vorige | volgende

April-mei 2014

14 maart t/m 22 mei
De eerste week gebeurt er niets. We hebben keihard gewerkt om alle spullen van boord te krijgen. De zonnepanelen zijn eraf, de kisten achter van de hekreling, de zonnewering van de ramen.  We merken dat meteen. Als de zon schijnt komt de hitte ongenadig door de ramen naar binnen. We zien niemand van de werf. De tweede week komt er beweging in de zaak. Men begint met de verwijdering van roest. De tijd stroomt gestaag voorbij zonder dat er al te veel gebeurt. Af en toe komt er iemand wat doen maar er gaan heel wat zonnige dagen voorbij zonder dat we werkvolk aan boord hebben. We liggen inmiddels zes weken als we bemerken dat alles gesloten is. Het blijkt dat de werf wegens vakantie twee weken gesloten is. Ik spreek één van de leiders en maak hem duidelijk dat wij niet blij zijn met het tempo van de werkzaamheden zoals het tot nu toe gegaan is. Nu gebeurt er de eerstkomende twee weken niets en als zij hetzelfde tempo  aanhouden dan tot  nu toe ben ik bang dat wij het eind van de zomer nog in Enschede liggen. Daarom besluiten wij in overleg om de boot reisvaardig te maken en aan het eind van het vaarseizoen terug te komen om de werkzaamheden af te ronden. Tijdens ons verblijf in Enschede schaffen wij een tweedehands autootje aan en ruilen de oude in. Deze auto gebruiken wij om in Werkendam vier nieuwe service accu’s aan te schaffen. Onze oude accu’s verkopen wij door aan onze buren die ze goed kunnen gebruiken. De werf belooft om, voordat wij weggaan, ervoor te zorgen dat de boot er een beetje fatsoenlijk uitziet. Dan krijgen wij onverwacht hulp aangeboden van de buren. Zij willen de twee dekken schilderen zodat de zonnepanelen er weer op kunnen, en blijven. Ondertussen kan ik Frans helpen met de aansluiting van zijn twee zojuist verworven serviceaccu’s en dynamo. Wij hebben een prognose gemaakt om op 19 mei te vertrekken. Helaas gooien een aantal zeer regenachtige dagen roet in het eten zodat er een vertraging ontstaat in de werkzaamheden. Uiteindelijk lukt het ons om op donderdag 22 mei, na enige dagen van zeer hard werken, te vertrekken.

22 mei
De hele dag zijn we druk in de weer. Alles moet weer aan boord. De bijboot moet worden opgehangen, de  fietsen op hun plek, de boodschappen voor de komende dagen aan boord, de auto weggebracht naar zijn zomerverblijf. Uiteindelijk is het rond kwart over vier als wij de motor starten. We varen de eerstkomende dagen gezamenlijk op met de buren. Wij vertrekken eerst en varen alvast naar sluis Hengelo. Nog geen half uur later volgen Frans en  Marian. De sluis komen wij vandaag  niet meer door, maar we zijn vertrokken!
4,5 kilometer in 45 minuten.

23 mei
Als wij rond een uur of tien willen gaan varen krijg ik van de sluismeester te horen dat er technische problemen zijn met één van de sluisdeuren. Tja, dan zit er niets anders op dan te wachten…. Na ruim een uur wordt de sluis bediend. Terwijl de sluiskolk volloopt starten wij alvast de motor. Eindelijk gaat de sluisdeur open en kunnen wij binnen varen. Na het uitvaren gaan we naar de kant om Frans te laten voorbijlopen. Ineens lopen wij vast. Ik had even vergeten dat er door de beroepsvaart flink wat zand wordt opgehoopt. Met enig wrikken komen wij veer vlot. Het weer is prima. Na een klein uur komen wij aan bij sluis Delden. Er is ons een vrachtschip voorbijgelopen en wij mogen achter dat schip aan binnenvaren. De reis verloopt voorspoedig totdat wij in de buurt van sluis Eefde komen. In onderling overleg met de Margaretha besluiten wij te overnachten aan de bovenkant van de sluis. De steiger is helemaal leeg dus er is genoeg ruimte voor ons. Tegen kwart over vijf liggen beide schuiten aan de steiger en even later zitten wij gezamenlijk op het, overigens nieuwe, achterdek van de Margaretha met een glas wijn en hapjes. Wij hebben ook nog andere buren, in de vorm van een fuut op het nest.

Fuut op nest
Fuut op nest

Tweeënveertig kilometer in ruim vijf uur. Positie: 52°09'36.5"N, 6°14'22.9"E.

Ligplaats bij Eefde
Ligplaats bij Eefde

24 mei
Het is tien uur. Marjan is gisteravond opgehaald en tijdelijk teruggekeerd naar Enschede. Aangezien Frans nu alleen vaart overleggen wij hoe wij door de sluis gaan. Het volgende plan wordt bedacht: Erica gaat bij Frans aan boord om te helpen bij het aanleggen in de sluiskolk. ik kom met de Vrijheid alleen de sluiskolk in en leg opzij bij de Margaretha aan. Dan kunnen wij als twee-eenheid schutten. Eerst worden wij verzocht door de sluismeester om alvast naar de wachtsteiger bij de sluis te komen.


