vorige | volgende

September 2014

1 september
We nemen een dag welverdiende rust en fietsen naar de supermarkt

2 september
Voor het eerst sinds dagen vertrekken wij weer op een enigszins normale tijd, kwart over tien. Na tien kilometer komen wij aan bij sluis Varloh waar we drie en een halve meter zakken. Het is nog steeds erg rustig op het kanaal maar toch zien we af en toe een boot. We varen nog even stevig door want we moeten meteen na de middag de ingang van het Haren-Rütenbrockkanal zien te bereiken. Gelukkig is de sluisbediening ook vandaag erg vlot. Meestal kunnen we vrijwel meteen invaren.

Ems bij Meppen
Ems bij Meppen

Na de sluizen Meppen en Hüntel komen wij bij km 178 aan bij sluis 1 in Haren. Er gaat net een nederlands motorjachtje aan de korte wachtsteiger liggen waardoor wij even op de stroming moeten ronddobberen. Daarbij wordt ons zicht op de sluis ontnomen door een aan de noordoever gelegen passagiersboot. Als de sluisbrug open gaat en het licht op groen varen wij meteen in. Het andere bootje komt achter ons aan. We betalen de Gebühren van € 5,- bij de sluismeester. Na het uitvaren passeren wij het op de stuurboordoever gelegen Schiffartsmuseum waar onder andere grote motorblokken staan opgesteld.

Schiffartsmuseum Haren
Schiffartsmuseum Haren

We nemen ons voor om in de winter vanuit Groningen een keer met de auto hier naartoe te gaan voor een bezoek. Het kanaaltje is smal en ondiep. We varen maximaal zeven km/u. Wat een contrast met de afgelopen dagen! We moeten even onthaasten. Er zijn ook weer ophaalbruggen. Na het laatste sluiske, nr 4, varen we even later over de Nederlandse grens. Meteen aan bakboord is een pompstation. Daar leggen we rond half vijf aan en bunkeren zeshonderd liter diesel en duizend liter water. De Nederlandse brugwachter is allang naar huis dus blijven wij hier tot morgenvroeg liggen. Op de oever staat een snackbar annex restaurant. PATAT! We kunnen de verleiding niet weerstaan. Het meisje dat ons ontvangt vraagt of we voor bij de snackbar willen eten of in het restaurant. In de veronderstelling dat wij gewoon patat en fricandellen kunnen bestellen gaan wij in het restaurantgedeelte zitten. Op de spijskaart staan echter alleen luxe maaltijden vermeld. We hebben geen zin om nog weer te verkassen en eten wat de pot schaft. Voor patat krijgen wij nog voldoende gelegenheid.
Drie en veertig kilometer in zes uur en een kwartier.
Positie: 52°44'06.9"N, 7°05'00.8"E. Google Maps

3 september
Om negen uur hebben wij een afspraak met de brugwachter van Ter Apel. Na de hefbrug gaan we scherp bakboord richting de vorig jaar nieuw geopende Veenroute om Emmen. Het landschap vertoont een wereld van verschil met de Duitse wateren die we de afgelopen maanden bevaren hebben. Veel bediende draai- en ophaalbruggen en handbediende sluizen. Weidse blikken over de vlakke weilanden met in de verte kerktorentjes en veel ligplaatsen, sommige met stroompaal en sommige met waterzuil. We varen over het Stads-Compascumkanaal. De brugwachter reist op zijn brommer met ons mee.

Emmer Compascum
Emmer Compascum

We hebben wat tegenvaart waardoor we af en toe even moeten wachten bij een brug maar door de bank genomen kunnen we gewoon doorvaren. Het kanaaltje is zo smal dat ik een keer aan de kant moet om een wat bredere klipper voorbij te laten.

Tegenvaart
Tegenvaart

De mast, de marifoonantenne en het ankerlicht zijn gestreken om onder de lage bruggen, doorvaarthoogte drie meter vijftig, door te kunnen varen.

’t Kennet!
’t Kennet!

Na het Oosterdiep, in Barger Compascum, draaien wij stuurboord uit de nieuwe vaarweg op, de openstaande Veenparksluis door en komen uit in een fraai aangelegd parkachtig landschap. Na een aantal scherpe bochten varen wij midden door het openlucht-Veenparkmuseum.

