vorige | volgende

Augustus 2013

1 t/m 4 augustus
Het is warm en zonnig. Het is een komen en gaan op de Eem. Er komt van alles langs varen en we hoeven ons geen moment te vervelen. We zien regelmatig de Fietsboot, een veerverbinding tussen Bunschoten/Spakenburg, Amersfoort, Huizen en Almere Haven.

De Fietsboot
De Fietsboot

Ook zien we regelmatig de Amer, de rondvaartboot van Restaurant Eemlust, door ons gekscherend omgedoopt tot Restaurant Eetlust.

Restaurant Eetlust
Restaurant Eetlust

5 augustus
Om een uur of elf varen wij terug naar het Eemmeer en volgen bakboord uit de vaargeul naar Huizen waar wij tegen de middag aanleggen. We kopen proviand voor de komende week en bunkeren water. Even later komt Joop terug aan boord omdat ik hem help met zijn digitale recorder.
Elf kilometer in een uur. Positie: 52°18'26.1"N, 5°14'31.6"E. Google Maps

6 augustus
Omdat Joop nog wat meer hulp nodig heeft blijven we nog een nachtje in Huizen.

7 augustus
Het weer is flink omgeslagen. Het is winderig en het regent. Om elf uur verlaten wij de haven van Huizen en gaan stuurboord uit naar de vaargeul. We steken het Eemmeer over, passeren Bunschoten/Spakenburg en komen net als het even droog is aan bij de Nijkerkersluis. Daar hoeven wij niet lang te wachten. Na een paar centimeter hoogteverschil volgen wij de vaargeul in het Nulder Nauw. Daar treffen wij aan stuurboordoever een uitgebrand wrak van een motorjacht aan.

Uitgebrand wrak
Uitgebrand wrak

Het doet ons huiveren. Wij hadden er een paar jaar geleden ook zo bij kunnen liggen. Gelukkig bleef de (toch nog aanzienlijke) schade bij ons beperkt tot de achterkajuit. Het is inmiddels weer flink gaan regenen. We passeren jachthaven Strand Nulde en Strand Horst waarna wij ter hoogte van Zeewolde uitkomen op het Wolder Wijd. Na een barre tocht door zware regen komen wij bij Harderwijk tegen drie uur aan in de baai van het einlandgroepje voor de Harderbrug. We leggen in de regen aan en gaan gauw naar binnen. Bij wijze van experiment schakel ik de accu’s over op onze nieuwste, vorig jaar mei aangeschafte accubank. Ondertussen vordert de avond maar we hebben de ‘havenmeester’ die de penningen moet komen ophalen niet gezien. Die zal zich bedacht hebben toen hij naar buiten keek en dacht aan dat open bootje waarmee hij naar het eilandje moet varen. De verrassing is groot als tegen half twaalf het lampje ‘battery low’ gaat branden. De voltmeter geeft nog net 20 V aan, veel te laag. Er zijn sinds onze aankomst 34 A uit de accu's verbruikt. Daarmee is het mysterie van de veel te vroeg inzakkende accuspanning opgelost. Het zijn de nieuwste accu’s! Snel schakel ik over op onze ouwe trouwe Wilco’s.
35 kilometer gevaren vandaag in vier uur. Positie: 52°21'36.5"N, 5°35'33.7"E. Google Maps

8 augustus
In de ochtend maken wij de vloer open en ga ik gewapend met onze accutester op onderzoek uit. Bij één van de twee accu's blijkt al snel dat bij belasting van 100A de spanning binnen enkele seconden tot 8 volt terugvalt. De andere doet het beter. Die blijft op 11 volt hangen. Daarna maken wij de vloer weer dicht en bel ik naar Daveco, de leverancier om het probleem te bespreken. Na een lang en moeizaam gesprek met de acculeverancier in Werkendam gooien we de vloer opnieuw open om het accuzuur te meten. Het is een vervelende klus omdat je de hele tent op zijn kop moet zetten en omdat je maar weinig ruimte hebt boven de accu’s. Na enige cellen gemeten te hebben bel ik weer met Daveco. Het resultaat is niet bevredigend en wij krijgen de opdracht om naar een haven te gaan en onze accu’s aan de walstroom op te laden en vervolgens het accuzuur opnieuw te meten, deze keer van alle cellen. Na rijp beraad besluiten wij om terug te keren naar Huizen. Als wij verder naar het noorden varen zoals de bedoeling was komen wij steeds verder van Werkendam af en wordt het moeilijk om een goede afspraak te maken met Daveco over de afhandeling van de garantie en de oplossing van ons probleem. Dus gooien wij om half een de trossen los en varen weer terug in zuidwestelijke richting, dit keer met droog weer en af en toe een zonnetje. Bij de Nijkerkersluis is het even spannend want er ligt een heel woud van pleziervaartuigen voor de sluis te wachten om geschut te worden. Wij kunnen mee met de tweede schutting. Het is wel passen en meten maar er passen meer boten in die sluiskolk dan we gedacht hadden. Zonder verder oponthoud komen wij bij wijze van tussenstop om vier uur weer aan bij de Eemmonding.
Achtentwintig kilometer in vier en een half uur. Positie: 52°16'00.5"N, 5°19'37.0"E. Google Maps

