vorige | volgende

September 2013

31 augustus en 1 september
We hebben een mooie ligplek met uitzicht op het drukbevaren meer. Er staat een flinke bries dus is het prima zeilweer.

Zeilen op het Pikmeer
Zeilen op het Pikmeer

Aanlegplaatsen genoeg
Aanlegplaatsen genoeg

2 september
Na een paar rustige dagen met veel wind maar ook veel zon maken wij de touwtjes los en varen naar het stadje Grouw. Daar leggen wij om tien uur aan in de gemeentelijke jachthaven.

Jachthaven Grouw
Jachthaven Grouw

We pakken onze spullen en zetten de fietsen overboord. Na een telefoontje naar de havenmeester fietsen wij naar het station en nemen de trein naar Enschede. Erica heeft morgen een paar medische afspraken en ik heb vanavond een onverwachte eerste repetitie bij Arte Vocale externe link. Ze weten niet beter dan dat ik pas eind september zal komen dus ze zullen wel opkijken.
Twee kilometer in een kwartier. Positie: 53°05'53.3"N, 5°50'30.7"E. Google Maps

5 september
Na een extra dag in de jachthaven van Grouw te zijn gebleven en flink te hebben ingeslagen vertrekken wij om twee uur uit de haven en varen het Pikmeer op. Op een beschutte plek achter een eilandje maken wij vast aan de oever om half drie.
Vier kilometer in een half uur. Positie: 53°05'24.3"N, 5°51'29.5"E. Google Maps

6 t/m 8 september
Het wordt nog weer tamelijk druk in het weekend alhoewel de weersomstandigheden wel zijn veranderd. Af en toe regent het flink maar het zijn over het algemeen korte buien.  In de ochtend vullen wij de vetpomp bij de roerkoning. De verbeterende weersomstandigheden nopen ons nog eens de bijboot te water te laten, een mooie rondvaart over de meren te maken en naar het dorp te varen om door het centrum te flaneren.

9 september
We hebben voorlopig geen plichten meer te vervullen en maken een vaarplan. We varen om elf uur weg van het Pikmeer en over het Paenster Ie en het Sutebuorster Ie en het Kromme Ie naar de Veenhoop.

Boothuis of Huisboot?
Boothuis of Huisboot?

Daar gaan we bakboord uit naar de Headamssleat en varen door het natuurgebied Alde Feanen.

Woonboot
Woonboot

We passeren Earnewald en over de Lange Sleatten  naar het Prinses Margrietkanaal. Dat steken we recht over en lopen tegen de middagpauze aan van de Rogslootbrug. Er drijven ook een paar Duitsers uit Heerenveen voor de brug. Wij leggen aan bij de wachtsteiger en de Duitsers besluiten om te varen via het Prinses Margrietkanaal. Om vijf voor één wordt de brug weer bediend dus varen wij er naar toe. We varen door het typisch Friese dorpje Warten met zijn vele jachthavens, restaurants aan het water en scheepswerven.

WaterrestaurantWaterrestaurant

Wachten in Warten
Wachten in Warten

Via het Wartensterwild varen wij door Midsburen naar het Langedeel richting Leeuwarden. Via het aquaduct en de buitenwijk Hempens komen wij uit op het Van Harinxmakanaal richting west. Erica strijkt de mast op de 60°-stand (door ons gekscherend de ‘Heil-Hitlerstand’ genoemd) om onder de vele bruggen van 5,30 meter door te kunnen varen. Voor ons varen de Duitsers uit Heerenveen. De Duitsers varen stuurboord uit naar Leeuwarden. Wij varen over het kanaal verder richting Harlingen. Na een rustige tocht en een kwartiertje wachttijd bij de Stationsbrug komen wij om kwart over vier aan in de passantenhaven in Franeker.
Éénenveertig kilometer in vijf uur en een kwartier. Positie: 53°11'04.7"N, 5°32'29.7"E. Google Maps

10 en 11 september
Franeker is een leuk stadje met een rijke historie. Wij bekijken het stadje en bezoeken een tweetal musea, waaronder het wereldberoemde Planetarium, ruim tweehonderd jaar geleden gebouwd door Eise Eisinga, een wolkammer en amateur wetenschapper. Het planetarium is aangebracht aan het plafond in de woonkamer van zijn voormalige woning en functioneert nog steeds met grote precisie. De voormalige woning is nu ingericht als museum en trekt bezoekers uit de hele wereld.

Planetarium
Planetarium

Van de andere kant
Van de andere kant

Het is maar goed dat toentertijd de buitenste planeten van ons zonnestelsel nog niet ontdekt waren, anders was zijn huis te klein geweest.

