vorige | volgende

Juli 2013

1 juli
Gisteren hebben wij onze rubber bijboot opgeblazen en de buitenboordmotor opgehangen en laten proefdraaien. Om kwart over elf vervolgen wij de Mark en Dintel door Stampersgat en Dinteloord. Na de openstaande Manderssluis komen wij op het Volkerak. Wij varen noordwaarts in de richting Volkeraksluizen even voorbij Ooltgensplaat. Onze bestemming is het Brielsemeer maar dat is voor één dag een beetje te ver. Daarom willen wij een tussenstop inlassen. Bij de jachtensluis aan bakboord vinden wij om kwart voor één een mooie plek om te overnachten.
Zestien kilometer in anderhalf uur. Positie:  51°41'34.4"N, 4°23'51.9"E. Google Maps

2 juli
Om tien uur, als wij richting openstaande sluis varen, zien wij nog net de deuren dichtgaan. Wij wachten op de volgende schutting. Het is mooi weer, niet teveel wind en een zonnetje. De temperatuur mag nog wel ietsje hoger. We varen op ruim water bakboord uit naar het Haringvliet en varen even later onder de enorme Haringvlietbrug door.

Haringvlietbrug
Haringvlietbrug

Haringvlietbrug bij noordoever
Haringvlietbrug bij noordoever

Wij houden de betonning aan en passeren het eiland Tiengemeten aan stuurboordzijde. Even voorbij de Korendijkse Slikken ronden wij de scheidingston naar het Spui. We hebben meteen een flinke stroom tegen waardoor onze snelheid van 11 km/u afneemt naar 8. Wij passeren de dorpjes Goudswaard en Nieuw-Beijerland.

Villa aan het Spui
Villa aan het Spui

Ter hoogte van Oud-Beijerland mondt het Spui uit op de Oude Maas, een druk bevaren scheepvaartroute. Wij gaan bakboord uit richting Spijkenisse. Even voorbij de Spijkenisserbrug moeten wij de drukke vaarweg oversteken naar de Voornsesluis die toegang biedt naar het Brielsemeer. Het is een drukte van belang en als ik even een gaatje zie geef ik gas en steek dwars door het schroefwater van een grote duwbakcombinatie over. Dat had ik beter niet kunnen doen want we maken een flinke rol waarna wij een hoop lawaai horen vanuit de openstaande kajuitdeur. Na aankomst bij de Voornsesluis gaat Erica op inspectie en ontdekt dat onze magnetron van de kast af gevallen is en in onderdelen op de grond ligt. Deze had ik vergeten vast te zetten… Wij passeren de sluis en varen over het Voedingskanaal dat evenwijdig loopt aan het Hartelkanaal. Slechts een halfhoge dijk scheidt ons van de enorme havencomplexen van de Botlek en de grote zeeschepen. Op het Brielsemeer, ter hoogte van Brielle, gaan wij op zoek naar een ligplaats. Die vinden wij om kwart voor vijf achter de Middenplaat, aan een mooie steiger in een mini-natuurgebied.

Brielsemeer
Brielsemeer

De schade aan de magnetron valt nog mee. De deur zit er zo weer in en bij controle blijkt hij zelfs nog te werken! We zullen alleen een nieuw glazen draaiplateau moeten aanschaffen want die is wel gesneuveld. Behalve de magnetron heeft mijn zelfvertrouwen ook een aantal deuken opgelopen. De plek waar we liggen is wel erg mooi en dat maakt weer veel goed.

Oase in de Botlek
Oase in de Botlek

We kunnen zowaar op het achterdek zitten.  Negenenvijftig kilometer in zes uur en drie kwartier. Positie: 51°54'28.9"N, 4°11'33.8"E. Google Maps

3 t/m 5 juli
We kunnen weer eens gebruik maken van onze bijboot. Aan de overkant van het Brielsemeer ligt het stadje Brielle. We varen met de ‘boodschappenboot’ naar het stadje en lopen door het oude centrum. We kopen een nieuw kabelslot voor de bijboot en nemen wat etenswaren mee uit de plaatselijke supermarkt. Vrijdag beginnen we aan een karwei waar we al lang tegen aanhikken. Door ziekte en gebrek zijn wij de laatste jaren niet echt toegekomen aan het goed onderhouden en reinigen van de boot. Hierdoor zit er een vieze bruine aanslag op de romp waardoor onze boot er uitziet als die van Malle Pietje. Met zijn tweeën gaan wij in de bijboot de romp te lijf met vloeibaar schuurmiddel en schuursponsjes. Na één middag is de helft gedaan. Wat een verschil!!