9 augustus
Om elf uur varen wij weer naar Huizen waar wij tegen de middag aankomen. Ik heb Joop gebeld en hij is blij met ons ongeluk want nu kan ik hem nog even weer voorthelpen met zijn recorder, maar niet voordat wij de walstroom hebben aangesloten om de accu’s op te laden. Na een kleine periode zijn de accu’s volledig geladen en we gooien de vloer nogmaals open om het accuzuur te meten. Ik zet de resultaten op de mail naar Daveco. Het is een gezellige middag en we hebben geen zin meer om weer naar de monding van de Eem te varen en nemen het havengeld ad € 13,90 voor lief. Aan het eind van de middag belt de man van Daveco. Het gesprek is een stuk aangenamer dan eergisteren. Hij denkt dat er een accu defect is. We maken afspraken over de afhandeling maar wij moeten eerst nog een keer zuur meten nadat de accu’s minstens 24 uur aan de lading hebben gezeten. Maar goed dat we besloten hebben om te blijven.
Elf kilometer in een uur. Positie: 52°18'24.9"N, 5°14'31.0"E. Google Maps

10 augustus
Nadat we nog even boodschappen hebben gedaan bij de supermarkt varen wij rond half drie weg uit Huizen en keren terug naar de Eemmonding waar wij tegen half vier vastmaken. Hier blijven wij het weekend.
Ruim tien kilometer. Positie: 52°16'00.5"N, 5°19'37.0"E. Google Maps (Alweer??)

12 augustus
Om tien uur varen wij weer terug naar Huizen. Ergens in de middag worden de defecte accu’s opgehaald door Daveco. We hebben de afspraak moeten maken dat Daveco de accu’s gaat testen. Mocht blijken dat de accu’s defect zijn krijgen wij nieuwe accu’s en neemt Daveco de helft van de transportkosten voor haar rekening. Mochten ze echter goed zijn krijgen wij dezelfde accu’s weer terug en moeten wij € 100,- transportkosten betalen. De accu’s worden rond drie duur opgehaald. Aanstaande woensdag of donderdag komen de oude, danwel nieuwe accu’s terug. Wij verdwijnen weer naar de Eemmonding om de zaken niet nog duurder te maken.
Eenentwintig kilometer. Positie: Zie 10 augustus. Google Maps

15 augustus
Ons oudste stel accu’s hebben zich prima gehouden de afgelopen dagen. We hebben contact gehad met Daveco. Wij krijgen te horen dat de accu’s inderdaad defect zijn, maar dat dit is volgens hun oordeel gekomen door gebruik. Eigen schuld dus. Ze zijn echter bereid om ons tegemoet te komen. Wij kunnen twee nieuwe accu’s kopen voor de helft van de prijs en we hoeven geen transportkosten te betalen. We hebben geen andere keus dan hierop in te gaan. Morgen worden ze gebracht. Om zoveel mogelijk stress te vermijden besluiten wij alsvast naar Huizen te varen. Tegen kwart voor drie vertrekken wij en om kwart voor vier ligggen wij weer aan de kade in Huizen.
Elf kilometer in een uur. Positie: Zie 9 augustus. Google Maps