Veenmuseum
Veenmuseum

We zien de winkeltjes, de toen gebruikte machines om veen af te graven en een afgraving waar turf wordt gestoken. Om kwart over twaalf liggen wij voor de Trambrug om de middagpauze van de brugwachters af te wachten. Om één uur wordt de brug bediend en varen wij de Koppelsluis in, een dubbele sluis met twee sluiskolken.

Koppelsluis
Koppelsluis

Na een mooi stuk vaarweg komen wij bij de Spaarsluis die al voor ons openstaat. Meteen na de sluis draaien wij stuurboord een doodlopend stukje in bij Oranjedorp. Een mooie ligplaats om een paar dagen te vertoeven.
Twintig kilometer in vijf uur. Positie: 52°44'06.9"N, 6°57'22.1"E. Google Maps

4 t/m 7 september
Op zondag is er geen bediening op het Stieltjeskanaal en verder richting Almelo. We hebben behoefte aan een paar dagen rust. We fietsen naar Klazinaveen en naar Emmen en genieten van het mooie weer en de rust.

8 september
Om negen uur begint de sluiswachter dus om kwart voor negen vertrekken wij. Aangekomen bij de Veensluis worden wij al verwacht. Meteen na de Veensluis gaan wij stuurboord uit op de Verlengde Hoogeveensche Vaart.

Verlengde Hoogeveensche Vaart
Verlengde Hoogeveensche Vaart

Na de Ericasluis gaan wij bakboord naar het Stieltjeskanaal. Na de Stieltjessluis varen wij nog acht kilometer tot voor de eerste brug bij Coevorden waar wij een uur wachten tot de brugwachters hun boterham ophebben.

Coevorden
Coevorden

Wij maken ook van de gelegenheid gebruik om een broodje te eten. Na Coevorden passeren wij de twee openstaande sluizen bij de kruising met de Overijsselse Vecht en belanden op het kanaal Almelo-De Haandrik. De vele bruggen worden vlot bediend waardoor wij goed op kunnen schieten. Ergens tussen Vroomshoop en Vriezenveen bereiken wij de volgende kilometerstand van deze zomer:

2000 kilometer
2000 kilometer

Na Vriezenveen is het nog een paar kilometer naar sluis Aadorp. De brugwachter in Vriezenveen heeft verzuimd onze komst aan te kondigen waardoor wij even wachten op de sluis die nog omgezet moet worden. Tegen kwart over vijf varen wij aan de andere kant uit. Ik bel alvast met de sluiswachter van sluis Delden om te vragen of wij aan de bovenkant van de sluis kunnen overnachten. Dat is geen probleem. Na een uur en een kwartier varen over de Zijtak Almelo draaien wij bakboord uit naar sluis Delden. De sluiswachter moet ons volgens voorschrift even laten wachten om te kijken of er geen beroepsvaart in de buurt is. Wij hadden ons al voorbereid op een langere wachttijd maar nog geen tien minuten later wordt de sluis geschut en gaat de deur open. Nadat wij ruim zes meter omhooggeschut zijn leggen wij om kwart over zeven vast aan de steiger voor pleziervaart.
Zes en zeventig kilometer in tien uur en een kwartier.
Positie: 52°14'50.0"N, 6°40'47.0"E. Google Maps

9 september
Rond negen uur vraag ik de sluiswachter wat we het beste kunnen doen als wij naar Enschede willen. Zij vertelt ons dat er door gewijzigde bedieningstijden er tot tien uur een sluiswachter is bij sluis Hengelo, daarna pas weer om twee uur ’s middags, dus zetten wij maar weer de sokken erin naar Hengelo. Aangekomen bij de sluis horen wij van de sluiswachter dat er nog een werkscheepje naar boven wordt geschut en dat wij mee mogen schutten. Wat een geluk hebben wij weer! Na nog het Enschedese kanaalpand afgevaren te hebben leggen wij rond kwart over elf aan bij Scheepswerf(je) De Helling, alwaar het in het voorjaar onderbroken schilderkarwei wordt afgemaakt. Afhankelijk van het weer zullen wij hier enige weken blijven liggen alvorens wij naar onze winterligplaats in Groningen zullen vertrekken.
Veertien kilometer in twee uur en een kwartier. Positie: 52°13'16.6"N, 6°51'23.8"E. Google Maps

vorige | volgende