vorige | volgende

Juni 2013

1 juni
Vandaag bel ik naar de havenmeester van Terheijden maar die meldt dat de Luxe Motor er nog de hele week blijft liggen. Geen plaats voor ons dus. We besluiten nog een nachtje bij te boeken in Breda (€ 14,- p/nacht) en de zonnepanelen aldaar definitief op het dek te bevestigen.

2 juni
Gisteren hebben wij de bevestigingshoeken en verbindingsstukken op het dek geplakt met kit.
De kit is nu droog dus ik leg de laatste hand aan het zonnepaneelproject. Eerst gaten voorboren, daarna de schroeven erin. Het karwei duurt nog geen half uur.

Eindelijk vast
Eindelijk vast

De panelen zijn nu stormvast op het dek bevestigd en dat geeft mij een goed gevoel. We weten allemaal hoe het weer ineens kan omslaan in dit land. Om kwart voor elf maken wij de trossen los en varen weg uit de haven van Breda. Ons doel is Oirschot. Zodra wij Breda verlaten hebben varen wij stuurboord uit het Markkanaal op. Het is mooi weer waardoor wij weer volop kunnen genieten van onze reis en van de opbrengst van de zonnepanelen. Na de Marksluis draaien wij stuurboord uit naar het Wilhelminakanaal en stuiten op sluis 1. Even later varen wij een meter of zes hoger weer uit. Wij verlaten Oosterhout en passeren Dongen.

Wilhelminakanaal Wilhelminakanaal

Nog net buiten de bebouwde kom van Tilburg komen wij aan bij sluis II. Deze wordt vlot bediend en na een smal gedeelte door een industrieterrein komen wij aan bij de dubbeltraps sluis III. Het schutten duurt lang, maar we hebben geen haast.

Sluis III bij Tilburg
Sluis III bij Tilburg

Na een tijdje komen wij in de buurt van het centrum van Tilburg en komen de lage bruggen. De centrale bediening vraagt of er nog scheepvaart achter ons zit. We hebben de hele dag nog geen andere scheepvaart gezien. De brugbediening is fantastisch. We kunnen gewoon doorvaren. Langs het kanaal zijn een aantal ligplaatsen voor de pleziervaart gecreëerd maar daar ligt niemand. Het is goed om te onthouden voor de volgende keer. Ter hoogte van de ingang van de Piushaven staat een bord waarop te lezen staat dat de haveningang gestremd is tot 16 juni. Daar zijn dus ook al geen passanten momenteel. Na de Trappistenbrug varen wij door de natuurlijke roeibaan ter hoogte van recreatiepark de Beekse Bergen. Het is al vier uur geweest en op zondag is de brug-en sluisbediening tot 17:00 uur. Bij sluis IV vraag ik aan de sluiswachter of het mogelijk is om bij de sluis te overnachten. Dat kan, aan de bovenkant van de sluis is een mooie aanlegsteiger.

Sluis IV bij Haghorst
Sluis IV bij Haghorst

Nadat we de sluis zijn uitgevaren maken wij in het dorpje Haghorst daar om kwart over vier vast voor de nacht.
Drieënveertig kilometer in vijf en een half uur. Positie: 51°29'54.5"N, 5°12'31.8"E externe link.

3 juni
Rond de klok van tien vervolgen wij onze reis. Na een kilometer of acht komen wij door Oirschot. Voorbij het passantenhaventje, dat door niemand wordt gebruikt, is een lange vrije aanlegplaats voor pleziervaart. Er is ruimte genoeg dus wij zouden daar gemakkelijk bij kunnen. Toch besluiten wij door te varen omdat de plek geheel in de schaduw van de bomen ligt. Het alternatief is Aarle-Rixtel, een mooie aanlegplek waar geen bomen in de weg staan en waar wij met de boeg naar het zuiden kunnen liggen. Ter hoogte van Best varen wij het Beatrixkanaal naar Eindhoven voorbij. Wij laten Eindhoven rechts liggen, passeren Son, nemen sluis V bij Lieshout waarna wij tegen enen aankomen in het passantenhaventje in Aarle-Rixtel, aan de doodlopende arm van de oude Zuid-Willemsvaart.