6 juli
Op het Brielsemeer mag je nergens langer liggen dan drie dagen. Bij het verhalen moet men minstens vijfhonderd meter van de oorspronkelijke ligplaats een nieuwe kiezen en binnen vijf dagen mag men niet terugkeren naar dezelfde plek. Zo ontstaat er een voortdurende migratie van boten op het meer. Daarom verlaten wij, met het bijbootje op sleeptouw, rond kwart voor elf onze ligplaats en varen naar het eindpunt van het meer aan de westzijde. Achter een paar eilandjes is een doodlopende kreek waar wij een vrije ligplaats vinden.

Doodlopende kreek
Doodlopende kreek

Rond kwart voor twaalf leggen wij daar aan, dit keer met de ‘vieze’ kant aan de buitenkant. We nemen weer plaats in onze ‘werkboot” en beginnen aan het tweede deel van het karwei. Het kost wat inspanning maar het resultaat mag er zijn. We zien weer de oorspronkelijke kleur van ons schip. Tegen de avond varen wij met onze ‘ijsboot’ naar de overkant van het meer voor een lekker ijsje. Het is zomer!
Zeven kilometer in een uur. Positie: 51°55'55.3"N, 4°06'45.5"E. Google Maps

7 en 8 juli
Met de tent helemaal open is het lekker op het achterdek. Erica legt de laatste hand aan ons schoonmaakproject. Als laatste is de spiegel aan de beurt. Nu is de boot buitenom weer helemaal schoon. Er zijn nog wel beschadigingen te zien maar die vallen vanaf een afstandje niet zo op. Dat is weer een volgend project.

Industriegebied?
Industriegebied?

9 juli
Onze 3 x 24 uur zitten er weer op dus verkassen wij weer. We moeten ook water bijvullen dus gaan we op zoek naar een watertappunt. Om half elf maken wij los en willen wegvaren. Dat is nog niet zo eenvoudig want we liggen met de kont in de blubber. Na enig heen en weer getrek met de boot komen wij los en varen weg uit de kreek en weer terug richting Brielle. Onderweg zien wij bij de ingang van de Watersport Vereniging Brielle een watertappunt met een muntautomaat. We nemen ruim 700 liter water in. Daarna varen wij verder in oostelijke richting. Aan de achterkant van de Middenplaat is er nog plek voor ons. Weliswaar iets vroeger dan de toegestane vijf dagen (maar ja, er moet ook wel plek zijn) belanden wij op nagenoeg dezelfde plek als drie dagen geleden.

Bedelend zwanenpaar met jongen
Bedelend zwanenpaar met jongen

Twee uur en drie kwartier, dezelfde zeven kilometer weer terug. Tegen de avond laten wij de ‘vuilnisboot’ in het water zakken en laden onze portie afval die wij de afgelopen dagen hebben opgespaard. Er zijn nergens afvalbakken te bekennen dus moeten wij zien hoe wij van ons afval afkomen. Een kilometer verderop zien wij een parkeerplaats annex pleisterplaats met daarbij grote groene afvalbakken. We parkeren de bijboot op de helling voor boottrailers en gooien onze afval in de daarvoor bestemde bakken. Met onze ‘patatboot’ varen wij later nog naar een patatkraam want ik heb geen zin meer om te gaan koken.
Positie: 51°54'29.2"N, 4°11'31.4"E. Google Maps

10 juli
Rond kwart over elf verlaten wij de Middenplaat en varen richting de Voornse sluis. We passeren de plaatsjes Heenvliet en Geervliet en komen een uur later ten noorden van Spijkenisse bij de sluis aan. Deze gaat net open waardoor wij vrij snel in kunnen varen. Aan de andere kant van de sluis komen wij uit op de Oude Maas. Ik meld mij bij Sector Oude Maas en ga bakboord uit onder de in aanbouw zijnde nieuwe Botlekbrug door naar de Nieuwe Waterweg.

