vorige | volgende

Augustus 2014

2 augustus
Laat in de middag komt ons bezoek aan na een autorit van zeven uur. Zij hebben de fietsen meegebracht en onze post. Nadat de bagage aan boord is kletsen wij lekker bij en gaan een hapje eten bij een uitstekend Grieks restaurant aan de Spree, driehonderd meter van onze ligplaats verwijderd.

3 augsustus
We gaan met zijn allen op de fiets naar het centrum van Berlijn. Het is een ritje van twaalf kilometer maar goed te doen. Wij zoeken het centrum op en nemen eerst een drinkpauze bij een Wurstbraterei op de Gendarmenmarkt. Wij bezoeken het Holocaustmonument. Daarna zetten wij onze reis voort richting Brandenburger Tor. In werkelijkheid is deze kleiner dan wij in onze gedachten hadden. Van daar uit fietsen wij door het voormalige Oostberlijn via Unter den Linden richting Alexanderplatz. In Berlijn zijn de fietspaden nog niet zo goed aangelegd als wij in Nederland gewend zijn. Op verschillende delen moet je met de fiets over de busbaan rijden. Op één van deze busbanen wordt een meisje door een onvoorzichtige buschauffeur van de fiets gereden. Het kind is hevig geschrokken maar komt er gelukkig met een schaafwondje vanaf. Om even van de consternatie bij te komen zoeken wij een drinkgelegenheid op. Wij komen terecht op een terrasje achter de hoge flatgebouwen van de hoofdstraat. Het is een oase van rust in deze drukke stad. Op de terugweg dreigt er een flinke hoosbui dus zoeken wij beschutting onder de parasol van een Italiaans restaurant. Uiteindelijk komen wij vrijwel droog aan bij de boot waar wij onze nieuwe barbecue uitproberen.

4 augustus
Wij gaan met de auto winkelen, o.a. naar Conrad.

5 augustus
Wij gaan wederom met de fiets naar het centrum en bezoeken de Deutsche Bundestag. Na uitgebreide veiligheidsmaatregelen worden wij met een lift naar boven gebracht en bestijgen wij de hellingbaan naar boven binnen in de glazen koepel. Van daaruit hebben wij een prachtig uitzicht over de stad. Daarna gaan wij richting Alexanderplatz waar wij in een warenhuis wat drinken en de bui afwachten. Aan het eind van de middag zoeken wij ons terrasje van eergisteren weer op om te eten. Daarna gaan wij weer richting boot.
6 augustus
We varen met de boot dwars door Berlijn. Het is een hele belevenis want er is druk scheepvaartverkeer door de vele rondvaartboten met toeristen. Ik moet de aandacht goed bij het roer houden maar heb toch wel gelegenheid om de bezienswaardigheden ook van de waterkant af te bekijken. Wij zijn uitgebreid gewaarschuwd dat er bij de aanlegplaatsen in het centrum van Berlijn  geen plaats is. Dat valt reuze mee. Zelfs in het stadsdeel Mitte waar de meeste bezienswaardigheden te vinden zijn is nog plek. Uiteindelijk leggen wij aan bij een vrijwel lege aanlegplaats tussen de wijken Tiergarten en  Charlottenburg. Wederom bewijst onze nieuwe Cobb barbecue goede diensten.

7 augustus
We verkassen naar de volgende ligplaats bij Charlottenburg en gaan met de bijboot door het Landwehrkanal. Helaas valt het kanaal enorm tegen. Het landschap wordt gedomineerd door veel industrie en bedrijven. Nergens zijn mogelijkheden om aan te leggen. Als wij rond twaalf uur een aanlegplaats vinden blijkt dat je er tussen twaalf en één niet mag liggen. Een uur later, tegen enen, vinden wij nog een aanlegplaats maar daar mag weer tussen eén en twee niet worden afgemeerd. Bij een trapje dicht bij een supermarkt leggen wij even aan om een broodje en een fles cola te kopen. Gedesillusioneerd aanvaarden wij de terugreis. Tegen de avond eten wij in een restaurant tegenover Schloss Charlottenburg. Na het eten gaan wij er even kijken. Het kasteel is aanvankelijk gebouwd voor Königin Charlotte Louise, als zomerresidentie. Leuk zomerhuisje voor één vrouw.