Aarle-Rixtel
Aarle-Rixtel

We zijn even bang dat er geen plek zou zijn want het ligt behoorlijk vol. De ligplaatsen zijn in deze hoek van Nederland dun bezaaid. Het valt echter mee, we kunnen er bij. De zon schijnt. Met de achterwand van de tent helemaal open zitten wij op het achterdek. Eindelijk lente!
Een en dertig kilometer in drie uur. Positie: 51°30'53.3"N, 5°38'59.6"E externe link.

4 t/m 7 juni
In Aarle-Rixtel is niet veel te beleven, maar een paar kilometer fietsen verderop ligt Helmond. We zetten onze fietsen ergens neer en gaan lekker winkelen in het centrum. Wij zijn aardig door onze kleding heen en Erica scoort een korte broek. Wij gaan tevens op zoek naar een nieuwe mobiele telefoon maar dat valt nog niet mee. De zonnepanelen presteren uitstekend. Overdag wordt het tekort wat in de avond door televisie, verlichting etc. in de accu’s is ontstaan weer aangevuld.

8 juni
Omdat Erica komende week een afspraak heeft in Enschede hebben wij besloten naar ’s Hertogenbosch te varen. Tegen tienen verlaten wij de inmiddels druk bezette passantenhaven, steken het Wilhelminakanaal over en gaan in de afvaart op de Zuid-Willemsvaart richting noordwest. Bij de Beeksebrug ter hoogte van Beek en Donk liggen wij een kwartier te dobberen voordat de brug wordt bediend. Verder is de bediening prima. We passeren sluis 6 en sluis 5 zonder oponthoud. Ter hoogte van Veghel kunnen wij zo sluis  4 invaren. Onderweg lezen wij op grote borden dat Rijkswaterstaat bezig is met een verbetering van de Zuid-Willemsvaart. Dan mogen zij het oude hefbruggetje in Veghel in een reeds lang in onbruik geraakt rangeerspoor van de NS wel eens weghalen. De doorvaart is smal en laag en voor zover wij kunnen nagaan de enige flessenhals in de vaart. Even voorbij Heeswijk-Dinther nemen wij sluis Schijndel waar ook de centrale bedieningspost gevestigd is voor het tracé Den Bosch- Wilheminakanaal. Na de plaatsjes Middelrode en Berlicum komen wij aan bij de bovenkant van sluis 0, vlak bij het centrum van ’s Hertogenbosch. Aan bakboord is een voorziening voor de pleziervaart en er is plek genoeg. We leggen daar tegen kwart voor drie aan.
Een en dertig kilometer in vier uur en drie kwartier. Positie: 51°41'16.6"N, 5°19'05.9"E externe link.

9 t/m 11 juni
Wij pakken de fiets en gaan de stad in. Wij slagen voor een mobiele telefoon, een korte broek voor mij en een paar bootschoentjes. Dinsdag gaat Erica naar Enschede voor haar afspraak.

12 juni
We zitten in een lastig parket. Volgende week donderdag is alweer de volgende afspraak in Enschede dus we moeten in de buurt van de spoorwegen blijven. We kunnen niet zolang in ’s Hertogenbosch blijven want je mag nergens langer dan drie dagen achtereen liggen. Veel mogelijkheden zijn hier niet. We besluiten om eerst maar weer op onze schreden terug te keren. Dus maken wij tegen half elf rechtsomkeert en varen terug in de richting Helmond. In Veghel draaien wij bakboord uit richting passantenhaven en leggen daar aan bij het watertappunt om onze watertank bij te vullen.

Passantenhaven Veghel
Passantenhaven Veghel

Na een uur zit deze weer vol waarna wij weer terugvaren naar het kanaal en onze weg richting zuidoost vervolgen. In Beek en Donk, tussen de brug en sluis 6, is aan stuurboordwal een aanlegplaatsje voor twee of drie jachten die daar drie dagen mogen liggen. Wij leggen daar tegen drie uur aan en lopen naar het dichtbij gelegen winkelcentrum om wat voorraden aan te vullen.
30 kilometer in vijf uur. Positie: 51°32'20.6"N, 5°37'53.0"E externe link.

