vorige | volgende

Maart 2014

Een goed begin van 2014

Na een uitermate zachte winter begint ons bloed weer te kriebelen. Wij willen weer gaan varen, maar tegelijkertijd waart het onderhoudsspook door onze kajuit. We moeten beslist onze boot geschilderd hebben maar dat kunnen we zelf niet. Wij hebben de hulp ingeroepen van het Netwerk Varende Woonschepen waar wij sinds vorig jaar lid van zijn. Gelukkig komen er een heleboel reacties van mede-leden die wel wat weten. Wij zetten de verschillende opties op een rijtje en maken een keus. En je gelooft het niet, maar we komen weer in Enschede terecht! Bij de buren van de Enschedese Watersportvereniging, scheepswerf De Helling. Wij brengen op maandag 10  maart een bezoek aan de werf en komen tot een overeenkomst. Wij logeren bij onze goede vrienden in Enschede en worden op dinsdagavond naar Zwartsluis gebracht zodat onze auto alvast in Enschede kan blijven. Wat een luxe! Dank jullie wel, Rudy en Siny! We nemen ’s avonds nog snel water in en zetten de fietsen aan boord.

Woensdag 12 maart
Nadat ik de motor heb gecheckt en de vetpomp heb aangedraaid start ik de motor die onmiddellijk aanslaat. Om tien uur varen wij weg van ons winterverblijf.

Winterverblijf in Zwartsluis
Winterverblijf in Zwartsluis

Het is stralend weer. De zon schijnt aangenaam op onze tent dus sturen wij boven. Door de betrekkelijk lage waterstand hoeven wij de mast niet te strijken voor de brug naar het Zwartewater. Het is een genot om weer te varen, en dan nog met dit schitterende weer. Het wordt zo warm onder de tent dat we de achterdeur oprollen. Na een rustig begin komen wij in Zwolle voor het eerst in aanraking met de beroepsvaart. Een vrachtschip vaart zeer langzaam aan de verkeerde oever. Ik maak gebruik van de marifoon en krijg van de schipper te horen dat wij hem mogen passeren. Iets verderop wil een vrachtschip achteruit het kanaal op varen en wij stoppen af om hem de ruimte te geven. Wederom biedt de marifoon uitkomst en horen wij dat wij door mogen varen. Dan liggen wij voor de eerste hindernis op deze reis: de Spoolder sluis. Nadat de deuren zijn geopend varen wij als eerste helemaal naar voren in de kolk. Een kwartier later varen wij de IJssel op. Deze heeft een iets lagere waterstand dan normaal. Met een gangetje van tussen de 8,5 en 10 km/u boksen wij tegen de stroom in. Wij passeren eerst Wijhe, daarna Olst. ’s Middags varen wij door Deventer waar door de mensen al rijkelijk gebruik wordt gemaakt van de grasoevers om te zonnen.

Zonnen in Deventer
Zonnen in Deventer

Na Deventer wordt de stroming wat heftiger omdat de rivier hier wat smaller wordt. Na een lange tocht komen wij uiteindelijk rond half zes aan bij de ingang naar de Twentekanalen. Aangekomen bij sluis Eefde horen wij van de sluiswachter dat wij met de volgende schutting mee mogen naar boven. Wij leggen voor de Iris aan de wachtsteiger aan. Dat vindt de schipper van de Iris kennelijk niet leuk want die vaart ons voorbij om dan weer vlak voor onze neus te gaan liggen. Na een half uur mogen wij dan invaren achter de Janina, een schip uit het Oostblok. De schipper vaart uiterst traag de kolk in en ik houd een behoorlijke afstand om niet in zijn schroefwater terecht te
komen. Nadat wij zo’n zeven meter gestegen zijn sukkelen wij achter de Janina aan de sluis uit. Wij mogen van de sluiswachter aanleggen voor de nacht aan de jachtensteiger in het afwateringskanaal. Het is al behoorlijk schemerig als wij daar uiteindelijk om tien voor zeven de motor stoppen. We duiken onder in de voorraadkast om noodrantsoenen te pakken want we hadden door de hectiek geen tijd om boodschappen te halen.
Vierenzeventig kilometer in bijna negen uur. Positie: 52°09'36.5"N, 6°14'23.6"E.

13 maart
We zijn al vroeg wakker en om half tien varen wij richting Lochem. Het is zeer stil op het kanaal. Onder de stralende zon passeren wij Lochem en Goor. Aangekomen bij sluis Delden wordt ons gevraagd om vast te maken aan de bakboord wachtplaats en nadere instructies af te wachten. Wij bereiden ons voor op een lange wachttijd maar reeds na een kwartier wordt er geroepen door de marifoon en begint de sluis te spuien. Even later mogen wij binnenvaren. Na een stijging van zes meter varen wij weer uit. Bij de Twentse Watersportvereniging in Hengelo staan alle boten nog op het droge. Wij varen door de haven van Hengelo en arriveren bij sluis Hengelo. Via de marifoon lukt het niet om contact te maken met de sluismeester. Via de tweede marifoon ook niet. Daarom nemen wij de telefoon als communicatiemiddel. Even later begint de sluis met donderend geweld te spuien. Nadat wij negen meter naar boven zijn getransporteerd varen wij het laatste stukje naar Enschede waar wij rond drie uur aankomen. Hier zullen wij de eerstkomende weken bivakkeren en hopelijk zal onze boot, als wij over een aantal weken vertrekken, er een stuk fraaier uitzien.
Zesenveertig kilometer in vijf en een half uur. Dat waren honderdentwintig heerlijke kilometers.

Ons huidige verblijf
Ons huidige verblijf

vorige | volgende