Oktober 2014

Het schilderwerk is uitgelopen op een ramp. Het was knoeiwerk van de bovenste plank. We hebben uiteindelijk een expert bij de boot gehad en deze heeft met de manager van de werf een schikkiing getroffen. Wij hebben grofweg de helft van de rekening betaald. We moesten wel meteen opstappen, (erg onvriendelijk) dus hebben wij besloten om even een paar dagen als passant bij onze oude watersportvereniging te gaan liggen om ons vertrek naar Groningen voor te bereiden.

12 oktober.

Rond half elf varen wij weg uit de haven van Enschede richting sluis Hengelo. Door nieuw bezuinigingsbeleid bij Rijkswaterstaat betreffende de bedieningstijden weet niemand wanneer de sluis bediend wordt. Om te laten weten dat we er zijn bel ik met de sluiswachter in Delden. Hij meldt dat hij misschien(…) nog naar sluis Hengelo komt vandaag. Wij bereiden ons voor op een lange wachttijd met de mogelijkheid dat we pas schutten. In Delden hoeven we niet lang te wachten. Zodoende komen wij na een voorspoedige reis rond zes uur aan bij de aanlegsteiger in het zijkanaal van sluis Eefde. Wie had dat gedacht! En dan nog wel op zondag. Zesenveertig kilometer in zeven en een half uur. Positie: 52°09’36.6N, 6°14’22.9”E.

13 oktober.

We zijn al vroeg wakker. Rond half tien varen wij naar de wachtsteiger van sluis Eefde. Nadat de sluis is geopend kunnen wij achter een vrachtschip invaren. Rond half elf varen wij de IJssel af. Het is erg rustig op het water. We hebben stroom mee dus schieten we goed op. Het is goed weer dus we zitten lekker onder de tent op het bovendek.
Jachthaven Deventer.

Na Deventer, Olst en Wijhe zijn wij al rond half twee bij de Spooldersluis. Deze staat al open dus we kunnen zo invaren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zwartewater
Vervolgens varen wij via Hasselt naar Zwartsluis. We gaan stuurboord uit onder de brug door naar het Meppelerdiep. We passeren scheepswerf Jan Geertman waar wij enige winters hebben doorgebracht. Tegen half vijf komen wij aan in de Buitenhaven van Meppel. Daar leggen wij aan achter de Margaretha van Frans en Marian. Een en tachtig kilometer in zeven uur. Positie: 52°41’50.2”N, 6°11’02.0”E.

T/m 15 oktober.

We brengen een paar heerlijke dagen door in Meppel in goed gezelschap. Woensdagavond sluiten wij af met een etentje bij de plaatselijke chinees.
16 oktober.
Rond acht uur nemen wij hartelijk afscheid van Frans en Marian. Zij vertrekken samen met ons, echter met de ruggen tegen elkaar. Zij gaan naar Enschede. Wij gaan scherp stuurboord uit richting Drentsche Hoofdvaart. Bij de Paradijssluis komen wij er achter dat de bedieningstijden zijn gewijzigd. Wij wachten tot negen uur. Samen met een bootje met een nieuwe aandrijving varen wij op richting Assen. Het is een paar minuten over twaalf als wij uit de Dieversluis komen. Ik vraag aan de sluiswachter of hij nog even de volgende brug wil draaien voordat hij aan zijn boterham begint zodat wij tijdens de lunchpauze diesel kunnen bunkeren bij de pomp net achter de brug. Dat wil hij. Wij nemen 387 liter diesel, dan zitten onze tanks tot de nok toe vol. Daarmee moeten wij warm door de winter kunnen komen. Met de sluiswachter van sluis Peelo ter hoogte van Assen spreken wij af dat wij de nacht gaan doorbrengen bij de Taarlosebrug, even verderop. Daar leggen wij tegen vijf uur aan. Een en vijftig kilometer in negen uur. Positie: 53°02’10.8”N, 6°36’22.0”E.

17 oktober.

Het is nevelig als wij om negen uur losmaken. We hebben de navigatieverlichting er bij aangedaan. Gaandeweg de ochtend klaart het op. De reis gaat voorspoedig tot wij bij de eerste brug in het bedieningsgebied van Groningen komen. Bij de Ketwich Verschuurbrug krijgen wij te horen dat er een technische storing is en moeten aanleggen aan de wachtsteiger. De doorvaart door de binnenstad van Groningen wordt een ware Steeple Chase. Een eindje voor de spoorbrug zien wij dat hij opengaat. Als we er vlak voor zijn gaat ie weer dicht. Wij beginnen al flink te mopperen maar voordat we uitgemopperd zijn gaat ie weer open. Bij de Museumbrug in de Zuiderhaven liggen wij een half uur te dobberen.

























Museumbrug Groningen.

De brugwachter is elders bezig. De volgende hindernis is de spoorbrug in het Reitdiep. Na enige tijd komen wij dan toch weer een stukje verder. De Plataanbrug heeft een doorvaarthoogte van 4,75 meter en Erica is net bezig de mast te strijken als de brug voor ons opengaat. Na de laatste hindernis, de Hogewegbrug, komen wij aan bij ons verblijf voor de komende winter, de Reitdiephaven. www.reitdiephaven.nl Ella, de havenmeester, staat ons al op te wachten en wijst ons een ligplaats aan. Daar maken wij om drie uur vast. Dat waren vijf en twintig kilometer in zes uur. De tripmeter staat op 2243. Dat zijn de kilometers die wij deze zomer hebben afgelegd. We hebben, ondanks de problemen met schilderwerk en schroefas, een prachtige reis gemaakt.