14 juni
Het is een mooie boodschappenstek maar leuk liggen is het er niet. Tegen half elf zien wij een vrachtschip wachten voor sluis 6. Wij besluiten mee te schutten. Na de sluis komen wij bij de Beeksebrug, een ophaalbrug. Het vrachtschip voor ons gedraagt zich vreemd. Het drijft helemaal naar de kant en als de brug open is maakt het geen aanstalten om door te varen. Even later heeft de vrachtschipper toch in de gaten dat de brug openstaat en vaart hij langzaam op. Hij maakt domme stuurfouten en knalt met de stuurboordkant hard tegen het brughoofd. Even voorbij de brug zien wij een ander vrachtschip ons tegemoet komen. De voor ons varende schipper gaat geen meter aan de kant in het smalle kanaal. Het lijkt wel of de schipper voor ons dronken is. Bij het Wilhelminakanaal gaat de vrachtschipper bakboord uit richting Weert en wij gaan rechtdoor naar Aarle-Rixtel om daar nog een paar dagen door te brengen. Deze keer hebben wij pech want alles ligt vol. Wij maken onverrichterzake rechtsomkeert en volgen de dronken schipper die overigens al in geen velden of wegen meer te zien is. (Of moet ik zeggen: In geen meren of kanalen?) Na een aantal kilometers rond Helmond gevaren te hebben komen wij bij sluis Helmond. Ik vraag aan de sluismeester of wij bij de sluis ligplaats mogen nemen. Dat mag, aan de bovenkant aan bakboordzijde. Wij schutten naar  boven en leggen daar om een uur aan.
Elf kilometer in twee en een half uur. Positie: 51°27'50.9"N, 5°41'41.3"E externe link.

15, 16 en 17 juni
Het is wisselvallig weer en wij maken van een droge periode gebruik door met onze fietsen Helmond in te gaan en proviand in te slaan. Wij willen op 17 juni weer vertrekken en voordat we dat doen wil ik de pakkingdrukker van de schroefasgland aandraaien. Tijdens deze handeling breekt een van de twee schroefdraadeinden bij de las aan de schroefaskoker af. Oeps! Dat is een serieus probleem. We liggen niet bepaald in de buurt van een scheepswerf en wij durven ook niet te gaan varen met dit euvel. Het zal ter plekke moeten worden gelast. Uit ervaring weet ik dat sluiswachters nog wel eens wat weten en daarom bel ik hem en leg het probleem voor. Hij weet inderdaad wel wat. Een kwartier later belt hij terug en geeft mij een adres van een machinefabriek die ook voor Rijkswaterstaat werkt. In de middag komt een monteur bij de boot aanlopen. Hij kan niet met de auto tot bij de boot komen want wij liggen aan een fietspad. Hij heeft een draagbaar lasapparaatje bij zich. Met behulp van de generator en de accu’s kunnen wij net genoeg stroom opwekken om het lasapparaat te laten lassen.  Na een half uur is het draadeind weer gelast. Het is nu te laat om nog te vertrekken.

18 juni
Wij verlaten rond tien uur onze stek en zakken in sluis Helmond weer naar beneden. Wij varen door de Zuidwillemsvaart terug om de stad Helmond heen en gaan nog een keer kijken bij de aanlegplek in Aarle-Rixtel. Nu is daar wel plaats gelukkig. Wij leggen daar tegen kwart over elf aan.
Acht kilometer in een uur en een kwartier. Positie: 51°30'54.8"N, 5°38'59.2"E externe link.

19 juni
Om tien uur verlaten wij het mooie plekje bij Aarle-Rixtel en willen bakboord uit richting Tilburg om daar een paar dagen te gaan liggen en van daar uit naar Enschede te gaan. De ophaalbrug een eindje verderop staat dubbel rood, dus is er geen bediening. Het kanaal is kennelijk gestremd. Daarom draaien wij weer om en gaan noordwaarts richting ’s Hertogenbosch. Dit is nu de derde keer dat we dit stukje kanaal varen. Na een reis zonder oponthoud komen wij om half drie aan bij sluis 0 in Den Bosch
Eenendertig kilometer in vier en een half uur. Positie:  51°41'16.5"N, 5°19'06.0"E externe link.

20 t/m 26 juni
Op donderdag gaan we met de trein naar Enschede voor artsenbezoek en de post. Wij brengen een leuke middag door bij Monja. Aan het eind van de middag valt de regen met grote bakken uit de lucht. Als wij de kleine (grote) meid willen ophalen van de buitenschoolse opvang moeten wij een flinke omweg maken want overal staan de straten en kruispunten blank. Wij hebben in Enschede nog nooit zoveel water gezien. Tegenover de buitenschoolse opvang is ons favoriete restaurant gevestigd en wij besluiten spontaan om daar een hapje te gaan eten. Na een voorspoedige treinreis komen wij ’s avonds laat weer bij de boot aan.
Op woensdag krijgen wij bericht dat onze huurders zware wateroverlast hebben. Dus klimmen wij in de telefoon om professionele hulp in te schakelen.  Het is koud en het regent zeer regelmatig. Tussen de buien door gaan wij de stad in om boodschappen te halen. Op zondag, de dag dat wij weer willen vertrekken, gaat een van mijn gehoorapparaten stuk. Dus pakken wij maandag weer de fiets en gaan naar de Oorzaak. Na controle blijkt het apparaat defect te zijn en het moet ter reparatie worden opgestuurd. Daardoor zijn wij gedwongen wat langer in Den Bosch te blijven dan de bedoeling was.

