt is het fris boven in de tent dus zitten wij met de windstoppers aan. Rond een uur komen wij aan bij Amerongen. Hier is de stuw gesloten dus varen wij het toeleidingskanaal naar de sluis in. De sluisdeuren zijn gesloten en de sluismeester meldt ons dat hij met een vrachtschip naar boven komt. Het is praktisch windstil dus wij blijven maar even dobberen. Na een tijdje kunnen wij invaren. Het regent nog steeds dus Erica doet haar regenjas er bij aan. Wij hebben weinig zin om met dit weer verder te varen dus gaan wij bij Wijk bij Duurstede stuurboord uit de dode rivierarm in en leggen tegen tweeën aan in het meertje aan het eind van de arm.
Zesenveertig kilometer in een kleine vier uur. Positie: 51°58'24.8"N, 5°22'48.6"E Google Maps.

16 mei
Om half elf verlaten wij het plasje bij Wijk bij Duurstede weer, varen de Nederrijn af naar de kruising met het Amsterdam-Rijnkanaal. Van verkeerspost Wijk mogen wij recht oversteken. De door de hoge waterstand brede Nederrijn is vrijwel leeg. Alleen de pontjes blijven heen en weer varen om auto’s en andere vervoermiddelen over te zetten. Een vijftal kilometers voorij Culemborg stuiten wij op de gesloten deuren van sluis Hagestein. Het is weer een natte bedoening. Nadat wij de sluis zijn uitgevaren komen wij bij de kruising van het Amsterdam-Rijnkanaal en het Merwedekanaal Bezuiden de Lek bij Vianen. Wij gaan bakboord uit en maken rond één uur vast achter de remming van de Grote sluis Vianen. Na 25 kilometer hebben wij er wel weer genoeg van. Heel optimistisch leg ik de boot met de punt naar het zuiden zodat de zonnepanelen onze accu’s kunnen opladen. Tja, maar dan moet die zon wel schijnen en dat is helaas niet het geval. Dan maar even bijladen met de generator. Op een droog moment gaan wij van boord en lopen het dorp in. Via het centrum lopen wij naar de supermarkt en kopen wat extra voedingsmiddelen in. Onderweg terug naar de boot doen wij een Chinees aan en gewapend met kant en klaar voedsel lopen wij onder de paraplu door de stromende regen weer terug naar de boot.
Positie: 51°59'52.7"N, 5°05'48.3"E Google Maps.

17-18 mei
Het is pestweer. Wij blijven even waar wij zijn.

19 mei
Op de eerste Pinksterdag gaan wij tegen half elf achter de remming langs naar de ingang van de Grotesluis in Vianen. Terwijl wij nog naar het marifoonkanaal zoeken heeft de sluiswachter ons al gezien. Hij zet de sluis om en even later kunnen wij invaren. We liggen helemaal alleen in de grote sluiskolk. Aan de andere kant gaat de Wilhelminabrug niet open. Ik roep de brugwachter op en deze verzekert mij dat wij onder de brug door passen. Erica strijkt de mast, de marifoonantenne en het ankerlicht. Inderdaad passen wij er net onderdoor. Prima, nu heeft die ene fietser niet voor de brug hoeven te wachten en hebben wij geen energie verspild voor het openen van de brug. Er gebeurt iets geks. Het is plotseling zo licht vandaag. Even later realiseren wij ons dat de zon schijnt. Het kanaal is niet bepaald bewonderenswaardig alhoewel er hier en daar wel mooie plekjes zijn, zoals in Meerkerk:

Mooi wonen aan het kanaal in Meerkerk
Mooi wonen aan het kanaal in Meerkerk

Een eindje verderop ontdekken wij zelfs een camping op het water, compleet met sanitaire voorzieningen:

Camping op het water!
Camping op het water!