16 t/m 18 augustus
Vrijdagmiddag komt Daveco de nieuwe accu’s brengen. Wij betalen het verschuldigde bedrag ad € 215,- aan de chauffeur. Meteen na installatie vul ik het accuwater bij en gaan ze aan de lading. Tijdens het plaatsen van de nieuwe accu’s is de shunt van de energiemeter beschadigd. Gelukkig heb ik nog reserve onderdelen. Er bereiken ons onheilspellende berichten over het weer. De verwachting voor zaterdag is windkracht 5 tot 7. Met een motorboot is dat niet prettig varen op de randmeren met hun korte golfslag. De boot kan al snel veranderen in een kermisattractie. Daarom besluiten wij om comfortabel in Huizen te blijven liggen. Joop is er nog steeds blij mee want ik kan hem helpen met het leren bedienen van zijn nieuwe opname-apparatuur.

19 augustus
In de ochtend lopen wij naar de supermarkt en kopen voor een week proviand. Rond de middag varen wij weg uit Huizen en gaan op het inmiddels gekalmeerde water van het Gooimeer stuurboord uit in de vaargeul. Het is vriendelijk weer. Wij steken het Eemmeer over en gaan door de Nijkerkersluis. Wij varen over het Nuldernauw, steken het Wolderwijd over en passeren Harderwijk. We varen over het Veluwemeer en passeren Elburg.

Elburg
Elburg

Na een rustige tocht leggen wij tegen half zes aan bij een ligplaats aan het eilandje Eekt in de Polder Oosterwolde in het Dronter meer, een paar kilometer ten noorden van Elburg. De nieuwe accu’s zitten bomvol. Zij worden voor het eerst op de proef gesteld.
Achtenvijftig kilometer in vijf en een half uur. Positie:  52°29'12.8"N, 5°50'39.7"E. Google Maps

20 augustus
Om kwart voor elf varen wij verder over het Drontermeer richting noorden. Bij de Roggebotsluis moeten wij even wachten. We kunnen met de eerste schutting mee en varen even later door de vaargeul in het Vossemeer richting Ketelmeer.

Visser op het Vossemeer
Visser op het Vossemeer

We ronden stuurboord de betonning, passeren de monding van de Ijssel en steken het Ketelmeer over naar Schokkerhaven. Het is al een stuk rustiger op het water, een teken dat de vakantietijd voorbij is. We volgen het Ramsdiep en passeren de nieuwe Ramspolbrug.

Nieuwe Ramspolbrug
Nieuwe Ramspolbrug

Nadat wij het Zwartemeer hebben overgestoken houden wij bij het Vogeleiland bakboord aan richting Vollenhove. Bij de Vollenhover brug moeten wij een minuut of vijf wachten op bediening. Tegen half vier leggen wij aan bij een ligplaats aan bakboord vlak voor Blokzijl.
Zevenenveertig kilometer in vier uur en drie kwartier.
Positie: 52°43'22.3"N, 5°57'16.3"E. Google Maps

21 augustus
Tegen half twaalf varen wij naar Blokzijl en sluiten aan bij de wachtrij voor het sluisje.

Blokzijl
Blokzijl

Sluisje in Blokzijl
Sluisje in Blokzijl

Even later varen wij verder over het Noorderdiep en de Valse Trog naar het Giethoornse meer. Daar aangekomen houden wij bakboord aan en leggen na de brug  rond half een aan bij een vrije ligplek in Muggenbeet.

Muggenbeet
Muggenbeet

Vijf kilometer in een uur. Positie:  52°44'47.4"N, 5°59'42.5"E. Google Maps

22 augustus
Om elf uur vervolgen wij onze reis. We volgen de Wetering.

Wetering
Wetering

Boerderij
Boerderij

Het is hier prachtig. Het is mooi weer en we genieten van het landschap. Na de Heuvengracht volgen wij de Kalenbergergracht, een toeristische trekpleister van formaat.

Kalenbergergracht
Kalenbergergracht

De gracht loopt dwars door het dorp Kalenberg waar de mensen nog boodschappen doen met de boot. Bij het bruggetje lopen wij tegen de middagsluiting aan en we leggen een uurtje aan bakboord aan. Daarna gaat de reis verder. In Ossenzijl passeren wij na een korte wachttijd de Provinciale brug en leggen  om kwart voor twee aan stuurboord aan bij een vrije ligplek.