Nieuwe Waterweg
Nieuwe Waterweg

Daar aangekomen gaan wij in de opvaart richting Rotterdam. Het is vrij rustig op de anders zo drukke verkeersader. Overal liggen grote zeeschepen en dit zijn nog niet de allergrootste want die komen niet verder dan de Maasvlakte bij Hoek van Holland.

Tanker Norient
Tanker Norient

Na een uurtje stroomopwaarts steken wij de brede vaarweg over naar de Parksluizen.  Als wij deze in zicht krijgen zien wij de sluisdeuren nog openstaan en de lichten op groen. Ik roep snel de sluiswachter op en vraag of wij nog meekunnen. Hij verzoekt ons er een ‘klapje’ bij te doen omdat de brug al vrij lang openstaat. Na de Parksluis komen wij aan in de Coolhaven waar wij om kwart over twee aan bakboord aanleggen.

De Vrijheid in de Coolhaven
De Vrijheid in de Coolhaven

Daarna gaan de fietsen aan wal en gaan wij mijn nieuwe laptopje ophalen aan de Oudedijk, een kleine vijf kilometer van de Coolhaven.

11 juli
Wij hebben afgesproken met Merete en Peter. Zij komen in de middag bij ons op bezoek.

Bezoek in de Coolhaven (foto: Merete)
Bezoek in de Coolhaven (foto: Merete)

Nadien gaan wij met hen mee naar huis. Zij wonen dicht bij de Coolhaven. We zitten gezellig in het tuinhuisje achter op het erf. Het was een gezellige middag.

12 juli
We zetten andermaal de fietsen overboord en gaan op zoek naar de apotheek waar wij de door mij bestelde medicijnen ophalen. Daarna zoeken wij een supermarkt op en kopen eten voor de komende week.

13 juli
Rond kwart over tien maken wij los van de kade en varen over de Delfshavense Schie in noordwestelijke richting de stad uit. Het is lekker weer. De bruggen worden vlot bediend. Aan het eind, na de Hogebrug, houden wij stuurboord aan naar de Delftse Schie.

Hogebrug bij Overschie
Hogebrug bij Overschie

Detail Hogebrug
Detail Hogebrug

Het dorpje Overschie is in schril contrast met de grote stad die we zojuist verlaten hebben. Wij passeren het buurdschap Zwet en arriveren tegen de middag in Delft. In Delft is maar één plek waar je mag afmeren, in de Zuidkolk dicht bij het station. Meestal is het er vol. Ook nu ligt het aardig vol met pleziervaart. Aan het eind van de kade is nog een plekje maar dat lijkt ons wel erg krap. Een man staat te zwaaien en gebaart dat wij er volgen hem nog wel bij kunnen. Met behulp van de buren weten wij het schip tegen de kade te leggen. Aan de achterkant ligt een bootje van de Havendienst en onze bijboot schurkt er tegenaan. Daarom laat ik de bijboot even zakken. Nu hebben wij net genoeg ruimte. Een uurtje later nemen wij een plezierboot van ons kaliber langszij. De schipper is blij want hij moet morgen naar het ziekenhuis bloed laten prikken prikken. Aan het eind van de middag ligt de Zuidkolk tjokvol.
Dertien kilometer in bijna twee uur. Positie: 52°00'17.0"N, 4°21'36.3"E. Google Maps

14 juli
Wij nemen een snipperdag.

15 juli
Om te kunnen vertrekken moeten wij wel eerst wachten tot onze buren verdwenen zijn. Zodra wij vrij liggen maken wij los en varen naar de overkant waar nu ook ruimte is. Wij vullen onze watertank bij en hangen de bijboot weer in de davits. Rond één uur maken wij los en vervolgen onze weg richting noorden. Voor wij Delft uit zijn moeten wij nog door een aantal ophaalbruggen. Dat gaat niet zo vlot want de brugwachter wil bij de Koepoortbrug eerst wachten tot er een vrachtschip en een passagiersschip van de andere kant komt. Hij heeft het over ‘een paar minuutjes’ maar dat wordt een half uur. Als wij de stad uit zijn komen wij op het Rijn-Schiekanaal dat druk bevolkt wordt door studenten in roeiboten.