Wij hebben nog een oude ANWB Wateralmanak deel II waardoor de openingstijden van de spoorbrug bij Arkel niet meer kloppen. Wij dobberen twintig minuten voor de gesloten draaibrug. Meteen na de spoorbrug houden wij verplicht bakboord aan naar het omleidingskanaal naar de Linge. Achter de huizen langs varen wij door de openstaande spuisluis naar de Gekanaliseerde Linge en belanden wat later in Gorinchem.

Gorinchem
Gorinchem

Daar moeten wij door de gesloten hefbrug terugkeren naar het Merwedekanaal omdat wij voor de gezellige passantenhaven en jachtensluis met hun lage bruggen te hoog zijn. Bij de Grote Merwedesluis worden wij op onze wenken bediend. Wederom liggen wij alleen in deze grote bak met water.

Grote Merwedesluis
Grote Merwedesluis

Erica aan de sliptros
Erica aan de sliptros

Het hoogteverschil is miniem en tien minuten later varen wij de Boven Merwede af richting Werkendam. Er is nogal wat deining op deze brede rivier, veroorzaakt door snelvarende plezierjachten en snelle veerboten. Het is wat je kunt noemen a bumpy ride. Even voorbij het stadje Werkendam varen wij bakboord uit het Steurgat in naar de Biesboschsluis. Na even gewacht te hebben schutten wij met nog twee andere jachten ‘naar binnen’. Ons mooie plekje een eindje verderop is helaas bezet. Een snelvarend jacht heeft het voor elkaar gekregen een steiger voor vier boten in zijn eentje geheel te bezetten. Wij varen door naar de volgende aanlegmogelijkheid maar daar liggen de jachten al dubbel. Het is Pinksteren. Voorlopig is er geen voorziening meer in de buurt dus gaan wij onverrichterzake om kwart over drie voor anker in het Gat van Paulus, midden in Nationaalpark de Biesbosch.
Achtendertig kilometer in vier uur en drie kwartier. Positie: 51°45'26.3"N, 4°50'44.2"E Google Maps.

21 mei
Het is koud en het regent pijpenstelen als wij om half elf het anker ophalen. Met de jas aan, bibbers in de knieën en de ruitenwisser aan banen wij ons een weg door de regen. Het nationaalpark is zo goed als verlaten. Slechts een enkele, zeer slecht bezette passagiersboot, waarschijnlijk met enkele verdwaalde Japanners kruist ons pad. Wij steken schuin de Bergse Maas over naar de Amertak. Deze gaat een paar kilometer verder over in het Wilhelminakanaal. Bij Oosterhout houden wij bakboord aan en komen bij de WSV Sluis 1. De telefoon wordt niet opgenomen dus leggen wij even aan bij de meldsteiger. De havenmeester vertelt ons met spijt in het hart dat wij te breed zijn voor hun jachthaven. Op zijn aanwijzingen leggen wij aan de overkant aan bij een kade zonder voorzieningen die eigenlijk voor de beroepsvaart bestemd is. Er ligt nog een motorjacht dat te groot voor de jachthaven is. Het is middag.
We hebben vijftien kilometer gevaren in anderhalf uur. Positie: 51°38'45.8"N, 4°50'43.3"E Google Maps. En het blijft maar regenen…

22 mei
De winkels zijn verder weg dan we dachten. Doordat wij door de dikke meerpalen een eind van de oever afliggen is het ondoenlijk om de fietsen aan de wal te zetten. We hadden even naar de ANWB gewild voor een nieuwe almanak maar een telefoontje naar bunkerschip de Dintel leert ons dat zij deze ook verkopen. Wij gaan daar binnenkort toch diesel bunkeren dus kunnen wij dan ook meteen daar een almanak aanschaffen. Het is warempel droog! Sterker nog, de zon schijnt als wij tegen  elf uur losmaken. We varen naar de Marksluis waar wij vlot worden bediend. Als wij in de sluis liggen worden wij via de luidsprekerinstallatie verzocht om contact op te nemen met de sluismeester. Door een indringende fluittoon kunnen wij de goede man nauwelijks verstaan. Het blijkt dat onze marifoon blijft hangen op ‘Transmit’ waardoor het gehele marifoonkanaal wordt geblokkeerd. Onze oude Becker heeft dat al vaker bij de hakken gehad. Een keer uitschakelen en weer aanzetten biedt soelaas. Na de sluis varen wij een paar kilometer door het Markkanaal naar de Mark. Wij houden onder de verkeersbrug door stuurboord aan, volgen de Mark een kilometer tot het dorpje Terheijden opdoemt. Wij varen de haveningang in aan stuurboord en leggen om kwart over twaalf aan bij de kade in het dorp.
Een uur en een kwartier gevaren, ruim negen kilometer afgelegd. Positie: 51°38'31.5"N, 4°44'48.4"E Google Maps.