Ossenzijl
Ossenzijl

Tien kilometer in twee uur en drie kwartier. Positie: 52°48'38.5"N, 5°55'02.5"E. Google Maps

24 augustus
Na een dag rust besluiten wij onze reis richting noorden te vervolgen en vertrekken om één uur van de inmiddels tamelijk verlaten ligplaats in de Ossenzijler sloot. Het weer is niet slecht. We houden stuurboord aan het riviertje de Lende op dat bochtig door het landschap snijdt. Na twee en een halve kilometer zien wij de Linthorst Homansluis open staan. Er liggen al boten in en er is er nog eentje aan het invaren. De sluismeester heeft ons gezien en wacht op ons. Weer hebben we geluk. Na de sluis omronden wij naar links het natuurpark de ‘Rottige Meente’. Na een S-bocht  komen wij uit op de Jonkers – of Helomavoart en aan de Marrekrite-ligplaats zien we duidelijk dat we in Friesland zijn. Aan het eind van de Pier Christiaanssleat komen wij uit in het dorpje Echtenerbrug. Aan het klompje aan de hengel bij het brugwachtershuisje zien we ook dat we in Friesland zijn. Erica deponeert € 2,- in het klumpke en even later varen wij over het Tjeukemeer. Wij kiezen de vaargeul richting noordwest tot wij na enige kilometers aankomen bij het eilandje Tsjûkepôlle waar wij om kwart over drie nog een vrije ligplaats vinden. Een mooi plekje voor het weekend. Het is winderig maar droog en zonnig.
17 kilometer in twee uur en een kwartier. Positie: 52°53'56.2"N, 5°48'11.6"E.
Google Maps

26 augustus
We hebben wat spullen nodig dus besluiten wij om kwart voor elf te vertrekken.

TjeukemeerTsjûkepôlle (Tjeukemeer)

Wij gaan door de vaargeul , houden bij de splitsing bakboord aan en via het Zandrak en Skarsterbrug komen wij op het Skarster Rien. Wij passeren een aantal campings en jachthavens ter hoogte van Boornzwaag en steken de Langwarder Wielen over naar de Lanwarder Faert om bij de Wester Brêgesleat uit te komen op het Prinses Margrietkanaal. Wij volgen het vooral beroepsmatig druk bevaren kanaal tot het begin van het Snekermeer waar wij bakboord uit gaan naar de Haukesleat richting Sneek. Bij de eilandjes bij de Haukepoort vinden wij een Marrekriteplek waar wij om één uur aanleggen. Na aankomst laten wij onze bijboot zakken en gaan het dorp in voor een Marrekritevlaggetje, een wandeling en wat inkopen.
Eenentwintig kilometer in twee uur en een kwartier. Positie:  53°01'25.7"N, 5°41'43.2"E.
Google Maps

27-29 augustus
Wij blijven hier een paar dagen en varen regelmatig met de bijboot naar de stad.                                     

30 augustus
De plicht roept ons over een paar dagen naar Enschede dus vertrekken wij om kwart over twee met voldoende proviand uit Sneek. Aan het eind van de vaargeul draaien wij samen met een passagiersschip bakboord uit het Prinses Margrietkanaal op. Voorbij Starteiland varen wij door de vaargeul over het Sneekermeer dat nog steeds druk bevaren wordt. De openstaande sluis bij Terhorne geeft wat oponthoud vanwege een paar zeilboten die de hele vaargeul in beslag nemen. Na ruim zeven kilometer doemt Grouw op en op het Pikmeer gaan wij stuurboord uit naar de eilandjes waar veel ligplekken zijn. Daar maken we vast om tien voor vier met de neus naar de zon. Bij toeval ontdek ik dat er onder de vloer in de achterkajuit water staat. Als we nog wat nauwkeuriger kijken zien we dat het behoorlijk wat water moet zijn. We nemen de cauüm-oliepomp en beginnen het water weg te zuigen. Het is een hels karwei, in ieder geval veel meer dan wij hadden kunnen vermoeden. Uiteindelijk pompen wij ongeveer 150 liter water uit het achteronder. Het laatste restje kunnen we helaas niet verwijderen omdat we er niet bij kunnen met de spullen die we hebben. We zullen daar even mee moeten wachten tot we bij de werf zijn over een paar weken.
15 kilometer in ruim anderhalf uur. Positie: 53°05'25.5"N, 5°51'33.6"E.
Google Maps

vorige | volgende