Roeiers op het Rijn-Schiekanaal
Roeiers op het Rijn-Schiekanaal

Deze nemen de hele vaarweg in beslag dus is het een drukte van belang. De bruggen in Rijswijk en Voorburg worden vlot bediend.

Rijn-Schiekanaal
Rijn-Schiekanaal

Alleen bij de Sytwendebrug in Leidschendam moeten wij even wachten want deze brug moet ter plekke door een brugwachter worden bediend. Na enkele minuten komt deze op zijn brommertje aangereden. In Leidschendam zijn aan weerszijden van de Keersluis ligplaatsen voor de pleziervaart. Als wij aan komen varen zien wij enkele vrije plekken. Om tien over half drie maken wij vast aan stuurboordoever aan de bovenkant van de sluis. Na het eten lopen wij naar de bij de sluis gesitueerde cafetaria en eten een ijsje op het terras aan de sluis.
Twaalf kilometer in anderhalf uur. Positie: 52°04'45.6"N, 4°23'41.5"E. Google Maps

16 juli
Om kwart over tien gaan wij voor de sluis liggen. Tegelijk met een aantal andere boten schutten wij naar boven.  Wij volgen het Rijn-Schiekanaal en passeren Voorschoten. Op de splitsing met het Korte Vlietkanaal richting Katwijk houden wij stuurboord aan naar Leiden. Plotseling worden wij enthousiast begroet door een tegenligger, leden van de Enschedese Watersport Vereniging. Bij de Lammebrug krijgen wij te horen dat wij twintig minuten moeten wachten op beroepsvaart. Wij leggen aan bij de wachtsteiger. Voorbij de Lammebrug moeten wij wachten voor de spoorbrug. Bij de Wilhelminabrug moeten wij wederom wachten op tegemoet komende beroepsvaart. Als wij eindelijk die bruggen gehad hebben gaan wij stuurboord uit naar de Oude Rijn. Daar staat een bord met een mededeling over een stremming. Om het verhaal even te kunnen lezen stop ik af. Plotseling schreeuwt Erica dat ik gas moet geven, héél veel gas! Ik aarzel geen moment en klap de motorbediening helemaal naar voren. Blijkt een groot plezierjacht vlak achter ons te zitten wiens schipper kennelijk ook het bord aan het lezen was en niet oplette. Een aanvaring kan ternauwernood worden voorkomen. Door deze gebeurtenis weten wij nog steeds niet wat er op het bord staat. Wij vernemen dat de Oude Rijn wegens werkzaamheden tot het komende weekend gestremd is. Dus maken wij rechtsomkeert en varen terug naar de kruising. Wij kunnen nog net mee met de opening van de Spanjaardbrug richting Kagerplassen. Aangekomen bij de Zijlbrug gooit de brugwachter vlak voor onze neus de brug dicht waardoor ik hard moet afstoppen. Of wij zijn niet gezien (kan ik me niet voorstellen) of het is een onbeschofte actie. Ik vraag Erica of ze even de mast wil strijken en even later varen wij onder de brug door. Onderweg naar de Kagerplassen moeten wij even bijkomen van de consternatie. Door deze stremming moeten wij ons reisplan aanpassen maar dat is niet erg. Wij varen in noordoostelijke richting over de plassen tot op het Spijkerboor. Via de Diepenhoek komen wij op het riviertje de Alde en varen door een prachtig recreatiegebied met vele campings en jachthaventjes. Aan het eind gaan wij stuurboord uit de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder op richting Aalsmeer. Via Nieuwe Wetering en Leimuiden komen wij op de Westeinderplassen. Wij zien dat de aanlegsteigers voor passanten vol liggen en gaan daarom om drie uur midden op de plas voor anker.
Zesendertig kilometer in ruim vier en een half uur. Positie: 52°15'04.1"N, 4°44'02.9"E. Google Maps

17 juli
Wij hebben afgesproken met de firma Buurs voor een onderhoudsbeurt aan onze CV-ketel. Rond half elf varen wij naar de Kolenhaven in Aalsmeer, een boodschappensteiger waar max. twee uur gelegen mag worden. Even later is de onderhoudsmonteur aan boord. Na de werkzaamheden varen wij de haven weer uit en gooien rond half drie het anker uit op de Kleine plas vlak bij het stadje. Om met de punt naar het zuiden te liggen gooien wij ook het achteranker uit.
Drie kilometer. Positie: 52°15'39.2"N, 4°44'48.3"E. Google Maps

18 juli
Wij varen met de bijboot naar de Kolenhaven om te winkelen. Tegen de avond eten wij een stukje in het dorp.