23 t/m 25 mei
Terheijden is een leuk plaatsje en het havengeld is niet veel. Wij betalen € 8,80 per nacht incl. toeristenbelasting en water. Je krijgt veel stroom voor je € 0,50 muntje uit de paal. Wij gaan een paar keer met de fiets op pad om levensmiddelen, benzine en geneesmiddelen aan te schaffen. Bovendien halen wij in twee keer € 1.000,- aan contanten uit de flappentap want bij het bunkerschip moet je contant betalen. Op zaterdag krijgen wij bezoek. Esther woont in Breda, een kattensprongetje van Terheijden verwijderd. Aangezien zij nog herstellende is van een fikse griep en bovendien last heeft van wagenziekte komt ze liever niet aan boord. Daarom hebben wij afgesproken dat zij ons met de auto komt halen om Breda te gaan bekijken. Als ze zelf achter het stuur zit heeft ze gek genoeg geen last van die duizeligheid. Na weken mijn hoofd te hebben gebroken over de manier hoe de zonnepanelen op het dek te bevestigen heb ik een concreet plan bedacht. Esther is bereid om met ons naar een bouwmarkt te rijden waar we vinden wat we zoeken. Aangezien door de ronding van het dek de grote zonnepanelen moeten worden opgehoogd kopen wij o.a. ronde buis en hoekprofiel van aluminium.

Het materiaal
Het materiaal

Na de aankopen gaan wij naar de binnenstad waar het gezellig druk is. Esther leidt ons door haar geboortestad en laat ons een paar mooie bezienswaardigheden zien, o.a. het Begijnhofje. Helaas geen foto’s omdat we geen fototoestel bij ons hadden. We eten en drinken wat en aan het eind van de middag levert Esther ons weer keurig af bij onze Vrijheid in het haventje van Terheijden.

26 mei
Wij hebben voorlopig genoeg te eten en voordat we weggaan heb ik nog de watertank gevuld. We varen tegen half twee weg uit het haventje van Terheijden en gaan stuurboord uit richting Volkerak. Het is redelijk weer maar de temperatuur is nog steeds ver beneden de maat. Er is niet veel scheepvaart op de Mark. We hebben een klein beetje stroom mee. We varen een aantal kilometer door het fraaie, weidse landschap van west-West-Brabant met haar rietkragen, landbouwgrond, weiden en bomen. Vlak voor Zevenbergen, een eindje voor de spoorbrug vinden wij een ligplaats aan bakboord waar wij tegen kwart voor drie aanleggen. We hebben geen haast.
Ruim tien kilometer in ruim een uur. Positie: 51°37’35.7"N, 4°36’14.7"E Google Maps.

27 t/m 29 mei
We maken gebruik van het redelijke weer om met de zonnepanelen aan het werk te gaan. We hebben nu alle benodigde materialen aan boord en we willen geen dag langer het risico lopen dat door harde wind de zonnepanelen van ons dek waaien. Twee dagen zijn we aan het passen en meten, zagen, vijlen, boren en schroeven. Het hoekprofiel wordt op de buis geschroefd waardoor er een verhoging ontstaat met een ronde onderkant om de scheve hoek op te vangen. Het zonnepaneel wordt aan het hoekprofiel bevestigd waardoor een stevige constructie ontstaat waar de wind (hopelijk) geen vat op heeft. Van het hoekprofiel maak ik nog zijsteunen zodat alle schroefgaten van de hoekprofielen kunnen worden gebruikt voor bevestiging. De weersomstandigheden zijn gunstig. Het is droog en af en toe schijnt de zon. Er staat niet te veel wind. Uiteindelijk hebben wij de constructie zover dat deze op het dek in de kunststof hoekprofielen kan worden geplaatst.