8 augustus
We varen dwars door Berlijn terug naar Ober Schöneweide. We leggen daar nog niet aan maar varen door naar Köpenick en verder via de Spree over de Großer Müggelsee en door de Müggelspree. Op de Dämeritzsee maken we rechtsomkeert en leggen aan bij de lege ligplaats aan de Kaisersteg bij Ober Schöneweide.

9 augustus
Ons bezoek rijdt weer naar huis.

10 augustus
Wij moeten even bijkomen en nagenieten van deze reuze gezellige week. Het is wel stil ineens, weer met zijn tweetjes.

11 augustus
Wij varen wederom door Berlijn naar Charlottenburg. We zetten de fietsen overboord en kopen proviand voor de komende tijd. Tegen de avond eten wij bij een Chinees.

12 augustus
Tegen twaalven maken wij los en varen richting sluis Charlottenburg. Wij leggen aan bij de wachtsteiger aan bakboord om op een vrachtschip te wachten die ons achterop komt. We hebben er goed weer bij. Na de sluis varen wij door de Spree, hier een kanaalachtige rivier die je in deze omgeving zoveel aantreft. Industriegebied midden in het bos.  Na een kilometer of vijf draaien wij stuurboord richting sluis Spandau. We melden ons en maken vast aan de bakboord wachtsteiger. Helaas moeten wij zeer lang wachten. Er is veel beroepsvaart en die gaat voor. De sluiskolk is niet al te groot en er varen hier veel Poolse duwstellen die net in de sluis passen. Tijdens het wachten komen er steeds plezierboten bij waardoor er al snel een hele tros bootjes aan elkaar geknoopt liggen te wachten. Eindelijk, na anderhalf uur, kunnen wij dan de sluis binnenvaren. Wij zijn op zoek naar een jachthaven want we hebben water nodig en het is al meer dan een maand geleden dat we aan de walstroom de accu’s eens goed hebben kunnen doorladen. Uiteindelijk slagen wij erin om half vier een ligplaats te vinden bij Jachthaven Wasserfreunde Spandau 04, een gezellige verenigingshaven. Als wij ons na aankomst gaan melden zit er een gezelschap bij de havenmeester op het terras. Wij worden uitgenodigd om er gezellig bij te komen zitten. Meteen staat er een fles bier voor onze neus en zijn wij geanimeerd in gesprek. Na nog een borrel en een fles bier begin ik behoorlijk boven mijn theewater te geraken dus maken wij dat wij wegkomen.
Elf kilometer in drie en een half uur. Positie: 52°33'15.0"N, 13°12'59.5"E. Google Maps

13 augustus
We hebben nog een berg wasgoed en boeken nog een nachtje bij.

14 augustus
Rond tien over tien varen wij, nadat wij hartelijk afscheid hebben genomen van de havenmeester, met volle watertank en volle accu’s verder naar het noorden. We volgen de zeer brede Havel door een prachtig landschap.

Havel
Havel

We passeren de Heiligensee die voor pleziervaart verboden is en steken de Niederneuendorfersee over naar het Oder-Havelkanaal. Na dertien kilometer varen wij langs Oranienburg. Hier kan men afbuigen richting Rupiner Gewässer. Helaas voor ons niet toegankelijk wegens de afmetingen van onze boot. We varen vooraleerst door richting Seeënplatte. Enige tijd later arriveren wij bij sluis Lehnitz. Deze kunnen we passeren na een vrij lange wachttijd. We overwegen om naar het Schiffshebewerk Niederfinow te varen waar je met boot en al in een bak water vijfendertig meter naar beneden of naar boven wordt getakeld. Het is nog vijftig kilometer varen. Op de kaart staat vermeld dat er nergens ligplaatsen zijn voor de pleziervaart. Als opmerking staat geschreven dat het kanaal ‘niet bedoeld is om er te verpozen’. Nee. Maar ook plezierschippers moeten wel eens rusten, eten en slapen. Daarom zien we er vanaf en slaan bakboord uit af naar het Malzer kanal. Even later passeren wij de zelfbedieningssluis Liebenwalde. Na een mooi stukje vaarwater gaan wij in sluis Bischofswerder anderhalve meter omhoog. Meteen aan bakboord is een eenvoudige ligplaats waar wij rond tien over vier afmeren.