Het planetarium in Franeker, helaas in de steigers
Het planetarium in Franeker, helaas in de steigers

12 september
Voordat we vertrekken uit de haven van Franeker gooien we nog eerst even de watertank vol. Tegen half twaalf steken wij van wal en varen terug richting Leeuwarden. Het is mooi weer. Je kunt wel merken dat het al een stuk rustiger is op de wateren. Na Dronrijp en Deinum varen wij over het Van Harinxmakanaal onder Leeuwarden door. Via het Langdeel, Lange Mear, Skalkedjip, Wide Hop, Wide Djip en Krûme Ie komen wij bij het stadje Bergum op het Prinses Margrietkanaal uit. Na twee kilometer varen we over het Burgumermar bakboord uit naar een passantensteiger aan een eilandje midden in het meer, een paar honderd meter verwijderd van de vaargeul.

Burgumermar
Burgumermar

Het is kwart over drie als we de motor stoppen.
Zevenendertig kilometer in drie uur en drie kwartier. Positie: 53°11'52.2"N, 6°02'23.1"E. Google Maps

13 september
Rond tien uur starten wij de motor opnieuw en varen over het kanaal richting Groningen. We hebben wederom goed weer. Onderweg komen we niet veel scheepvaart tegen. Bij sluis Gaarkeuken ter hoogte van Grijpskerk moeten wij wachten op een binnenvaartschip dat ons achterop komt. Na de sluis varen wij de provincie Groningen binnen. Wij blijven achter het vrachtschip hangen waardoor wij door de diverse hefbruggen mee kunnen liften.

Deze boot kan wel een verfje gebruiken
Deze boot kan wel een verfje gebruiken.

Wij passeren Zuidhorn en Aduard en gaan stuurboord uit naar de Dorkwerdersluis in het Reitdiep. Na de sluis varen wij over het Reitdiep de stad Groningen binnen. Wij hebben vrijwel geen oponthoud bij de vele bruggen. Bij de eerste spoorbrug wachten wij vijf minuten, de andere bruggen worden vlot bediend.

Brug in Groningen
Brug in Groningen

Vele woonboten in Groningen
Vele woonboten in Groningen

De tweede spoorbrug in het Noord-Willemskanaal staat open als wij aan komen varen. De volgende bruggen worden in combinatie bediend maar we hoeven nergens lang te wachten. Voor we het in de gaten hebben zijn we de stad al weer uit. Een eindje verderop belanden wij weer in een fraai landschap, zoals te zien is aan de fraaie Harener Molen.

Harener Molen
Harener Molen

Wij lopen tegen de avondsluiting van de brugbediening aan. We besluiten te overnachten voor de sluis bij De Punt waar wij tegen vijf uur aan bakboord aanleggen.
Tweeënvijftig kilometer in zeven uur. Positie: 53°07'04.8"N, 6°36'18.2"E. Google Maps

14 september
Als wij rond tien uur een bootje voor de sluis zien liggen wachten maken wij los en gaan er achter liggen. Het bootje maakt echter een bocht om ons heen en gaat achter ons liggen. Daarom varen wij als eerste in de sluiskolk van sluis De Punt. Na sluis Y. de Vries volgen wij het Noord-Willemskanaal tot wij om twaalf uur bij sluis Peelo bij Assen tegen de middagpauze aanlopen. Wij maken vast aan een steiger. Om één uur komt de sluis naar beneden met een platte schuit. Het regent en de schipper staat op het achterdek onder een paraplu. Na luis Peelo komen wij uit op de smalle Drentsche Hoofdvaart met haar vele bruggetjes. Wij passeren achtereenvolgens Bovensmilde, Hijkersmilde en Hoogersmilde en komen bij de Veenesluis, de eerste van een aantal kleine, handbediende sluizen in de Drentsche Hoofdvaart. Daarna volgt de Haarsluis bij Geeuwenbrug. Na een paar kilometer komen wij om vijf uur aan in Dieverbrug waar wij het weekend door gaan brengen.
Achtendertig kilometer in zeven uur. Positie: 52°50'53.8"N, 6°20'34.3"E. Google Maps

15 september
We varen naar de overkant van het kanaal naar het pompstation en bunkeren 581 liter diesel en 750 liter water. Na deze excersitie varen wij weer terug naar onze ligplaats.