19 juli
Er staat een harde, onaangename noordenwind waardoor het niet prettig zitten is op het achterdek. Rond twaalf uur merk ik dat het achteranker is gaan krabben waardoor de boot andersom is gaan liggen. Wij halen de ankers op en varen naar de Grote Poel en wurmen ons tussen de andere boten aan de passantensteiger bij één van de vele eilandjes midden op de plas.

Westeinderplassen
Passantensteigers op de Westeinderplassen

In de middag varen wij met de bijboot naar de supermarkt en kopen voor een week voedsel in.
Twee kilometer. Positie: 52°15'10.0"N, 4°43'53.4"E. Google Maps

20 t/m 22 juli
Het is goed toeven op de Westeinder Plassen. Bovendien wordt het heel mooi weer. Het wordt steeds warmer waardoor wij veelvuldig op het achterdek zitten met een grandioos vakantiegevoel. Bij tijd en wijle varen wij met onze bijboot naar het dorp om te winkelen en proviand in te slaan. Het grasveld is bevolkt met barbequende vakantiegangers en dagrecreanten.

Westeinderplassen bij maanlicht
Westeinderplassen bij maanlicht

23 juli
Helaas moeten wij weer vertrekken. We hadden nog graag even gebleven op deze mooie plek maar over enige dagen moeten wij weer met de trein naar Enschede. Met pijn in ons hart hijsen wij onze bijboot in de davits, starten de motor en verlaten tegen half elf ons idyllische vakantieverblijf. We varen een klein stukje terug in de richting Kagerplassen maar gaan bij Leimuiden bakboord uit naar het Braassemermeer.

Braassemermeer
Braassemermeer

Het is bloedheet en tot overmaat van ramp varen wij in de richting van de zon waardoor deze ongenadig in de stuurhut schijnt. Er staat bijna geen wind dus daar hoeven wij ook geen verkoeling van betekenis van te verwachten. Aan de overzijde van het Braassemermeer houden wij bakboord aan richting Woudwetering en lopen vast op de dubbel rood staande Woudsebrug. Via de marifoon vangen wij op dat er beperkte bediening is wegens werkzaamheden. Na twintig minuten draait de brug waardoor wij onze weg kunnen vervolgen. Aan het eind van de Wetering houden wij bakboord aan en varen door het centrum van Alphen aan de Rijn. Daar zijn enige bruggen die voor ons bediend moeten worden maar daar loopt het ook niet lekker. Al hinkstappend varen wij aan de andere kant weer uit de stad en houden bakboord aan naar het Aarkanaal. Ter hoogte van de Zegersplas zien wij aan bakboord een hele lange passantenoever waar wij tegen half twee aanleggen en in de schaduw op het achterdek gaan zitten.
Tweeëntwintig kilometer in drie uur. Positie: 52°07'40.0"N, 4°40'58.8"E. Google Maps

24 juli
Om half elf gooien we los en varen richting noorden. Ook vandaag hebben we geen geluk met de brugbediening. Bij de Zegerbrug moeten wij een kwartier wachten. Bij de Aardammerbrug in Ter Aar krijgen wij te horen dat de brug in de storing ligt. Het kan nog wel een uur duren. Om kwart voor twaalf gaat de brug open en kunnen wij weer verder. Daarna volgen de Papenbrug bij Langeraar en de Kattenbrug bij Nieuwveen die vlot bediend worden. Even later komen wij bij de Tolhuissluizen die toegang bieden naar de Amstel. Hier hebben we geluk. Ze zijn net aan het invaren en wij passen er als laatste boot nog net bij. Tien centimeter achter ons schuift het voetgangersbrugje over de sluiskolk naar de andere oever. Na de sluis met weinig verval varen wij over de wild door het landschap slingerende Amstel met haar fraaie villa’s, boerderijen en landhuizen.