Aanlegplaats bij de sluis
Aanlegplaats bij de sluis

Het is heerlijk weer en we gebruiken wederom onze barbecue.
Vijfenveertig kilometer in zes uren. Positie: 52°53'37.9"N, 13°22'52.7"E. Google Maps

15 augustus
Onder het genot van een kopje koffie bestuderen wij de kaarten. We twijfelen of we wel door zullen varen. Volgens de kaart zijn er verder geen ligplaatsen meer, waar we ook kijken. We zullen dus voor anker moeten gaan of in een jachthaven moeten overnachten. De jachthavens zijn, volgens Hans de havenmeester van Spandau, nogal prijzig. Rekening houdende met de afmetingen van onze boot kunnen wij nog door varen naar de Müritz, het grootste meer  van de Seeënplatte. Daarna moeten wij dezelfde weg terugvaren want via de Elde en de Elbe kunnen wij ook niet. Over een maand moeten wij weer terug zijn in Enschede om het schilderwerk af te laten maken. We besluiten toch even door te varen en te kijken ‘waar het schip strandt’. Om half twaalf gaan wij richting Zehdenick. We varen door het Vosskanal tot vlak voor de sluis waar volgens de kaart een eenvoudige ligplaats moet zijn. Deze is door de Wasserpolizei ingepikt en niet meer voor ons beschikbaar. Er is wel een boodschappensteiger, maximale ligduur twaalf uur. Deze ligt vol. Wij besluiten terug te varen. Als wij de boot hebben gekeerd vertrekt er net iemand van de steiger zodat we toch even kunnen aanleggen. Met de fiets zoeken wij de supermarkt op. Nadat wij aan boord zijn teruggekeerd varen wij terug naar de ligplaats bij sluis Bischofswerder waar wij om half vijf weer aanleggen.
Vier uur onderweg geweest, een en twintig kilometer afgelegd. Positie: Zie 14 augustus. Google Maps

16 augustus
Na overleg zien we er van af om verder te gaan en deze trip te bewaren voor een volgende keer. We hebben al erg veel moois gezien en op de terugweg willen wij nog het een en ander bekijken wat wij op de heenweg voorbij zijn gevaren. We blijven nog een dagje liggen.