16 september
Om tien uur willen wij onze reis vervolgen maar er is niemand bij de brug. Na een telefoontje komt de brugwachteres. Wij varen de Dieversluis binnen en wij leggen aan bakboord aan zodat ik kan meehelpen met het openen en sluiten van de sluisdeuren. Hetzelfde doe ik in de volgende sluizen, de Uffelter sluis en de Haveltersluis. Bij de Pijlebrug leggen wij aan want de brugwachters hebben middagpauze. Iets voor één uur gaat de brug weer voor ons open. Bij de spoorbrug zijn we ook al gezien waardoor wij daar niet hoeven te wachten. Na de Paradijssluis varen wij Meppel binnen. Ook hier heeft de brugbediening ons al opgemerkt waardoor wij vlot door kunnen varen. Voorbij Meppel komen wij op het Meppelerdiep. Na vijf kilometer doemt de Beukerssluis op. Wij gaan stuurboord uit de sluis in en leggen om half drie een paar honderd meter achter de sluis aan bij de verlaten ligplaats in de Beukersgracht.

Lange buis in de Beukersgracht
Lange buis in de Beukersgracht

Negenentwintig kilometer in vier en een half uur. Positie: 52°40'30.7"N, 6°05'32.1"E. Google Maps

18 september
Onze koelkast behoeft vulling dus varen wij rond half elf richting Blauwe Hand. Wij steken de Belterwijde over en passeren Giethoorn. We volgen het kanaal Beukers-Steenwijk tot het eind waar wij stuurboord uit gaan naar de haven van Steenwijk.
Positie: 52°47'14.6"N, 6°06"09.0"E.

Wij leggen daar aan en zetten onze fietsen overboord. We bezorgen ons proviand voor de komende dagen. Tegen half vier varen wij de haven weer uit en kiezen ligplaats aan stuurboord in het kanaal Steenwijk-Ossenzijl.
Zestien kilometer totaal, positie: 52°47'1.4"N, 6°04'48.5"E. Google Maps

20 september
We varen tegen de middag weer naar Steenwijk en fietsen naar de apotheek voor medicijnen. Na nog wat spullen in de winkel gekocht te hebben gaan wij weer aan boord en varen terug naar de ligplaats in het kanaal Steenwijk-Ossenzijl.

21 september
Net voor elf uur maken wij los en varen het kanaal Steenwijk-Ossenzijl af. De vier bruggen worden automatisch bediend. De bediening loopt vlot.

Fraaie huizen in Ossenzijl
Fraaie huizen in Ossenzijl

In Ossenzijl varen wij stuurboord uit door de brug naar de lege ligplaats aan stuurboord in de Ossenzijler Sloot waar wij om tien voor half een aanleggen.
Twaalf kilometer in anderhalf uur. Positie: 52°48'37.4"N, 5°55'03.8"E. Google Maps

23 september
Om kwart over tien varen wij weer terug via het kanaal Steenwijk-Ossenzijl naar Steenwijk. Daar aangekomen lopen wij naar de supermarkt en kopen voor een week voedsel. Daarna gooien wij weer los en varen naar de ligplaats in het kanaal Steenwijk-Ossenzijl.
14 kilometer, vier uur in totaal. Positie: 52°47'13.4"N, 6°04'41.8"E. Google Maps

24 september
Om half een varen wij weg en volgen het kanaal Beukers-Steenwijk. Na een uurtje varen wij langs Giethoorn en leggen aan bij een geheel verlaten steiger in de Beulakerwijde.

Beulakerwijde
Beulakerwijde

Lege steiger in Beulakerwijde
Lege steiger in Beulakerwijde

Beulakerwijde
Beulakerwijde

25 september
We vieren mijn verjaardag Youtube en volgen de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer.

26 september
We maken tegen half tien los van de steiger in de Beulaker en varen via het kanaal en de Blauwe Hand terug naar de Beukerssluis. Daarna varen wij door het Meppelerdiep naar Zwartsluis waar wij aanleggen bij de scheepswerf van Jan Geertman. We zijn weer terug op ons winterverblijf.

GolvenGolven

De tripmeter staat op 1458 afgelegde kilometers. De urenteller staat op 3105. We zijn begonnen op 2919 dus dat betekent dat we in totaal 186 uren gevaren hebben. We hebben ruw geschat 900 liter brandstof verbruikt en dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per uur. Deze cijfers zijn inclusief de productie van warm water. Aangezien onze CV uit dezelfde tanks gevoed wordt als de hoofdmotor kunnen we dat niet gescheiden houden.
We mogen terugzien op een mooie zomer en een mooie vaartocht met veel zonneschijn. Dat is ook te merken aan de generatoruren want sinds wij zonnepanelen op de dekken hebben is het brandstofverbruik van de generator dramatisch gedaald. In plaats van zestig liter per maand kwamen we nu de hele zomer met zeventig liter uit voor de stroomproductie. Het aantal uren dat wij op het achterdek hebben doorgebracht hebben wij niet bijgehouden maar dat waren er zeker meer dan vorig jaar.

vorige | volgende