Fraaie boerderij aan de Amstel
Fraaie boerderij aan de Amstel

Amstel
Amstel

Fraaie villa
Fraaie villa

Voorbij de brug bij Vrouwenakker komt de Kromme Mijdrecht uit op de Amstel en even later lopen wij weer vast op de Prinses Irenebrug in Uithoorn. Er zijn werkzaamheden en wij moeten twintig minuten wachten. Na de Busbrug aan de rand van uithoorn hebben wij vrije vaart. Wij passeren Nes a/d Amstel en zoeken, aangekomen in Ouderkerk a/d Amstel naar een vrije ligplaats. Helaas ligt alles vol. Er staat nog één vrije ligplek op de kaart. We varen door tot wij daar tegen drieën aankomen, op het platteland ergens tussen Amstelveen en Buitenveldert. We kunnen er  nog net bij en een behulpzame buurman helpt ons met afmeren dat moeilijk gaat wegens de zwaar beschadigde oever.
Eenendertig kilometer in vier en een half uur. Positie: 52°18'58.6"N, 4°54'22.0"E. Google Maps

25 juli
We vertrekken rond elf uur richting Amsterdam. Via doorvaartroute B2 is het mogelijk met ons schip door de stad naar het IJ te varen. Het is schitterend weer met mediterrane temperaturen. Onder de Utrechtsebrug door varen wij de hoofdstad in. Ik heb even een telefoontje gepleegd naar de havendienst en onze doorvaart door de stad aangekondigd. De bruggen worden keurig voor ons bediend. Wij hebben de mast alvast gestreken.

Berlagebrug
Berlagebrug

Torontobrug
Torontobrug

Bij de Magerebrug worden wij uitgebreid gefotografeerd door de vele toeristen.

Magerebrug
Magerebrug

Op de Binnen Amstel gaan wij stuurboord uit naar de Nieuwe Herengracht. Daar wachten wij even op de brugwachter die met ons mee fietst om de bruggen te bedienen.

Nieuwe Herengracht
Nieuwe Herengracht

Op het water is het een drukte van belang. Sloepjes en rondvaartboten snijden ons de pas af. Met een trage gang komen wij door de Rapenbursluis uit op het Oosterdok waar wij langs het Scheepvaartmuseum varen richting IJ.

Scheepvaartmuseum in het Oosterdok
Scheepvaartmuseum in het Oosterdok

De bediening van de fietsdraaibrug laat even op zich wachten maar even later varen wij stuurboord uit het IJ op richting Oranjesluizen.

Cruiseschipterminal
Cruiseschipterminal

Na de sluis varen wij via het Buiten IJ het IJmeer op. We varen onder het eilandje Pampus door waarna wij in de vaargeul terechtkomen richting Hollandsebrug.

Pampus
Pampus

Onder de brug door varen wij over het Gooimeer naar Huizen waar wij rond vier uur arriveren. De kade ligt behoorlijk vol maar Erica vraagt aan de eigenaar van een zeilbootje of die wat naar achter wil verhalen waardoor er voor ons nog een mooie aanlegplek ontstaat. We eten in restaurant De Haven van Huizen en ’s avonds krijgen wij bezoek van vader Joop en zoon Walter. We zitten tot laat in de avond gezellig op het achterdek.
Ruim zesendertig kilometer in vijf uur. Positie: 52°18'23.7"N, 5°14'30.5"E. Google Maps

26 juli
Er is zwaar weer op komst dus hebben wij besloten nog een nachtje in de beschutting van de haven te blijven liggen. Bovendien moet ik materiaal bestellen bij een auto-electrabedrijf aan de haven. De twee accubanken worden niet gelijk geladen waardoor één bank stilaan leeg raakt. Door het plaatsen van een accu keuzeschakelaar kunnen wij de accubanken afzonderlijk opladen waardoor dit probleem (hopelijk) uit de wereld is. We gooien de vloer open om te bekijken wat we allemaal nodig hebben. Nu we toch bezig zijn lopen wij even de accu’s na met gedestilleerd water. Daarna plaats ik de bestelling.  Aan het eind van de middag kan ik het spul komen ophalen. ’s Middags komt een onweersfront overgedreven en het gaat even flink tekeer. De door het KNMI aangekondigde zware windstoten blijven echter uit. Joop komt ’s avonds nog een keer terug en deze keer heeft hij zijn accordeon meegenomen. We zitten heerlijk te musiceren op het achterdek en af en toe klinkt er zowaar een applausje van mensen die blijven staan luisteren.