17 augustus
Wij hebben besloten om naar Potsdam te varen en bij de Aldi-boodschappensteiger aan te leggen om onze voorraden aan te vullen. Om kwart over tien steken wij over naar de wachtsteiger van de sluis en trekken aan de blauwe stang. Na de twee automatische sluizen komen wij terug op het Oder-Havelkanaal. Even later lopen wij in op een Poolse duwbakcominatie die een zeilboot op sleep heeft. Ik heb medelijden met de bemanning want de combinatie vaart maar zes km/u en zij zwabberen heen en weer in het woelige schroefwater. Doordat het vaarwater nogal bochtig is zijn wij gedwongen om er geruime tijd achter te blijven hangen. Uiteindelijk komt er een recht stuk zonder tegenvaart en slagen wij er in om het geheel voorbij te lopen. Na enige kilometers arriveren wij bij sluis Lehnitz. Wij worden verzocht om aan te leggen bij de wachtsteiger. Terwijl wij wachten komt de Poolse duwbak ons achterop. Bij de wachtsteiger wordt de sleep losgegooid en met veel moeite en met behulp van een andere plezierboot leggen de ongelukkige schipper en zijn bemanning de boot achter ons vast. Ik vraag wat de problemen zijn. Hij vertelt dat zij vroeg in de morgen uit Stettin vertrokken waren en dat ineens de motor afsloeg. De motor was niet meer aan de praat te krijgen. Toen hebben zij van de Pool een sleep gekregen. Deze kon hem niet verder meenemen dan sluis Lehnitz want het is niet toegestaan en bovendien kan de zeilboot niet mee de sluis in. Ik vraag waar zij naartoe moeten. Hij vertelt dat hij naar zijn verenigingshaven in de Stößensee moet. Dat ligt aan de vaarweg naar Potsdam. Het is zijn laatste vakantiedag. Hij is orthopedist met een eigen praktijk en morgenvroeg staat de eerste patiënt op de stoep. Ik bied aan om hem op sleep te nemen. Dolblij neemt hij het aanbod aan. Er zijn vier mensen aan boord, de schipper met zijn vrouw en één van zijn kinderen met partner. Het is een flinke zeilboot van ongeveer elf meter.  We leggen de boot bij ons langszij. Na anderhalf uur wachten mogen wij eindelijk invaren. Ondertussen had zich een heel regiment boten verzameld. We schutten met drie sliptrossen zes meter naar beneden. Na de sluis nemen wij de zeilboot op sleep met een lange lijn op één van onze stuurboord achterbolders. Aanvankelijk houd ik voorzichtigheidshalve de snelheid beperkt op zo’n acht km/u want ik heb nog nooit iemand op een sleeptros gehad. Het is even wennen. Ik heb al wel in de gaten dat onze boot zich weinig aantrekt van de extra last.

Op sleeptouw
Op sleeptouw

Het is al een eind in de middag en als we nog naar de Stößensee moeten mag het wel iets sneller gaan. We hadden op de terugweg Oranienburg willen bekijken maar daar komt nu natuurlijk niets van. Voorbij Oranienburg wordt het vaarwater breder en is het een stuk rustiger geworden. Ik geef een klapje bij en voer de snelheid op tot tien km/u. Voorbij Henningsdorf voer ik de snelheid nog iets verder op tot elf km/u en alles gaat goed. We houden bakboord aan de Niederneuendorfer See op richting Spandau. Ter hoogte van Tegelort lopen wij weer in op de Poolse duwbakcombinatie die onze sleep naar sluis Lenitz heeft gebracht. Deze is voor ons door de sluis gegaan. We lopen de Polen voorbij en er wordt nog hevig heen en weer gekletst. De schippersvrouw is van Poolse afkomst. Rond half zes leggen wij aan bij de wachtsteiger van sluis Spandau. Natuurlijk moeten wij weer wachten op die Polen die nu eenmaal voorrang hebben. Na een half uur kan deze invaren. Terwijl wij wachten tot de sluis terugkeert zien wij tot ons leedwezen een zelfde soort duwbakcombinatie arriveren. Ook deze gaat voor. Het is al half acht als wij eindelijk de sluis kunnen invaren. Rond kwart over acht komen wij er weer uit. Op de Havel ligt aan bakboord afgemeerd de Poolse duwbak. Voor de laatste keer wordt er naar de bemanning gezwaaid. Het is kwart voor negen en het wordt al flink donker als we uiteindelijk de Stößensee opdraaien. Bij de zeilvereniging gooien wij de sleeptros los en leggen aan bij een gastensteiger waar wij als dank gratis mogen liggen. We hebben net alles uitgezet en sluiten de boel af als wij al worden afgehaald. Er is een restaurant op het verenigingsterrein waar wij even later kunnen aanschuiven voor een welverdiend drankje en een warme maaltijd. We worden uitvoerig en uitbundig bedankt voor onze reddingsactie. We mogen twee nachten blijven liggen en krijgen de sleutels van het terrein. Het is al laat als wij moe, maar verzadigd en voldaan weer aan boord gaan.
O ja, we hebben vierenvijftig kilometer afgelegd en daar hebben wij maar liefst elf en een half uur over gedaan. Positie: 52°30'22.3"N, 13°12'37.6"E. Google Maps Wat een dag!