Sluis 0 in Den Bosch
Sluis 0 in Den Bosch

Op maandag gaat onze internet-router stuk. Pfff! Het zit ons deze week niet mee. Aangezien wij beiden zeer frequent gebruik maken van internet moet dit probleem worden opgelost. Wij hebben nog een dure router in de kast liggen maar die is zeer onbetrouwbaar en niet te gebruiken. Na rijp beraad ga ik (met mijn nieuwe smartphone als hotspot) op internet zoeken naar een nieuwe. Ik bestel er eentje in Tilburg. De router moet opgestuurd worden maar waar naartoe? Wij hebben onderweg geen adres. Aangezien wij toch vrij reizen hebben besluiten wij de router in Enschede te laten bezorgen. Op woensdagmorgen krijgen wij bericht vanuit Enschede dat het pakje is binnengekomen. Erica gaat met de trein naar Enschede. Tegen de avond is ze terug. De router is snel geïnstalleerd en werkt perfect. Wat een verademing! Deze doet het veel beter dan onze oude.
Het gehoorapparaat is inmiddels terug bij de Oorzaak maar moet opnieuw ingesteld worden. Het blijkt achteraf een nieuw exemplaar te zijn.

27 juni
Wij zijn om half tien bij de Oorzaak. Na terugkomst bij de boot zetten wij meteen de fietsen aan boord, starten de motor en maken los. We wachten tot sluis 0 ‘boven’ is en varen achter drie vrachtschepen binnen. Er is nog net een plekje waar wij kunnen liggen in de grote sluiskolk. In slakkengang varen wij in konvooi met de vrachtschepen voor ons door het smalle kanaal door de stad. Het is tamelijk goed weer. Even buiten Den Bosch varen wij over de plas Eertveld en via de Gekanaliseerde Dieze tot sluis Engelen. Wij krijgen van de sluiswachter te horen dat wij pas met de tweede schutting mee kunnen.

Sluis Engelen
Sluis Engelen

Na een uur mogen wij invaren. Door een inschattingsfout van de sluismeester komen wij nogal ongelukkig in de sluis te liggen, vlak achter een vrachtschip met meerdere plezierboten stijf tegen elkaar aan. Aan bakboordzijde blijft een hele strook vrij waar wij eigenlijk beter hadden kunnen liggen. Na een hele poos sliptros vasthouden en boot afduwen gaan aan de andere kant de deuren open. Even later varen wij de Maas af richting west. Wij passeren de plaatsjes Ammerzoden, Heusden, Waalwijk en Raamsdonkveer. Meteen na de Amercentrale gaan wij bakboord uit naar de Amertak. Bij de Marksluis hebben wij geluk, we kunnen zo invaren. In Terheijden ligt het haventje helaas weer vol dus richten wij onze steven naar Breda waar wij rond half zeven aankomen. ’s Avonds krijgen wij bezoek van Esther. Gezellig!
Zeven en een half uur gevaren, zevenenvijftig kilometer afgelegd. Positie: 51°35'42.1"N, 4°46'15.2"E externe link.

29 juni
Gisteren hebben wij de watertank gevuld en onze koelkast. Wij hebben tevens brandstof ingeslagen voor onze generator en buitenboordmotor. Tegen kwart voor twaalf varen wij weg uit Breda en volgen de Mark verder in westelijke richting. Achter ons varen nog twee andere motorjachten die ons wat later voorbijlopen.

Op de Mark
Op de Mark

Bij de spoorbrug bij Zevenbergen wachten wij vijf minuten. Na Standaardbuiten zien wij aan stuurboord een mooie plek om aan te leggen. Een mooie plek voor het weekend.
Zeventien kilometer in twee uur en drie kwartier. Positie:  51°37'09.5"N, 4°29'22.3"E externe link.

vorige | volgende