De constructie, zonder de kunststof hoekprofielen
De constructie, zonder de kunststof hoekprofielen

30 mei
De windverwachting van Nauticlink geeft aan dat het vandaag nagenoeg windstil zal zijn. Weinig kans op wegwaaien van de zonnepanelen dus. Na twee dagen klussen in de landelijke maar ook eenzame omgeving varen wij tegen tienen weg van de plank met palen richting de spoorbrug van Zevenbergen.

Onze laatste ligplaats in de Mark
Onze laatste ligplaats in de Mark

Het is zwaarbewolkt maar droog en er staat inderdaad zeer weinig wind. De rivier meandert door het fraaie landschap dat hier en daar wordt bestukt met windmolens. Bij de spoorbrug hoeven wij nog geen vijf minuten te wachten. Geen vertraging door NS deze keer. Even verderop passeren wij aan bakboord jachthaven ’t Lamgat en aan stuurboord de Roode Vaart die naar Zevenbergen leidt. In een inham ligt nog een jachthaven. In Standaardbuiten verandert de naam van de rivier in de Dintel. Aan bakboord passeren wij het kanaaltje naar Oudenbosch. Even voorbij Stampersgat laten wij het Mark-Vlietkanaal richting Roosendaal aan bakboord liggen. Na enige tijd arriveren wij bij Dinteloord. De Prinsenlandsebrug wordt vlot gedraaid en na door de openstaande Mandersluis gevaren te zijn doemt aan bakboord het bunkerschip De Dintel op. Er vaart net een jacht weg waardoor wij meteen bij de dieselpomp kunnen aanleggen. Wij bunkeren 715 liter diesel, kopen een nieuwe ANWB wateralmanak, een paar lampen 24V 50W en een nieuwe bolfender die we vorige week op de Merwede hebben verloren, een dure grap. We moeten gewoon niet meer vergeten die dingen binnen te halen, vooral als je op onrustig water komt te varen. We rekenen ruim € 1.100,- af, een pak geld. Maar hiervoor kunnen wij nu wel de hele zomer blijven rondvaren. Met volle tanks (1.000 liter) varen wij weer terug over de Dintel, Stampersgat, Standaardbuiten, tot wij aan bakboord een mooie nieuwe aanlegplaats vinden waar wij even voor half vier aanleggen.
Bijna veertig kilometer in vijf en een half uur. Positie: 51°37'49.5"N, 4°34'26.8"E Google Maps.

31 mei
Tegen elven varen wij weg richting de spoorbrug bij Zevenbergen. We varen even naar de meldsteiger waar een praatkastje zit. Een andere manier om je te melden is er niet. We krijgen te horen dat de brug over vijf minuutjes wordt bediend. Inderdaad hoeven wij niet lang te wachten. Wij keren terug op onze golven tot aan terheijden waar wij willen gaan liggen om het zonnepanelenproject af te maken. Helaas is in het haventje een Luxe Motor van een meter of 18 neergestreken waardoor er voor ons geen plaats meer is. We keren en varen een eindje door tot in Breda waar wij rond de klok van één aanleggen in de passantenhaven. Vlak bij zijn een Aldi en een Jumbo. Aan de overkant van de straat is zelfs een grote Aziatische  supermarkt. We maken van de zeldzame gelegenheid gebruik om daar ook even wat ingrediënten te kopen voor in de keuken.
Twintig kilometer in twee uur. Positie: 51°35'44.7"N, 4°46'14.0"E Google Maps.

vorige | volgende