18 augustus
Het weer is flink omgeslagen. Het is koud en het waait flink, windkracht vijf tot zes. We hadden de fietsen overboord willen zetten maar met die wind lijkt ons dat geen goed plan. We liggen aan de walstroom en vullen onze watertank bij. De havenmeester komt even een praatje maken. Wij zijn beroemd bij de verenigingsleden. In de loop van de avond komt onze ongeluksvogel op bezoek. We geven hem een rondleiding en vertellen wat over ons leven aan boord. Wat later neemt hij afscheid na ons nog een keer bedankt te hebben. Wij hebben de indruk dat hij het jammer vindt dat wij morgen weer vertrekken.

19 augustus
We verlaten rond kwart over tien de haven van Segelverein Stößensee Externe link en varen over de prachtige Havel richting Potsdam.

Segelverein Stößensee
Segelverein Stößensee

De wind is weer wat afgenomen en de zon schijnt. De temperatuur is aangenaam.

Stößensee
Stößensee

Untere Havel
Untere Havel

Rond het middaguur komen wij aan bij de Aldisteiger die vol ligt. Wij dobberen rond tot er een boot vertrekt. Dat duurt nogal lang. We hebben de indruk dat de steiger wordt gebruikt om even lekker te relaxen. Na drie kwartier kunnen wij dan aanleggen. We lopen naar de winkel, slaan flink in en vertrekken even later weer. Nu varen wij over de Jungfernsee in de richting oost. Na de Weißer See varen wij over het Sacrow-Paretzerkanal. Er is weinig scheepvaart. Je kunt al merken dat de zomervakanties voorbij zijn. We steken de Schlänitzsee over en na een paar kilometer varen wij over het kruispunt met de Potsdamer Havel en het Havelkanal richting Ketzin. Bij de pont moet er een aanlegmogelijkheid zijn. Helaas is die niet toegankelijk voor ons. We varen een eindje door en laten achter een boei in een inham voorbij Ketzin rond kwart over drie het anker vallen.
Achtendertig kilometer in vijf uur. Positie: 52°28'29.5"N, 12°49'08.7"E. Google Maps

20 augustus
We halen om kwart voor tien het anker op en varen over de Untere Havel richting Brandenburg. Het lijkt alsof de scheepvaart is uitgestorven. We komen nagenoeg geen levende ziel tegen. Opnieuw zijn wij onder de indruk van dit mooie stuk vaarwater. We steken meren over, passeren eilandjes, talloze zijkanaaltjes en dode rivierarmen. Als wij sluis Brandenburg naderen zien wij al een aantal plezierboten liggen bij de wachtplaats. We willen er net bij gaan liggen als zij aanstalten maken om de sluis binnen te varen. Wij sjokken er achteraan. Aan de andere kant gaan we bakboord uit de Kleine Beetzsee op richting stad. We varen door het stadje Brandenburg en wat later over de Brandenburger Niederhavel naar de Breitlingsee. We nemen stuurboord uit de vaargeul naar de Plauersee als ons een plezierjacht recht tegemoet komt. Het moet een Engelsman zijn want hij houdt strak de linker kant van de vaargeul. Om hem ruimte te geven wijk ik naar bakboord uit. Hij wijkt even later ook uit naar stuurboord en wederom komt hij recht op ons af. Ik draai weer scherp naar stuurboord en even later passeren wij elkaar. De schipper kijkt strak voor zich uit. Het blijkt een huurschuit te zijn, te zien aan de opschriften. Wij volgen bakboord uit de vaargeul in de Plauersee, varen bij Kirchmöser onder de brug door naar de Wendsee en steken deze over naar de ingang van het Elbe-Havelkanaal. Met weemoed realiseren wij ons dat wij op het punt staan het uitgestrekte merengebied rond Berlijn te verlaten en dat wij van nu af aan alleen nog kanalen te zien krijgen. Wij melden ons bij sluis Wusterlitz en na even gewacht te hebben schutten wij samen met een vrachtschuit enige meters naar boven. We passeren Genthin waar op de heenweg onze boot uit het water is geweest. We passeren het Pareyer Verbindungskanal die naar de Elbe voert en leggen rond kwart over vijf even voorbij Parey aan bij een aanlegplaats.
Drieeënzestig kilometer in zeven en een half uur. Positie: 52°22'21.0"N, 11°59'30.7"E. Google Maps