Wachtsteiger bij sluis EefdeWachtsteiger bij sluis Eefde

Wij kunnen met de tweede schutting mee. Wij voeren ons plan uit en ik stap in de sluis aan boord van de Margaretha om te helpen schutten. Eenmaal beneden gaan Erica en ik weer aan boord van de Vrijheid. De schipper van het grote vrachtschip voor ons trekt heel kalm met zijn kopschroef het schip de sluis uit zodat wij geen last hebben van zijn schroefwater. Daarvoor zijn we hem dankbaar. Na het laatste stukje Twentekanaal gaan wij in de afvaart op de IJssel. Het is wederom genieten op deze mooie rivier. Na een rustige tocht door Deventer, Olst en Wijhe komen wij ter hoogte van Zwolle waar wij stuurboord uit gaan naar de Spooldersluis. Op het Zwartewater varen wij Zwolle uit en houden uitkijk naar een ligplaats.

Zwartewater
Zwartewater

Frans denkt wat gevonden te hebben en draait zijn schip stuurboord uit naar een meertje. Plotseling stopt hij hard af want de ingang van het kleine meertje is op een opening voor kleine scheepjes na gebarricadeerd door palen en hekken. Wij varen door tot in Hasselt waar plaats genoeg is aan de kade. Wij leggen daar even na vijven aan. Er is opvallend veel jeugd bij een café tegenover onze ligplaats. Rond tienen begint er een gebonk te dreunen uit de geluidsinstallatie van het tot disco omgetoverde café dat tot drie uur in de nacht duurt. Dat hebben wij weer! Het is zaterdagavond.
Vijfenzestig kilometer in ruim zes en een half uur. Positie: 52°35' 24.6"N, 6°05'18.7"E.

26 mei
Al vroeg bel ik met Jan-Willem van zeilmakerij Calypso in Zwartsluis. Vorig jaar hebben zij onze tent doorgestikt en voorzien van nieuwe ruiten. De oude ritsen van de tentdeur zijn echter blijven zitten en deze zijn nu niet meer te repareren. Om half tien nemen wij tijdelijk afscheid van Frans en varen richting Zwartsluis. Na een uur komen wij daar aan en leggen achter in de sloot bij Jan Geertman aan.

Scheepswerf Jan Geertman
Scheepswerf Geertman

De tent hoeft er niet af. We kunnen gewoon de achterwand eruit ritsen. Deze brengen wij naar Calypso. Rond half twee halen wij de achterwand weer op, die nu voorzien is van twee stevige, nieuwe ritsen. Wij worden door Jan-Willem enorm gematst omdat hij de vorige keer de versleten ritsen over het hoofd heeft gezien. Nadat de achterwand terug is geplaatst in de tent maken wij weer los en varen richting Meppel. Bij de Beukerssluis vraag ik of wij aan de buitenkant kunnen overnachten. Dat kan pas na zeven uur, zegt de sluiswachter. Aangezien wij geen zin hebben om tot die tijd rondjes te blijven varen gaan wij door de sluis en nemen tegen half drie ligplaats een paar honderd meter achter de sluis aan bakboord.
Al met al waren wij vijf uur onderweg en hebben tien kilometer afgelegd.
Positie: 52°40'30.0"N, 6°05'33.1"E.

27 mei
Om tien uur varen wij weer naar de Beukerssluis. Na het schutten varen wij met flinke stroom tegen over het Meppelerdiep naar Meppel. Nadat wij de Hoogeveensche Vaart voorbij zijn horen wij plotseling een schel gefluit. Het blijkt dat wij één van de stootwillen hebben verloren. Een arbeider die op de oever aan het werk is heeft dat gezien en heeft gefloten. Wij keren terug om de drenkeling op te vissen en zwaaien bedankend naar de oplettende man op de oever. In Meppel leggen wij aan bij de bunkerboot en laden driehonderd liter diesel. Voorlopig hebben wij nu genoeg brandstof tot over de Duitse grens. Onze brandblussers, die gekeurd moeten worden, laten wij achter en wij krijgen een leenblusser mee. Wij kopen ook nog een landvast van twintig meter. Onze oude touwen beginnen langzaam versleten te geraken. Intussen is Frans onderweg naar Meppel en wij besluiten om hem een klein eindje tegemoet te varen. Bij een haveningang voor de beroepsvaart staat een watertappunt en daar nemen wij vijfhonderd liter water in. Als wij daarmee net klaar zijn komt de Margaretha aangevaren. Gezamenlijk varen wij in Meppel de Buitenhaven in en nemen tegen drieën aan bakboord ligplaats. Frans weet ons te vertellen dat je hier goedkoop kunt liggen als wij een week blijven. Dat klopt helemaal. Voor € 36,- liggen wij een hele week. In Hasselt hebben wij net € 27,- betaald voor twee nachten, waarvan één slapeloos.
Twaalf kilometer in vijf uur. Positie: 52°41'51.6"N, 6°11'03.7"E.

vorige | volgende