27 juli
Aan het eind van de ochtend gaat het weer flink regenen. Tegen twee uur klaart het weer op en maken wij los. We varen de haven van Huizen uit en op het Gooimeer gaan wij stuurboord uit richting Stichtsebrug. Een eind onder de brug door gaan we wederom stuurboord uit naar de monding van de Eem waar wij rond drie uur vastmaken aan de passantenoever.
Elf kilometer in een uur. Positie: 52°16'01.9"N, 5°19'37.9"E. Google Maps

28 juli
We gooien de vloer open om bij de motorruimte te kunnen. De stroom wordt afgekoppeld waarna de accukeuzeschakelaar wordt gemonteerd. Met de door de leverancier op maat gemaakte materialen is dat snel gedaan. Binnen het uur is het karwei af. Nu kunnen wij de twee serviceaccubanken afzonderlijk schakelen waardoor (hopelijk) het probleem van het inzakkende voltage verholpen is. We kunnen met behulp van de schakelaar ook de stroom helemaal afschakelen.

29 juli
Rond half twaalf verlaten wij de ligplaats in de monding van de Eem en gaan stuurboord uit naar de vaargeul.

Eemmeer
Eemmeer

Het is mooi weer en er staat niet veel wind. Na enige tijd passeren wij de vaargeul naar de haven van Bunschoten en passeren aan bakboord jachthaven de Eemhof. Na de bocht zien wij in de verte al de Nijkerkerbrug en sluis. Zover gaan we echter niet. Een paar honderd meter voor de sluis gaan we stuurboord uit naar de Arkervaart die toegang biedt tot de binnenhaven van Nijkerk, ons doel. Een plotselinge windvlaag veegt ons knijperbakje van tafel en overboord. Het bakje is in de golven verdwenen maar de meeste wasknijpers en het deksel liggen nog op het zwemplateau. We leggen even aan aan de kade aan bakboord en via een trapje in de kademuur kan ik op het zwemplateau stappen en de knijpers in veiligheid brengen. De sluismeester van de Arkesluis heeft slecht nieuws voor ons. Door werkzaamheden aan de sluis is deze de hele week gestremd. Daardoor kunnen we de stad, die vijf kilometer hier vandaan ligt, niet in maar moeten aan de buitenkant gaan liggen. We maken tegen een uur vast tussen twee andere jachten, waarna Erica naar de sluismeester loopt om het havengeld te betalen, € 20,90 voor twee nachten. In de middag zetten we de fietsen overboord en fietsen de stad in om inkopen te doen.
Dertien kilometer in anderhalf uur. Positie:  52°15'23.1"N, 5°27'54.3"E. Google Maps

30 juli
In de (voor ons doen) vroege ochtend fietsen wij naar het station en nemen de trein naar Enschede. Terwijl Erica naar haar afspraak gaat word ik opgehaald door Rudy. Het weerzien met onze vrienden is hartelijk. In de middag halen we Erica van haar afspraak en brengen gezellig de middag gezamenlijk door. In de avond worden wij naar het station gebracht (Wat een luxe!) en aanvaarden wij de terugreis. Onderweg op de Veluwe begint het te regenen. Als wij in Nijkerk op de fiets stappen regent het nog steeds. Gelukkig had Erica onze windstoppers in de rugzak gefrommeld waardoor we het niet zo koud hebben. Terug aan boord trekken wij onze natte kleding uit.

31 juli
Tegen twaalf uur vertrekken wij weer en keren terug naar de monding van de Eem. Er staat een stevige wind maar het is wel droog. Rond half twee zijn wij weer terug aan de ligplaats in de Eemmonding waar wij het weekend door gaan brengen. Het wordt zeer warm de komende dagen.
Twaalf kilometer in anderhalf uur. Positie:  52°16'02.5"N, 5°19'38.4"E. Google Maps

vorige | volgende