21 augustus
Met de fiets gaan wij op zoek naar de Elbe. De weg voert ons door het dorpje Parey en langs het Pareyer Verbindungskanal met bijbehorende sluis. En dan staan wij te staren over het eindeloos verlaten rivierlandschap. Slechts een enkele visser staat bij de ingang van het kanaal op de oever zijn hobby te bedrijven.

22 augustus
Om elf uur vertrekken wij. Bij sluis Zerben hebben wij geluk. Na de sluis passeren wij na enige tijd het stadje Burg. Voorbij het Niegripper Verbindungskanal komen wij aan bij sluis Hohenwarthe. Daar moeten wij twintig meter omhoog schutten. Er ligt op de wachtplaats een Duits motorjacht waar wij achter gaan liggen. Hij heeft contact met de sluiswachter en meldt ons ook aan. We moeten aan elkaar gaan liggen in de sluis bij twee drijvende bolders aan bakboord. We leggen bij de buurman langszij aan en gezamenlijk ondernemen wij de reis naar boven. Na de sluis komen wij aan bij de kanaalbrug over de Elbe. Er is zojuist een passagiersschip uit de Niegripper sluis gekomen en deze vaart over de kanaalbrug. Wij varen er achteraan. We zouden Magdeburg wel even willen bekijken. Helaas wordt de enige ligplaats bij het Schiffshebewerk Rothensee ingenomen door werkschepen. Die moeten we dan ook maar bewaren tot de volgende keer. Verder gaat het in oostelijke richting. Tegen half vijf leggen wij aan bij een ligplaats in de buurt van Vahldorf. Het ligt aan een drukke straat maar na de avondspits wordt het snel rustig.
Veertig kilometer in vijf en een half uur.  Positie: 52°14'55.6"N, 11°30'11.2"E. Google Maps

23 augustus
Rond elf uur vertrekken wij weer. De temperatuur is flink afgekoeld en af en toe valt er een bui, maar tussendoor schijnt heel vaak de zon. We passeren Haldersleben. Het toch wel fraaie kanaal is vrij rustig alhoewel we natuurlijk regelmatig beroepsvaart tegenkomen.

Elbe-Havelkanal
Elbe-Havelkanal

We varen twee vrachtschepen voorbij. Na een rustige reis komen wij rond vier uur aan bij Ortslage Rühen, nog nèt in de voormalige DDR. We gaan op een terrasje zitten bij het restaurant bij de ligplaats en zien even later de vrachtschepen voorbijvaren die wij eerder op de dag hebben gepasseerd.
Tweeënvijftig kilometer in vijf uur. Positie: 52°28'44.1"N, 10°54'32.3"E. Google Maps

24 augustus
We nemen een dagje vrij.

25 augustus
Na goede rust varen wij tegen half elf verder. Wij varen door Wolfsburg waar nu ligplaats genoeg is. Wij varen echter door want we hebben geen trek in de Volkswagenfabriek. Een paar kilometer verderop arriveren wij bij sluis Sülfeld waar wij bij een ander motorjacht gaan liggen. Samen varen wij achter een vrachtboot in en ruim negen meter hoger weer uit. Na de sluis passeren wij de ingang van het Elbe-Seitenkanaal, de vaarweg richting Hamburg. Wij varen echter door naar Braunschweig, waar wij rond drie uur ligplaats nemen. Hier blijven wij een paar dagen liggen. We gaan de stad bekijken.
Zesendertig kilometer in vier en een half uur. Positie: 52°19'06.4"N, 10°29'06.0 E. Google Maps

26 t/m 28 augustus
Het kanaal bij Braunschweig wordt druk bevaren door vrachtverkeer. We zien van alles langskomen maar de overhand hebben schroot en kolen. We bezoeken Braunschweig. Het is een heel eind trappen op de fiets en de eerste vijf kilometer fietsen we door industrieterrein. Je merkt dat het kanaal nog niet zo heel lang geleden gegraven is. Het ligt op een behoorlijke afstand van de grote steden. Maar de beloning van onze lange fietstocht mag er zijn. De binnenstad is gezellig en staat vol met mooie antieke panden.

Braunschweig
Braunschweig

Braunschweig
Braunschweig

Het is heerlijk weer en dat maakt het winkelen extra plezierig. Op de terugweg stoppen wij bij een supermarkt en beladen met goederen en foerage komen wij weer aan boord.

29 augustus
Tegen kwart voor tien vervolgen wij onze reis terug naar Nederland. Na enige tijd passeren wij het zijkanaal naar Salzgitter. Voor pleziervaart is dit kanaal alleen de eerste drie en een half kilometer bruikbaar om de daar gelegen jachthaven te bereiken. Salzgitter ligt nog negen kilometer verderop en er is niets voor de pleziervaart. Onderweg zien we tot ons genoegen wel verschillende overnachtingplaatsen voor ‘Sportboote’. We passeren Peine en het zijkanaal naar Hildesheim. Hetzelfde verhaal als Salzgitter, met dit verschil dat Hildesheim vijftien kilometer verderop ligt. Dan komen wij aan bij sluis Anderten oftewel de Hindenburgsluis. Daar gaan wij bijna vijftien meter naar beneden. We passeren de jachthaven van Hannover waar wij op de heenweg diesel hebben getankt.

Jachthaven Hannover
Jachthaven Hannover

Gelukkig hebben we nog genoeg brandstof om naar Nederland te komen. Een paar kilometer verderop ligt Hafen Brink met een overnachtingplaats voor ons. Daar leggen we om vier uur aan. Wij zijn het er over eens dat we nu wel een biertje verdiend hebben. We sluiten af en lopen naar het Grieks restaurant. Wat jammer, deze is pas om half zes open. We gaan maar vast op het lege terras zitten en wachten op personeel dat ons een biertje komt brengen. Later eten we er ook.
Vandaag hebben we achtenvijftig kilometer afgelegd in zes uur en een kwartier. Positie: 52°24'56.8"N, 9°42'55.7"E. Google Maps

30 augustus
Bij de koffie bekijk ik in PC Navigo onze terugreis en zie tot mijn schrik dat sluis Gleessen in het Dortmund-Emskanal vanaf één september drie weken gestremd zal zijn. We hebben de keus: Òf we varen om via Datteln, Wesel en de Rijn, òf we zetten er vaart achter. We besluiten het laatste te doen. We hebben berekend dat we voldoende brandstof hebben om Ter Apel te bereiken. Daar kunnen we voordelig tanken. Voor de omweg zouden we nog een keer in Duitsland moeten tanken. Voor het prijsverschil kunnen we bijna twee weken eten. Het is al elf uur als we wegvaren. Nadat de motor op temperatuur gekomen is zet ik flink de sokken er in. We komen geen sluizen of andere obstakels tegen vandaag. We varen rond de twaalf km/u. Bij Minden, kort voor de kanaalbrug, draait plotseling een nep-raderboot met passagiers voor onze neus. Ik stop af en sukkel er achteraan over de kanaalbrug. Aan de andere kant draait de schuit stuurboord uit naar de volgende attractie, de Schachtsluis naar de Weser. Wij hebben weer vrije vaart en ik voer de snelheid weer op. We passeren Bad Essen. Het is een mooi kanaal. We vervelen ons geen moment. Aan het eind van de middag begint het te regenen. Je kunt merken dat we steeds dichter bij Nederland komen…

Mittellandkanal
Mittellandkanal

Tijdens de vaart eten wij een maaltijdsalade. Bij het dorpje Broxten is een overnachtingsplek waar we in de schemering, tegen kwart voor negen aanleggen. Vandaag schrijven we een record.
We leggen honderd en veertien kilometer af in negen uur en drie kwartier. Positie: 52°23'24.4"N, 8°11'33.1"E. Google Maps

31 augustus
Om negen uur gaat de reis verder. Het weer is een beetje opgeknapt. Na enige tijd passeren wij Brahmsche en het Stichkanal naar Osnabrück. Daarna Recke, de jachthaven waar wij op de heenweg gelegen hebben. Nog een uur later varen wij aan de haven van Ibbenbüren voorbij. Nu nog vier kilometer naar het Dortmund-Emskanal. Op de kruising gaan wij stuurboord uit richting noord.

Kruising Mittellandkanaal – Dortmund-Emskanaal
Kruising Mittellandkanal – Dortmund-Emskanal

Meteen achter de bocht ligt sluis Bevergern. Wij hadden verwacht dat het wel druk zou zijn, op de laatste dag voor de grote stremming. Wij zijn echter de enigen. De sluismeester vraagt waar wij naartoe willen. Naar Lingen? We willen nog verder. Hij belooft ons de overige sluizen van onze komst op de hoogte te stellen. Even later kunnen wij de sluiskolk invaren. Aan de andere kant liggen nog twee plezierboten te wachten. Het Dortmund-Emskanal is een stuk smaller dan het vorige Mittellandkanal.

Dortmund - Emskanal
Dortmund - Emskanal

Het kanaal is uitgestorven. De volgende sluis Rodde staat al open en we kunnen zo invaren. Dat geldt ook voor de volgende, sluis Altenrheine, en niemand te bekennen. We hebben af en toe het unheimische gevoel dat wij het helemaal verkeerd hebben, dat wij straks tegen een gestremde sluis aanlopen of zo. Bij de volgende sluis, sluis Venhaus, moeten we even wachten tot de deuren opengaan. Ik roep de sluis op maar krijg, zoals zo vaak, geen antwoord. Dat geldt ook voor sluis Hesselte, maar in ieder geval lopen we gemakkelijk door alle sluizen heen en hoeven we nergens lang te wachten. Slechts drie kilometer verder ligt sluis Gleessen, de boosdoener waarvoor het hele kanaal ten zuiden van Lingen drie weken dicht moet. Ook daar krijgen we geen antwoord op onze oproep, maar we kunnen wel snel invaren. Als we in de kolk liggen komen we er achter waarom de sluis dringend gerepareerd moet worden want halverwege het schutproces komen we tot stilstand. We hangen tussen de twee kanaalpanden in. Twintig minuten gebeurt er niets. Wij vrezen het ergste en willen al de sluis gaan bellen (De telefoon nemen ze doorgaans wel op.) als de reis naar beneden plotseling verder gaat. Pfoe! We halen opgelucht adem als we aan de andere kant kunnen uitvaren. Nu hebben wij geen haast meer. We varen nog tien kilometer door tot we bij de loswal aankomen in Altenlingen waar wij rond kwart voor zeven aanleggen. We hebben trek en we hebben een café voor de deur. We sluiten gauw af en even later zitten wij aan een tafeltje, bij een bar vol met dronken dropjes en een mega-televisiescherm, met daarop de voetbalbeelden van de Bundesliga van de afgelopen dag, een hapje te eten. Na het eten rekenen we meteen af en lopen naar huis voordat we dronken worden van de door de dorpskroeg zwevende alcoholdampen.
Achtentachtig kilometer en zes sluizen in negen uur en drie kwartier. Positie: 52°32'23.5"N, 7°17'45.3"E. Google Maps

vorige | volgende